Patrick Kicken: KFC, bij het stoplicht linksaf

[BLOG] Rij ik laatst richting het zuiden, waar mijn familie woont, zie ik bij afslag Nederweert de inspiratie voor deze column: een groot bord langs de snelweg met de tekst KFC, BIJ HET STOPLICHT LINKSAF. Ik denk: briljant. Je weet meteen wat je moet doen om die vette kip te krijgen. Daarna legde mijn associatieve brein de link met de radiowereld en ik dacht: ‘waarom doen we toch bij de radio altijd zo moeilijk?’. Ik zal uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Neem nou zo’n slogan van Radio Veronica. WE. LOVE. MUSIC. Wat moet ik daar als luisteraar daar nou eigenlijk mee? Laat staan dat je er als discjockey bij Veronica iets mee kan. Een arty farty slogan waar je on-air, behalve in de vormgeving, als deejay niet even de nadruk op kunt leggen. Denken we even terug aan de tijd dat (het commerciële!) Radio Veronica nog bijna twee keer zoveel marktaandeel en luisteraars scoorde, toen was de slogan gewoon ‘de beste 80’s en 90’s hits’. Dat is er eentje uit de categorie ‘KFC, bij het stoplicht linksaf’. Je weet meteen als luisteraar wat je krijgt. En als jock kun je met de krachtige woorden BESTE en HITS ook nog eens lekker je station verkopen.

Maar dat is iets vies, je station verkopen als jock. Ik herinner me nog een appje wat ik eens van Stenders kreeg die me hoorde en zei ‘je zit alleen maar het station te verkopen!’. Ik dacht, nou voor die 12k per maand zal ik dat ook maar beter doen of niet? Bovendien ben ik trots op de club waar ik voor werk, vind ik het leuk om te benadrukken wat we zitten te doen én is het ook nog eens (onderdeel) van mijn taak. Dat is ook wel het probleem met veel jocks tegenwoordig, ze proberen alleen maar elkaar te imponeren. Met filmpjes van overgangen op Instagram (!) en moeilijke items waar je een vuistdikke handleiding voor nodig hebt als luisteraar om het überhaupt te kunnen volgen, laat staan meedoen.

Wat zeggen de Amerikanen alweer? Het KISS principe. Keep It Short & Simple. Dus: de snipperhit. Of een hitlijst, ook voor iedereen te volgen en heeft ook nog iets spannends. Dat ze bij de publieke omroepen lekker arty farty zitten te doen met slogans waar je op de radio niks mee kunt oke, maar als commercieel station moet je toch gewoon alles op alles zetten om zoveel mogelijk mensen in de juiste doelgroep te bedienen? Ik zie ze bij KFC al op de Radio Veronica manier hun klanten bedienen: de ene week kip, de andere week even geen kip, dan weer alleen koude kip. En owja, eet vandaag maar eens lekkere pizza. Ja maar voor pizza ga ik wel naar New York Pizza! Niks mee te maken, vandaag krijg je bij ons alleen pizza. En ’s avonds na elven maken we tegenwoordig radio voor bejaarden, dan zet je je eigen playlistje maar aan.

Laat ik voor de vorm ook maar gauw wat andere stations noemen die even vergeten zijn dat ze iedere euro zelf moeten verdienen. Anders krijg je weer dat ik alleen maar zit te bashen op een club waar ik niet meer welkom ben. Nou neem Radio 538, zelfde laken en pak. Wat krijg ik daar nou eigenlijk? Ook daar is het kommer en kwel met de slogans. Wat was de laatste alweer? ‘Radio = 538’? Terwijl ‘één station, álle hits’ goed te doen is, maar dan moet je die belofte wél waarmaken. Bij Q zitten ze eigenlijk net zo arty farty te doen als de rest, met hun ‘You Make Us Q’. Of ‘Q Sounds Better With You’. Ja het klinkt leuker, vriendelijker en toegankelijker dan ‘We Love Music’, maar we wonen in Nederland ‘For God’s Sake’ ! Sublime: ‘Let’s Get It On’. Of bij Slam! de nog vagere, filosofische overpeinzing ‘Play Music, Play Life’. Jongejongejonge, daar heeft een reclameburo op de grachten van Amsterdam hun huur weer een jaar van kunnen betalen. En de luisteraar haalt de schouders op.

Patrick Kicken

28 Comments

  1. En Leo van der Goot!
    Zit net naar de Vintage uitzending van 26 juni te luisteren en hij kan het nog steeds!
    Voor mij het perfecte begin van het weekend, vrijdagavond van der Goot.

    Voor Patrick even on-topic:
    Als ik lees “KFC bij het stoplicht linksaf”, weet ik niet wat ik daar krijg. Kan best pizza zijn…. of meubelen….

    En al dat engels….
    Er bestaat geen “uitverkoop” meer, alleen nog “sale”.
    Sale is niet hetzelfde als uitverkoop….

    • ‘Sale is niet hetzelfde als uitverkoop.’ Vertel.

      (Leo van der Goot draait iedere week n uurtje op 40UP Radio, hij zou als eigenaar is wat reclame en reuring rond zn stationnetje mogen maken.)

      • Sale = Verkoop of als werkwoord Verkopen
        Uitverkoop is toch iets anders.

        40UP radio?
        Schiet de naam Harry de Winter door mijn hoofd, en ooit een herstart, maar verder heb ik dit even gemist.
        Ben ook niet zo’n online luisteraar, vaak maakt mijn PC andere geluiden.

        • Het wonderbaarlijke van taal is dat woorden soms, vaak meerdere betekenissen hebben, Rink. Bijvoorbeeld het woord dom betekent zonder veel verstand, maar ook een grote kerk, de dom van Utrecht.

          Nu wek je natuurlijk de indruk dat je veel van de Engelse taal weet, maar dat betwijfel ik toch wel en om je te overtuigen hier wat ik zo van internet plukte:

          ´Sale: A period during which a shop or dealer sells goods at reduced prices.´
          ´
          Good night

          “Vanaf donderdag 1 september presenteert Femke van der Laan vier keer per week Nooit Meer Slapen. Hiermee neemt Femke van der Laan het stokje over van Pieter van der Wielen. Lotje IJzermans blijft presenteren op vrijdag.”

          • Beste D.,
            Je hebt gelijk. Sale = uitverkoop.
            Ik ben in de war met Sales, dat is verkoop.

            Maar ik blijf het raar vinden, dat Nederlandse winkels alleen nog Sale kennen en geen Uitverkoop.

  2. Alles moet in het Engels, dat spreekt de doelgroep aan. Een Nederlandse slogan is voor de ouders van de doelgroep (volgens je jongens en meisjes van de marketing)
    En het leuke is dat de doelgroep overal naar luistert en kijkt op hun telefoon, en totaal geen idee heeft wat radio is. Radio dat is iets van vroeger, voor hun ouders. En opa vertel nog eens over muziek van af de Noordzee.
    Wie weet komt er weer zo een slimme marketing term, koffie van opa en oma is nu hip als je het “Slow Coffee” noemt. En als je gesproken woord op de radio “Podcast” noemt is Tivoli in Utrecht afgeladen met fans. Dus kom op, verzin een leuke Engelse naam voor muziek radio, en het komt weer goed. En kunnen die oudere jongeren weer de hele dag een MusicStream gaan maken..

    • Eens!
      Altijd geleerd dat je moet uitgaan van de behoefte van de doelgroep en daar dan een product bij bedenken. Blijven hangen in bij een product wat de doelgroep niet meer wil, is zinloos.

      Wat dat betreft doet Stenders het dus goed, hij richt zich op de oude doelgroep die nostalgisch aan de radio blijft hangen. En dan is zo’n uur oude muziek aan het eind van de weekendavond dus zeker goed.

      Vervang in de verhalen van Patrick “radio” door “videoband” en “radiostation” door “videotheek”. Dan wordt duidelijk hoe krampachtig Patrick aan nostalgie blijft hangen en dus helemaal niet innovatief denkt…

  3. Ik ben het helemaal eens met de “engels”-discussie, maar toch iets over het Nederlands… Het is niet “zelfde laken en pak” maar “van hetzelfde laken een pak” 🙂

    Zo, en nu weer terug naar de radio!

  4. Je verwacht een DJ die de muziek een hinderlijke onderbreking van zijn urenlange lulverhaal over zichzelf vindt. Of een stupide spelletje dat een half uur duurt. De onzinkreten bevestigen de onzinradio, dus ergens klopt het wel.

  5. We Love Music, maar wel met minimaal 10 minuten commercials per uur… Met het nieuws op het hele uur zit je soms aan 12 minuten geen ‘Music’. Als Stenders minder commercials voor hetzelfde geld zou verkopen zou dat al een hoop tijd schelen.

  6. Wat een slechte vergelijking een radiostation als Veronica vergelijken met zoiets als Kentucky Fried Chicken (ik zeg zelf nooit Kee Ef See), want bij Veronica kan je niet alleen kip kluiven, maar ook boerenkool met worst krijgen, n gebakken visje, nasi goreng met een spiegeleitje, of een vegan hamburger. Ze houden niet alleen van kip, maar van. lekker. eten.

  7. eigenlijk gaat het hier niet over Engels versus Nederlands (oei, gebruik ik hier nu plots Latijn zeg) maar over nietszeggende en vooral heel erg lege marketing bij radio en TV stations.

    Aangezien je bij Spotify en Deezer alle muziekjes kan vinden, of bij Warner en co licenties op alle mogelijke ouwe Hollywood-meuk kan nemen wat TV betreft, maak je met het overgrote deel van je content absoluut geen indruk meer.
    Wat je dan wel te bieden hebt zijn je persoonlijkheid / sfeer en je marketing. Patrick heeft dan ook gelijk wanneer hij het raar vindt dat net dat zo amateuristisch, zelfs zo infantiel benaderd wordt. Me dunkt dat bij bedrijven die kippetjes, verfpotten of auto’s moeten verkopen de druk blijkbaar veel hoger is om pro met ‘verkopen’ om te gaan, dan het geval is bij veel mediabedrijven.

    De mensen luisteren/kijken niet meer meneer… Maar ze worden dan ook amper aangemoedigd om dat te doen.

    • Alsof iedereen Spotify en Deezer heeft en dat ook kan (blijven) betalen….
      Bovendien blijkt dat veel mensen toch zoeken wat ze al kennen, ze zoeken dus geen nieuwe muziek, maar de titels die ze al op de radio hebben gehoord. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Christmas top 10, ik geloof dat 8 van de 10 er al 30 jaar instaan.
      Radio online luisteren werkt net zo, uiteindelijk staan de FM-stations die zich op jongeren richten ook hoog in de top 10 online luisteren (538, SLAM! en Q)

  8. 1993: Radio Veronica: Retegoed!
    2022: Veronica: We. Love. Music.

    tja…de slogan uit de jaren negentig blijft ongeëvenaard retegoed

  9. Nog belangrijker dan de slogan aanpassen in het geval van Veronica: de naam aanpassen. De Veronica naam had een super imago in de 60/70s, (familie-zeezender die niets kwaads deed en constant werd lastig gevallen door de overheid), en in de 80s/90s een eigenzinnige brutale omroep waar je als jong gezinde bij MOEST horen. Daarna raakte de naam in verval en wordt deze nu vooral geassocieerd met een tweederangs tv zender met oude infantiele films. Zo af en toe moet je eens iets nieuws beginnen en het oude overboord (hoe toepasselijk), geldt misschien ook voor 538. Wat zegt die naam de doelgroep nou?

  10. De slogan ‘de beste 80’s & 90’s hits’ van Radio Veronica was ook heel krachtig, duidelijk. Feitelijk gezien was het zo dat er niet alleen maar 80’s en 90’s werden uitgezonden op Radio Veronica. Van 2003 tot en met 2006 waren er ook nog veel 70’s te horen. later kwamen er meer 00’s bij. De nadruk lag inderdaad wel op de jaren 80 en 90.

    Ik herinner me dat er in de periode van 2003 tot 2010 ook veel kritiek op Radio Veronica was, vanaf de zijlijn. Op het internet klaagden sommige mensen erover dat Radio Veronica met 80’s en 90’s tekortschoot als gouwe-ouwe-zender. In hun beleving ontbraken de 60’s en 70’s. Ze vergaten alleen dat het kavel van Radio Veronica toen erg duur was. Het zal dus niet voor niets zijn geweest dat de eigenaar (destijds Sky Radio) in 2003 koos voor voornamelijk 80’s en 90’s. Muziek uit deze twee decennia werd al ingezet op Radio 103 De Gouwe Ouwe Zender, het station dat Sky Radio na de frequentieverdeling opstartte, tot 31 augustus 2003 toen het Radio Veronica werd.

    • Ja dat komt door de enorme focus op 13 tot 49 jaar. Daarna ben je een ouwelul.
      Alleen: de gemiddelde radioluisteraar is zelfs meer dan 50 jaar oud. De helft van de luisteraars wordt dus niet op gefocussed. Dat zijn wel de mensen die de 60’s en 70’s hebben meegemaakt.
      Ik roep al jaren: maak eens een commerciele radio voor de 50 plussers. Dat hoeft niet allemaal ouwe meuk te zijn, zoals Radio 5 doet, maar juist een mix van de afgelopen halve eeuw muziek. Volgens mij is Rob Stenders dit aan het doen. Ben benieuwd wat Tineke gaat doen op zaterdag en zondagavond. Ik hoop wat niet-hitparade muziek.

      • Dat klopt, de gemiddelde radioluisteraar is inmiddels oud geworden. In 2003 zal het nog niet zo zijn geweest zoals nu. Toen was de focus uiteraard op 13 tot 49 jaar. De 70’s moesten daarom toen wat meer naar de achtergrond.

        Begin juni 2003 zond Radio 10 FM nog kort uit op het gouwe-ouwe-kavel, onder de vlag van Sky Radio. Op Radio 10 FM werd in die week tussen de jingles door al omgeroepen dat het jaren 80 en 90 draait. Terwijl een week ervoor nog volop 70’s te horen waren.

  11. Nostalgie is iets geks. Ik keek vroegah met veel plezier naar series als “Medisch Centrum West”. Laatst werd de serie herhaald. Ik vond er geen bal aan. Alleen die muziek vond ik nog nostalgisch goed. Dat heeft muziek. Blijft goed en met muziek van bijv. de Beatles kun je je weer voelen als 15 in de jaren zestig.
    Dus zenders als radio5 en radio10 voldoen zowiezo aan die behoefte.
    Radio5 snapt het wat beterder door op de notalgiesfeer te zitten. Hun commercials zitten knap in elkaar.
    Met dj.s als Bert H, Bert K en Bart van L. Hans S. hebben ze de kers op de appelmoes.

    Rob Stenders krijg mij daar niet vandaan. Ook niet met een uurtje Tinus.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*