Het fenomeen ‘cable cutting’, waarbij consumenten hun tv-abonnement opzeggen is in Nederland nog relatief onbekend. Sinds 2014 is het aantal tv-abonnementen in Nederland met bijna 135.000 gedaald. In Amerika neemt het aantal cable cutters snel toe.
In 2016 nam volgens de Amerikaanse zakennieuwssite Bloomberg het aantal tv-abonnementen met 1,7 miljoen af. Dit jaar verwacht men dat dit aantal zal oplopen tot 2 miljoen. Mediaman Fons van Westerloo gaf deze zomer in de Telegraaf aan dat traditionele tv over 5 tot 10 jaar niet meer bestaat.
Onlangs meldde mediaspecialiste Marianne Zwagerman aan Spreekbuis dat de macht van kabelaars snel vermindert. “De tijd van tv-kabelabonnementen is in de toekomst echt over. Helemaal voorbij is het over vijf jaar nog niet, aangezien er altijd ouderen zijn die nog bij hun huidige tv-gebruik blijven. De technologische veranderingen gaan momenteel echter wel dusdanig hard dat de enorme macht van kabelaars en hun businessmodel erachter wel vrijwel over is. Nu is er nog een mechanisme waar tv-zenders door kabelaars betaald krijgen of juist betaald worden. Netflix laat nu al succesvol zien dat het ook zonder deze kabelaars de consumenten kan bereiken”, aldus Zwagerman.
Het is de vraag of er in Nederland op korte termijn veel mensen stoppen met hun tv-abonnement. Momenteel zijn de meeste tripple-play pakketten prijstechnisch dusdanig gepositioneerd dat de voordelen om te wisselen naar een internet-only abonnement zeer beperkt zijn.
Geef als eerste een reactie