De doelgroep mag wat ouder zijn, Omroep MAX gaat gewoon met z’n tijd mee. Dat betekent dat er steeds meer wordt gedaan naast radio en televisie, via bijvoorbeeld de portal MAXVandaag.nl en sociale media zoals Facebook. Crossmedialiteit ontstaat organisch en misschien daardoor wel sterker dan wanneer het opgelegd zou worden.
Peter Contant, hoofdredacteur van MAX Magazine, is trots op het succes van het blad. ‘Het is het grootste weekblad van Nederland en groeit nog steeds. De oplage is ruim 220.000 per week, met het ledenblad erbij, zes keer per jaar, is dat zelfs ruim 450.000. We blijven het ontwikkelen en vernieuwen. En hebben veel interactie met lezers. Toen we bijna tien jaar geleden met het blad begonnen, noemde Jan Slagter het de ‘missing link’ in de organisatie, naast de radio- en tv- programma’s en internet. Inmiddels is er een heel nieuw palet bijgekomen.’
Tot dat palet horen veel activiteiten waarvoor Jeroen Bos als hoofd online content verantwoordelijk is, waaronder producties die, als spin-off van tv-programma’s, alleen voor online worden gemaakt, sociale media en podcasts. ‘MAXVandaag.nl heeft een heel eigen positie binnen de organisatie,’ zegt hij. ‘De portal trekt gemiddeld zo’n 250.000 unieke bezoekers per week, met pieken ver daarboven. Onze sociale mediaredactie haakt goed aan bij de lineaire uitzendingen, Facebook is onder onze doelgroep nog steeds het grootste platform. Sociale media zijn een perfecte toevoeging op de lineaire kanalen. We produceren ook eigen content: spin- offs van tv-programma’s, zoals Janny’s streken, waarin Janny van der Heijden streekproducten belicht, als spin-off van Denkend aan Holland, waarin ze met André van Duin door Nederland reist. Als een programma het op tv goed doet, zie je dat zo’n spin-off online ook goed loopt. Maar soms versterken producties elkaar ook, op inhoud of door nieuwe doelgroepen te bereiken.’
ORGANISCHE CROSSMEDIALITEIT
‘Binnen de organisatie zoeken we elkaar makkelijk op,’ vertelt Contant. ‘MAX Magazine bijvoorbeeld is niet los te zien van de rest van Omroep MAX, het is bij elkaar een totaalplaatje.’ Daarbinnen ontstaan dwarsverbanden op organische manier. Contant: ‘Jeroen kwam bijvoorbeeld met het idee om een dubbelinterview te doen met Jan Slagter en Cisca Dresselhuys, die allebei gereformeerd zijn opgevoed maar daar ieder op een eigen manier mee omgaan. Dat heeft geleid tot een podcast, en het thema is ook een aansprekend artikel voor MAX Magazine. Zo’n samenwerking komt spontaan tot stand, dat is geen dictaat, maar geeft wel aan dat je op een natuurlijke wijze crossmediaal kunt werken. Binnen de organisatie overleggen we gewoon over wat er speelt.’ Bos: ‘We praten met elkaar en knopen samen onderwerpen aan elkaar.’ Contant: ‘Of niet, want elke afdeling haalt er geschikte elementen uit die het totaal versterken.’
PODCASTS
‘Een zorg is wel de vraag of onze doelgroep podcasts kent en weet te vinden,’ zegt Contant. ‘Uit eigen onderzoek blijkt dat ruim 50 procent van de oudere luisteraars niet naar podcasts luistert. Voor
ons is het een uitdaging om de lezers van MAX Magazine mee te nemen in de nieuwe wereld. We willen een brug slaan tussen de oude en de nieuwe media.’ Dat 50-plussers niet meteen vooraan staan als er online iets nieuws wordt gebracht, beseft Bos ook. ‘Maar podcasts staan nog maar aan het begin van hun ontwikkeling. De belangstelling neemt toe en er zit nog meer groei in. We weten dat veel ouderen nog niet naar podcasts luisteren vanwege de onbekendheid, maar ook door het feit dat je voor content op radio en tv weinig hoeft te doen. Die wordt je gewoon voorgeschoteld, een podcast moet je zelf opzoeken. Daarvoor moeten we dus de kennis én het gedrag van de doelgroep beïnvloeden. We hebben recent een grote podcast- campagne gelanceerd om dat te bereiken, met Jan Slagter als gids. Ik verwacht dat we steeds meer podcasts en online activiteiten zullen ontwikkelen, dat blijft wel groeien. Maar daarnaast blijft ook de televisie gewoon bestaan, die houdt een grote rol in de mix van ons aanbod. Televisie en radio zijn laagdrempelig in gebruik en mensen willen toch het nieuws en events of een programma zoals Heel Holland Bakt volgen, zodat ze er de volgende dag over kunnen praten. Bij mij thuis heeft het tv- scherm ook een centrale plek.’
1 Trackback / Pingback