In haar populaire columns ‘Angela kijkt tv’ in het Algemeen Dagblad schrijft Angela de Jong vijf maal per week kritisch over de televisiewereld. RTL werd begin dit tv-seizoen wakker geschud door haar kritiek op de omroep. Dit werd dan ook veelvuldig overgenomen door andere media. Door deze mediarel, haar messcherpe columns en mediaoptredens werd Angela de Jong de meest bekende tv-recensent van Nederland, maar binnen de omroepwereld ook meest gehate mediavrouw van dit moment. Spreekbuis.nl spreekt haar over de toekomst en het hier en nu van het televisielandschap.
Televisie heeft volgens Angela nog steeds veel impact en ze kijkt ook niet pessimistisch naar de toekomst van de televisiewereld. ‘Je kan jaren met je gezicht in de krant staan en dan kom je vijf minuten ergens in beeld, of vijf seconden zelfs. En daar wordt dan alsnog veel over gepraat. Het feit dat iets wordt uitgezonden en dat we toch weer met z’n alle tegelijk hebben zitten kijken, dat is nog wel echt het gesprek van de dag.’ Dit zie je ook terug op verschillende kanalen van social media. Wat in de avond op televisie is, is trending op Twitter. ‘Het heeft nog steeds een samenbindende functie in de maatschappij. Dat vind ik er echt leuk aan.’
Trial by Media
‘Trial by media’ – de invloed en impact van media op een juridische zaak – vindt Angela een slechte zaak. Geen nieuw fenomeen, maar in de #metoo-zaak van Jelle Brandt Corstius werd het opmerkelijk groot ingezet. ‘Vorige week stond in de Volkskrant een verhaal over toneelschool Amsterdam, waar een aantal viezerikken rondlopen. Toen kwam er out of the blue ook een verhaal over toneelschool Arnhem, waar een fotootje van die man bij stond. Die dan even kort gebeld wordt voor weerwoord. Ondertussen is de schade al gedaan. Er ligt nergens een aangifte, wat ook een minimum moet zijn voor journalisten vind ik. Er wordt nergens meer een pas op de plaats gemaakt van ‘Jongens waar gaat dit over?’ Zoeken we echt naar de feiten en proberen we daar net zo mee om te gaan als waarheidsvinding bij andere fronten? Dat is een heel groot woord; waarheidsvinding. Maar iedereen ’s avonds maar een podium geven en met naam en toenaam belichten door wie ze onheus bejegend zijn, zonder dat iemand zich daar kan verantwoorden. Dat stuit mij wel tegen de borst. Mensen moeten het hoofd koel houden, dat is wat ik mis.’
‘Ik word er gek van dat ik nog alleen maar de zelf feliciterende RTL-club zie staan’
RTL
Door de RTL-affaire werd Angela opeens de bekendste tv-recensent van Nederland. Ze ziet zichzelf niet als een Youp van ’t Hek, die een merk kan maken of breken, maar denkt wel dat omroepen zich iets beter zouden kunnen realiseren, dat een bepaalde mening een veel bredere onderlaag in de maatschappij vertegenwoordigt. ‘Dan kun je op Twitter kijken en denken van ‘We zijn goed bezig en iedereen is het met ons eens.’ Niet heel Nederland zit op Twitter. De onderlaag – de gewone man – hoe die over dingen denkt, die mag weleens wat vaker gehoord worden, denk ik dan.’
Volgens Angela is RTL wel degelijk een leuke zender, maar er moet niet gepretendeerd worden dat het veel meer is dan dat of dat ze het volk willen opvoeden. ‘Ik word er gek van dat ik nog alleen maar de zelf feliciterende RTL-club zie staan, dat het bij RTL Boulevard een half uur lang gaat over hoe goed en gezellig het wel weer niet was gisteravond.’
Netflix
Met nieuwe programma’s als The Big Music Quiz of Kroongetuige lijkt de creativiteit soms ver te zoeken bij de commerciële partij. ‘Maar het scoort’, aldus Angela. ‘Omroepen kijken heel erg naar elkaar, zo gaat de wereld rond. Misschien is alles ook zo’n beetje bedacht, maar er zal geheid nog wel wat komen. De kijker heeft de macht in handen. Zolang het publiek wel kijkt, hebben ze mazzel en komen ze ermee weg.’
Wellicht een gevaar voor de omroepen is het door vele geliefde Netflix, met een groot aanbod én goede kwaliteit. Maar volgens Angela niet per se de reden om omroepen de rug toe te keren. ‘Netflix heeft een paar hele goede series, maar de publieke en commerciële zenders hebben dat ook, kijk naar Meisje van plezier van RTL. We leven in een tijdsgewricht waarin we alles zelf bepalen. We kopen geen krant meer, maar snacken op internet onze eigen nieuwsvoorziening bij elkaar. Het is misschien wel ouderwets, om te zitten en wachten tot een programma begint. Dat zie ik ook bij mijn kinderen; die snappen niet waarom ze moeten wachten tot half negen als Wie is de Mol begint.’
‘Ik kijk met verbazing naar hoe de huidige generatie heel makkelijk zelf een filmpje maakt.’
Youtube
Waar De Jong in veel mindere mate over schrijft is het grootste videoplatform ter wereld, YouTube. Niet omdat er volgens de recensent geen goede programma’s te vinden zijn, maar omdat er juist genoeg aanbod op lineaire televisie is. ‘Dat is bij een lineair programma te meten in de kijkcijfers. Als ik de keuze heb tussen twee programma’s, waar ik ongeveer hetzelfde over vind, dan kies ik altijd voor het programma met de meeste kijkcijfers. Je wilt dat mensen het gezien hebben, een oordeel hebben en dat er een soort discussie ontstaat.’
Toch weten vloggers op YouTube soms meer te scoren dat programma’s op lineaire televisie. ‘Ik kijk met verbazing naar hoe de huidige generatie heel makkelijk zelf een filmpje maakt. En hoe ze toch goed opgebouwd een verhaal kunnen vertellen in de camera. De overstap naar televisie zou zomaar gemaakt kunnen worden. Het is voor vloggers vaak de heilige graal. Ze kunnen heel succesvol zijn op YouTube, maar als ze overstap naar televisie maken en daar groot worden, dan heeft het toch duidelijk meerwaarde, zie Anna Nooshin. Ik zou het niet aanraden. Op YouTube ben je koning en bepaal je wat je zelf doet. Vervolgens ga je naar een ouderwets station en moet je je buigen naar de programmadirecteur en de adverteerders die daar zijn. Ik zou altijd een eigen baas blijven.’
NPO
In de toekomst van de televisiewereld ziet Angela een onvermijdelijke situatie waar omroepen simpelweg productiehuizen worden, met programma’s komen en dat de NPO vervolgens bepaalt waar dit uitgezonden gaat worden. ‘Ik denk dat dit helemaal niet zo slecht zou zijn. De NPO kan in ieder geval een stuk daadkrachtiger worden en minder verschillende belangen te dienen. Maar dat zal nog wel even duren; iets wat al zo lang bestaat kan je niet in een dag veranderen. Maar ja, ik geloof ook niet dat televisie verdwijnt; ik ben niet zo’n doemdenker. Mensen hechten aan wat ze hebben.’
Ik vind het heel vervelend om overal de mening van Angela de Jong te moeten horen. Ze vindt alleen zichzelf poepgoed en anderen moeten het ontgelden. Ze heeft niet eens goeie smaak en ik vind haar erg onsympathiek.
Angela een tip: eerst de balk uit je eigen oog halen en dan pas de splinter bij een ander……
Marionne, een columnist(e) heeft de taak onafhankelijk en kritisch naar mens. media en maatschappij te kijken. Een commentator moet zelfs verdelen en niet verbinden. Daarbij dient het wel om de inhoud te gaan en niet om personen. Feitelijke onjuistheden, misleidende interpretaties, nodeloos kwetsen en beledigen en discrimineren mogen natuurlijk niet. Maar programma’s hard onderuit halen mag uiteraard wel. En het verschil tussen beledigen en beschimpen is nu eenmaal subjectief en vloeibaar. Je hoeft het niet te lezen en het er niet mee eens te zijn. Als je er niet tegen kunt, dan kun je het misschien maar beter overslaan. Het behoort tot een democratische houding om andere meningen dan die van jezelf te kunnen verdragen.