Tweede editie NPO Innovatiefestival op 2 juni in Hilversum

Kan de metaverse het verbindend vermogen van de publieke omroep vergroten?

De nieuwste technologische ontwikkelingen, creatieve innovaties én het verbindend vermogen van de publieke omroep staan op 2 juni aanstaande centraal tijdens de tweede editie van het NPO Innovatie Festival in Hilversum. Tevens wordt die dag de winnaar van de NPO Innovatieprijs 2022 bekendgemaakt.
 

Tijdens het festival komen mediamakers en inspirerende sprekers samen om in te zoomen op lopende en aanstaande innovaties bij de publieke omroep. Ook wordt er met elkaar gesproken over de rol van technologie bij het vergroten van het verbindend vermogen van de publieke omroep tussen de fysieke en digitale wereld. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over de nu al veelbesproken ‘metaverse’. Wat is deze metaverse eigenlijk en wat kunnen of moeten we ermee? Het komt allemaal aan bod tijdens NPO’s tweede Innovatie Festival, met sprekers als de bekende Amerikaanse auteur en zelfverklaard ’techtivist’ Galiet Ariel, maar ook Marian Donner (Zelfverwoestingsboek) en onderzoeker Joris Weijdom (MR- en XR-specialist) staan op het podium van De Vorstin. Voor het festival zijn professionals, makers, denkers, uitvinders, studenten en andere geïnteresseerden uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst wordt voor de tweede keer de NPO Innovatie Prijs uitgereikt, dé award voor het meest innovatieve media-concept van het afgelopen jaar. Een jury, onder leiding van Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) heeft vijf concepten genomineerd: 

Dit zijn de vijf genomineerden, in willekeurige volgorde: Maandverbond (VPRO)Tegenlicht – Archief van de toekomst (VPRO)Het Nachtkastje (BNNVARA)AI-vodcast (KRO-NCRV)Deep Fake Zapp Detective (KRO-NCRV) 

De genomineerden hebben allen een promotievideo gemaakt waarin ze vertellen wat ze hebben bedacht – én betogen daarin ook waarom ze de Innovatieprijs zouden moeten winnen dit jaar. 

Bekijk deze filmpjes op deze speciale site 

Martijn van Dam, als NPO-bestuurslid verantwoordelijk voor innovatie: “De mediawereld verandert razendsnel. Wij onderzoeken en verkennen die veranderingen en experimenteren met de nieuwe mogelijkheden die daaruit voortkomen. Je weet nooit wat een hype blijkt en wat een blijvende vernieuwing wordt. Wij willen daar vroeg achter komen. Dat doen we om ons publiek nog meer te kunnen bieden: nieuwe belevenissen, nieuwe diensten. Tijdens het NPO Innovatiefestival zetten we de mooiste innovaties in het zonnetje en hopen we iedereen te inspireren met wat er op technologisch gebied allemaal aankomt.” 

NPO Innovatie
Het festival is een initiatief van NPO Innovatie, een drie jaar geleden gestart onderdeel van de publieke omroep dat nieuwe diensten, platformen, technologieën en werkwijzen onderzoekt om het publiek ook op andere manieren in aanraking te laten komen met verhalen – en daarmee tevens maatschappelijke impact te creëren. 

2 Comments

  1. Wauw, een innovatiefestival. Ondertussen is de NPO is nog altijd niet in staat haar zenders in 4K met HLG/HDR uit te zenden, ondanks dat er in de winkels allang geen HD toestel meer te krijgen is en zelfs de kleine schermformaten al een 4K resolutie hebben.

    Bij een test met 4K en HDR tijdens het WK Voetbal in 2018 snapte de NPO niet hoe HLG/HDR werkt en werd er uitgezonden met een flets en somber beeld omdat men de gamma en kleurbereik instellingen niet goed had staan en vooral omdat niemand bij de NPO op het idee kwam eens te controleren hoe hun uitzending er bij de mensen thuis uitzag.

    Vervolgens op het uitgestelde EK Voetbal in 2021: precies hetzelfde fenomeen. Na al die jaren had de NPO helemaal niets geleerd en maakte precies dezelfde fouten. En je kunt nu al voorspellen dat het straks in november met het aanstaande WK wéér zo zal gaan.

    In Groot-Brittannië heeft de BBC in haar “Chapter”, de overeenkomst met de overheid, staan dat de omroep zich sterk moet maken om zoveel mogelijk innovaties en verbeteringen te realiseren en vooral ook dat de Britse kijkers daar al eerste van moeten kunnen profiteren. Dat heeft geleid tot een fantastische R&D afdeling die talloze technische hoogstandjes heeft afgeleverd in de afgelopen decennia. Ik noem het “sounds in sync” digitale audio in 1970 (!) , Nicam stereo geluid, Ceefax, als eerste DAB radio ingevoerd, voorop lopen met breedbeeld tv, voorop lopen met digitale tv, ontwikkelaar van de HLG standaard, voorop lopen met HDTV, gebruik maken van de on-demand mogelijkheden van settop boxen, de legendarische BBC monitor speakers en dat is nog maar een zeer beknopt overzicht.

    Waarom heeft de NPO niet zoiets? Waarom is er nooit een samenwerking met Philips aangegaan om dit BBC technische niveau in Nederland te krijgen? Ik durf te stellen dat het Philips Natlab de vergelijking met BBC R&D prima aan had gekund.

    Sta je dan, met je ‘innovatiefestival’.

    • Ik moest ook gelijk aan de BBC denken, toen ik bovenstaande las. Ik vroeg me ook af aan welk onderdeel van de Nederlandse mediawet de NPO hiermee voldoet. Volgens mij is er geen artikel in deze wet die de NPO budget en ruimte geeft voor ongeleid experimenteren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*