Een soort Netflix voor treinliefhebbers

Radioman Erik de Zwart maakte al jaren samen met andere spoorliefhebbers treinreizen in binnen- en buitenland, die hij ook filmde. Dat leidde in 2019 tot de lancering van 24Trains.tv, een digitaal platform voor alles op mediagebied dat met treinen te maken heeft, van spoorwegmusea tot modelspoorbanen. ‘Een soort Netflix voor treinfanaten,’ aldus de Zwart.

Het idee klinkt zo simpel, dat je zou denken dat het allang bestond. Spoorliefhebbers zijn er al sinds het ontstaan van treinverbindingen, het is een wereldwijd verschijnsel en op dit gebied bestaan al decennia tal van gespecialiseerde tijdschriften. Toch was 24Trains nieuw toen De Zwart er drie jaren geleden mee begon. ‘We hebben nog steeds geen concurrentie,’ zegt hij. Dat heeft mogelijk te maken met de oplossing die hij heeft gevonden voor het opbouwen van het contentaanbod en de auteursrechten. ‘We hebben een redactie gevormd en een contentcatalogus verzameld. Daarvoor heb je geld nodig, en je moet goede afspraken maken met de rechthebbenden. We hebben nu zo’n 3500 video’s, het is de grootste mediatheek over treinen in de wereld. Die content staat achter een betaalmuur en is dus beschermd. De opbrengst delen we met de rechthebbenden, netto ontvangen die 30 procent van de abonnementsprijs van € 4,99 per maand. Dankzij de software achter het platform, die we samen met anderen zelf hebben ontwikkeld, weten we wie er kijken, welke content wordt bekeken en hoe lang zo’n sessie duurt.’

Volwassen mannen
‘De doelgroep bestaat uit volwassen mannen van 40, 50 jaar en ouder, die modelbanen bouwen en treinreizen maken als hobby hebben. Het is niet eenvoudig om die groep aan te boren, maar we hebben nu enkele duizenden abonnees. We vinden ze via bijvoorbeeld gespecialiseerde beurzen in Houten en Utrecht, advertenties in bladen en via Facebook, en we hebben continu een commercial voor 24Trains lopen op YouTube. Dat gaat goed, we kijken nu of we er ook een lineair themakanaal van kunnen maken, bijvoorbeeld aan te bieden via kabelaars achter een decoder. Het platform is drietalig: Nederlands, Engels en Duits. In de toekomst willen we ons meer gaan richten op Duitsland en op de Verenigde Staten, waar de markt heel groot is. In Amerika heb je miljoenen treinliefhebbers.’

‘Veel nieuw materiaal en je wordt niet gehinderd door reclame’

Erik de Zwart

Dat zijn niet de enige toekomstplannen van De Zwart. ‘De software achter 24Trains kun je ook gebruiken voor andere niches, daar zijn we ook mee bezig. We hebben iets nieuws bedacht op het gebied van eten en drinken.’ Wat precies kan hij nog niet onthullen, dat wordt waarschijnlijk later dit jaar duidelijk. Volgens De Zwart blijft het publiek bereid te betalen voor gespecialiseerde audiovisuele content. ‘Vroeger bestond dat niet, kon je maar naar een paar televisiezenders kijken en waren mensen verder afhankelijk van kranten en tijdschriften. Ze hadden dan ook vaak een aantal abonnementen. Nu zie je dat er minder magazines worden verkocht, maar de interesse voor die onderwerpen is er nog steeds. De tijdschriften van vroeger zijn nu platforms zoals 24Trains. Natuurlijk staat er heel veel op YouTube, maar daar krijg je steeds reclame tussendoor en die algoritmes leveren vaak niet de content op die je zoekt. Wij treden op als curator van de content, op 24Trains.tv staat alleen maar materiaal over treinen. Niet alleen video’s over treinen, maar ook bijvoorbeeld tijdschriften die je via een e-reader kunt lezen en tutorials om modelbanen te leren bouwen. We hebben veel nieuw materiaal en je wordt niet gehinderd door reclame.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*