Adverteerders hebben in de eerste helft van 2017 2,6% meer uitgegeven aan reclame in de Nederlandse media. De toename is geheel te danken aan online-advertising. Marktonderzoeksbureau Nielsen meldt dat momenteel bijna de helft van het advertentiebudget naar online gaat.
In totaal liepen de nettomediabestedingen in Nederland in de eerste zes maanden van het jaar met 2,6 procent op tot 1,9 miljard euro. Online was er sprake van een groei met 13 procent. Ook bioscoopreclame deed het met bijna een vijfde meer geld aan advertenties goed. Print kampt al jaren met dalende advertentie-inkomsten en het eerste halfjaar van 2017 was sprake van een daling met 9 procent.
Aan reclames op tv werd bijna 7 procent minder geld uitgegeven. Deze daling is in oneven jaren volgens Nielsen niet vreemd, gelet op grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen die in even jaren worden gehouden. In vergelijking met 2015 was hier sprake van een min van 2 procent.
Geef als eerste een reactie