Blog Dineke de Zwaan: ‘IDFA-openingsfilm Amal’

Natuurlijk kijk ik uit naar de ‘Egyptische’ IDFA-openingsfilm (een internationale coproductie) ‘Amal’ van regisseur Mohamed Siam, die vanavond op 15 november in Carré vertoond wordt. Het is, denk ik, een boeiend verhaal over een jongensachtig stoer meisje dat op haar veertiende al deelneemt aan de protesten op het Tahrir Plein in Caïro. In de daarop volgende jaren wordt ze gevolgd in ‘haar zoektocht naar identiteit’. Tijdens de IDFA-programmapresentatie voor de pers zag ik er alvast een fragment van. En ik meen me te herinneren dat IDFA interim artistiek directeur Barbara Visser, of de programmeur van het documentaire-programma Shifting Images, vertelde dat ze nu zwanger is. Hetgeen mij zeker niet minder benieuwd maakt naar deze documentaire waaraan uiteenlopende landen, zoals Qatar en Denemarken, hun financiële steun verleenden

.De Egyptische filmindustrie overtrof vroeger Hollywood en had een enorm bereik in de Arabische wereld. Op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam waren eerder klassiekers te zien. Maar deze industrie was behoorlijk ingestort door de komst van video, toen ik me, als een nogal naïeve filmliefhebber aan de poort meldde als jurylid op het Internationaal Filmfestival 2009 van Caïro. Tijdens de vlucht, die een Mekka-vlucht bleek te zijn, waarbij de bid-handdoeken voor de gate op Schiphol lagen uitgerold, nam ik aan dat ik me, tussen al die vrome Mekkagangers, maar het best heel ingetogen kon gedragen. Dus dook ik weg in het boek van oud-Midden Oosten-correspondent Joris Luyendijk “Het zijn net mensen'” en verstopte me daarin totdat we in Caïro landden.

Een limousine zou mij afhalen, en ik was enigszins bezorgd met betrekking tot de kwestie hoe je je in zo’n limousine, in Egypte in het bijzonder, nou zou moeten gedragen. Het leek me verstandig om vooral te zwijgen. We reden langs een lange rij soldaten en stopten voor een vijf sterrenhotel aan de Nijl, waar ik godzijdank inderdaad een kamer bleek te hebben. Om kort te gaan, op het hele festival dat aan de jury werd gepresenteerd was er maar één Egytische film, en die ging over de onrust die moslimbroeders in een arme wijk veroorzaakten. Waarom dat zo was, begreep ik later pas. In die tijd verbaasde ik me slechts over de curieuze berichten in Egyptische kranten zoals: vrouw vermoordt man die klaagt over haar soep.

Openingsfilm 30e IDFA: Amal. 83 minuten
Regie: Mohamed Siam. Feature length Competition&Shifting Images

Dineke de Zwaan journalist, tekstschrijver, researcher, recensent, redacteur. Voor alles wat met media, film, fotografie, kunst, cultuur en educatie te maken heeft.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*