Waar augustus 2017 de kijktijd in Nederland een dieptepunt had bereikt is de kijktijd in september 2017 gestegen, zo maakt de Stichting KijkOnderzoek bekend. De totale schermtijd kwam uit op 180 minuten en de gemiddelde kijktijd naar live TV op 168 minuten gemiddeld per persoon (ouder dan 6 jaar). Niet alleen was er een seizoensmatige toename op maandbasis, ook op jaarbasis was er sprake van groei (4,7% resp. 2,4%).
Het kijken naar ‘het grote scherm’ alsmede het live televisie kijken bevindt zich al enige in een dalende trend. Het is dan ook te vroeg om nu al te spreken van een trendbreuk. Zaken die het traditionele kijken een impuls geven, zijn eventueel de opkomst van Video On Demand (VOD) en de toename van uitgesteld kijken. Dat laatste was in september 2017 goed voor 9,1 pocent van de kijkdichtheid. Er is duidelijk sprake van een stijgende trend. Een jaar geleden was het nog 7,2 procent. Wat overigens ook een rol kan spelen in de jaar-op-jaar groei van de kijktijd is het warme nazomerweer in september in 2016.
Voorts valt op dat de grote drie broadcasters (NPO, RTL, SBS) maand-op-maand terrein wonnen op de voor Nederland kleine broadcasters (Fox, Discovery, Viacom). De laatste groep zag het aflopen jaar zijn gecombineerde aandeel immers gestaag toenemen tot 34 procent in juli/augustus 2017. Nader beschouwd blijkt de NPO in september terrein te verliezen (30%), terwijl RTL (23%) en SBS (15%) terrein winnen.
De NPO beheerste in september 2017 nog steeds de top 25 van meest bekeken programma’s, maar RTL (5 noteringen) en SBS (2 noteringen) doen meer mee dan in de voorgaande maanden. Als sport buiten beschouwing blijft, had RTL zelfs zeven noteringen.
Geef als eerste een reactie