Ondernemerschap, kwaliteit leveren en innoveren, dat zijn sleutels tot het succes van De Ondernemer. ‘Je kunt natuurlijk vasthouden aan je traditionele denkwijze, maar wij kiezen ervoor op basis van onder meer data te anticiperen en in te zetten op innovatie’, aldus Robert van den Ham, director content en creatie van De Ondernemer.
‘In het algemeen zou je kunnen stellen dat bij De Ondernemer het stimuleren van ondernemerschap ons doel is, in ons DNA zit,’ zegt Van den Ham. ‘En juist als onderdeel van DPG Media kunnen we ook zélf ondernemen; het merk, ons team, we hebben ons de afgelopen vier jaar op tal van fronten kunnen ontwikkelen.’ De Ondernemer is een zakelijk merk, b-to-b, met uiteenlopende takken. ‘De mediakant van het merk bestaat uit print en online content, maar we verzorgen ook de creatie en realisatie van content voor commerciële partners, we organiseren bijvoorbeeld ook events voor bedrijven. Online content komt op de website en sociale media, geschreven maar ook audiovisueel.’
Text-to-speech
Wat die AV-content betreft, is De Ondernemer vorig jaar nieuwe wegen ingeslagen met onder meer een gesproken nieuwsbrief, die voorgelezen wordt door een virtuele stem, op basis van text-to-speech technologie. Van den Ham: ‘We hebben ons samen met de audio-afdeling van DPG verdiept in het veranderende consumentengedrag en via die collega’s kwamen we op het spoor van de text-to-speech technologie. Microsoft bijvoorbeeld heeft grootste bedrijf op dat terrein gekocht en dan weet je: hier staat iets te gebeuren.’
De Ondernemer startte in augustus vorig jaar via het Hilversumse bedrijf XS2Content met een gesproken nieuwsbrief. ‘We wilden een dagelijkse ochtend-nieuwsbrief bieden met een actuele selectie van het nieuws om zelf te lezen of juist te kunnen laten voorlezen,’ vertelt Van den Ham. ‘Dat sloeg snel aan, met inmiddels 7500 abonnees. Vervolgens hebben we de nieuwsbrief uitgebreid tot een bulletin, dat elke tien minuten een update krijgt. Dat bulletin is te vinden op onze homepage en ook op Spotify. Ons bereik ging daardoor omhoog. Nu gaan we nog een stap verder: luisteraars kunnen ook terugpraten als ze een smart speaker hebben. Ze kunnen op die manier het bulletin oproepen, maar ook onze podcasts luisteren. We voegen er binnenkort bovendien een commercieel element aan toe: als ze bijvoorbeeld een uitnodiging voor een event horen kunnen ze tegen de smart speaker ‘ja’ zeggen en krijgen dan een bevestiging van hun deelname via de e-mail. Daar gaan we na de zomer mee beginnen.’
AV
De Ondernemer maakt niet alleen audio op basis van text-to-speech technologie, maar ook live-radio en video. ‘Live-radio maken we op de dinsdag, een magazine-achtig programma, doen we weer sinds eind maart, op New Business Radio. Dat is kijkradio, dus met camera. En op vrijdag is er Met de kennis van nu, waarin we met mensen uit bedrijfsleven, economie en politiek terugkijken op het nieuws. Zou je keuzes nu anders maken? Nou, de teller staat inmiddels op meer dan 300.000 luisteraars en kijkers, een bereik dat boven verwachting groot is.’
‘Koppel ondernemerschap, kwaliteit en innovatie aan durf’
Robert van den Ham (De Ondernemer)
De Ondernemer werkt nauw samen met New Business Radio van De Radiofabriek, een samenwerking die ook in de corona-periode succesvol was. Van den Ham: ‘Ondernemers hadden toen natuurlijk net als iedereen enorme behoefte aan informatie, over de maatregelen, steunpakketten en noem maar op. Naast een liveblog rondom alle persconferenties zijn we ook direct aansluitend daarop samen het live radioprogramma Na Rutte en Kuipers gaan maken. Die combinatie van liveblog en live-radio was een ontdekkingsreis, maar pakte goed uit. Rond de verkiezingen vorig jaar hebben we dat overigens ook gedaan. Dat was niet alleen goed voor ons bereik, overheid en politiek hebben De Ondernemer daardoor ook in versneld tempo ontdekt. Dat alles is een optelsom die onze autoriteit zeker vergroot heeft.’
Podcasts
De Ondernemer biedt ook meerdere podcasts. Van den Ham: ‘De meest recente zijn Sleutel tot Succes en Droomstart. Voor Sleutel tot Succes hebben we zo’n beetje alle topondernemers kunnen strikken, in Droomstart volgen we ondernemers in spe tot en met de mogelijke start van hun bedrijf. Voor onze podcasts zijn we eenvoudigweg niet meer zo van de 1-op-1-interviews, maar noem het non-fictie storytelling, die aanpak. Na de zomer starten we met een tweede serie Droomstart en krijgt De Zo Genaamde Podcast een vervolg, over namen van merken en bedrijven.’
‘Het is natuurlijk goed voor De Ondernemer dat we een steeds groter bereik halen en breder publiek trekken, maar die stevige inzet rondom innovatie is juist ook goed voor ons team. Ook in ons vak is het belangrijk je te blijven ontwikkelen, kijk naar de voorsprong die ons redactie- en marketingteam alleen op het gebied van text-to-speech technologie en data al heeft. Koppel ondernemerschap, kwaliteit en innovatie aan een portie durf, en je hebt sleutels tot óns succes.’
Geef als eerste een reactie