Mens en computer veranderen media en communicatie
Het zijn beroepen die nog niet bestaan, toch wordt er al reikhalzend naar uitgekeken: naar mediamakers die content kunnen personaliseren. Want zogenaamde ‘smart content’, die verregaand wordt toegespitst op iemands persoonlijke smaak of interesse, is sterk in opmars. Vanaf september start de HvA daarom met de nieuwe Associate degree (Ad) Smart Media Production. Deze tweejarige hbo-opleiding leidt studenten op tot mediamakers die content met de nieuwste technologie kunnen produceren en beoordelen.
Van chatbots tot suggesties voor nieuwe series op Videoland of Netflix: zogenaamde smart content is in opmars. Dit is content die, met behulp van nieuwe technologieën, zoveel mogelijk wordt afgestemd op de persoon. Een bekend voorbeeld is de playlist die Spotify je voorschotelt, gebaseerd op je smaak en eerdere muziekkeuzes. ‘Smart content’ wordt toenemend ingezet door commerciële bedrijven, maar ook door bijvoorbeeld gemeenten, met als doel om een kijker, luisteraar of eindgebruiker beter te bereiken en bedienen.
Bedrijven en organisaties hebben dan ook sterk behoefte aan professionals die deze nieuwe contentvormen kunnen produceren, en de tools ervoor beheersen, zegt HvA-docent Sander Hartog, die als projectleider de nieuwe Associate degree Smart Media Production (SMP) heeft opgezet. “Maar ook moet dit nieuwe type werknemer weet hebben van de nieuwe technologieën erachter, zoals machine learning en conversation design, en hier kritische vragen over kunnen stellen.”
Nieuwe beroepen
De Associate degree SMP start in september aan de HvA, en de verwachting is dat na twee jaar de eerste afgestudeerden aan het werk gaan, die content en media bij uitstek op maat kunnen maken, met tools en datasystemen. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld aan de slag als growth hacker of conversational designer (ontwerpt de gesprekken met chatbots en voice-assistenten).
Toekomstvisie van bedrijven
Voor de opzet van de nieuwe opleiding is goed gekeken naar de behoeften van de topsector Creatieve Industrie. Hoe verandert de arbeidsmarkt, aan welk type werknemers is sterk behoefte? Naast rapportages als de Monitor Creatieve Industrie, raadpleegde Hartog met zijn ontwikkelteam ruim 30 grote en kleine bedrijven over hun toekomstvisies. Ook studenten en medewerkers van de opleiding Creative Business deelden hun toekomstvisies over het vakgebied. Eén duidelijk beeld steeg op uit alle interviews: technologisch gedreven content; dat wordt de toekomst. Smart content is een voorbeeld bij uitstek van deze ontwikkeling.
Een specifieke opleiding, die doelgericht en adequaat inspeelt op deze toekomst, ontbrak nog; vandaar dat de nieuwe Ad is opgericht. “De topsector Creatieve Industrie schetst precies wat wij met deze opleiding willen invullen”, aldus Hartog.
Geef als eerste een reactie