Shula Rijxman (NPO) hoopt op meer geld uit Den Haag door daling reclameinkomsten

Rijxman: “Het grootste deel van de advertentiegelden verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook.”

Door de snelle daling van reclame-inkomsten dreigt de publieke omroep tientallen miljoenen te moeten bezuinigen. Minister Arie Slob heeft een brandbrief aan de Tweede Kamer geschreven over de ernstige situatie: “Als er niets verandert, loopt het budget van de NPO in 2019 terug met circa 60 miljoen euro. Daarom geef ik nu al een waarschuwing af.”

Adverteerders kiezen steeds vaker voor om hun advertentiebudgetten online in te zetten in plaats van de televisie-reclame. Voor komend jaar verwacht Slob dat de NPO ruim 28 miljoen euro tekortkomt door daling van STER-inkomsten. Tot en met 2018 kunnen de tegenvallers worden gecompenseerd uit de Algemene Mediareserve, een pot waarin de omroepen jaarlijks geld storten. De bodem daarvan is in 2018 al bereikt. Slob wil komende tijd gebruiken om samen met de NPO een plan te maken voor nieuwe inkomstenbronnen.

NPO-voorzitter Rijxman: “Het grootste deel van de advertentiegelden verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook.” Volgens haar hebben publieke omroepen zeer beperkte mogelijkheden om extra inkomsten te realiseren. Ze hoopt dat de politiek partijen inzien wat het belang is van een een publiek bestel en dat de NPO juist meer geld nodig heeft.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*