Youtubers en CvdM lanceren reclamecode

YouTubers ontwikkelen met hulp van Commissariaat voor de Media een code om transparanter te zijn over reclame.

Vandaag lanceert een grote groep YouTubers de ‘Social Code: YouTube’. In deze code hebben de YouTubers afspraken vastgelegd die moeten zorgen voor meer transparantie over eventuele reclame in hun video’s. In de code staat bijvoorbeeld dat deze content creators in hun video’s gaan aangeven wanneer zij worden betaald om een bepaald product aan te prijzen.

De code is tot stand gekomen in samenwerking met het Commissariaat voor de Media. De YouTubers en het Commissariaat zijn met elkaar in contact gekomen naar aanleiding van een onderzoek van het Commissariaat eerder dit jaar. Bij de uitwerking van de code is ook gesproken met andere partijen, waaronder de Reclame Code Commissie, Multi Channel Networks en belangenorganisaties. De YouTubers hebben zich bij het opstellen van de code laten inspireren door een literatuuronderzoek dat in opdracht van het Commissariaat is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Belangrijke stap
Het Commissariaat is blij met deze belangrijke stap naar meer transparantie. Voorzitter Madeleine de Cock Buning: “Ik ben heel blij dat de YouTubers de uitnodiging om samen te werken aan meer transparantie, zo voortvarend hebben opgepakt. Met de code zetten zij echt een belangrijke stap in de goede richting. De YouTubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers. Vooral voor minderjarigen is dat erg belangrijk”.
Het Commissariaat ondersteunt de initiatiefnemers bij het monitoren van de werking van de code. Een eerste evaluatiemoment is gepland in het voorjaar van 2018.

Website
Vandaag, op de eerste dag van de Week van de Mediawijsheid 2017, wordt ook de website www.desocialcode.nl gelanceerd. Op deze website is te zien wat de code inhoudt, wie zich al bij de code hebben aangesloten en kunnen andere YouTubers zich ook aansluiten.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*