Vandaag heeft Arie Slob (minister verantwoordelijk voor media) zijn eerste echte vuurdoop over de publieke omroep.
Diverse politieke partijen hebben in de media al aangegeven er niet open te staan om de teruglopende advertentie-inkomsten te compenseren. Volgens onder andere de VVD en PVV zou het ‘bijstorten’ marktverstorend werken.
Meerdere politieke partijen maken zich zorgen over de advertentiemarkt die steeds meer in handen komt van internationale bedrijven zoals Facebook en Google. Mediamagnaat John de Mol sloeg er deze week alarm over. De koek voor Nederlandse media wordt steeds kleiner, waarschuwde hij.
Alternatieve inkomsten genereren is voor de publieke omroep zeer moeilijk. De programma’s zijn met publiek geld gemaakt en dienen daarom ook openbaar voor het grote publiek te blijven. Inkomsten vanuit kabelaars zullen ook onder druk komen te staan, aangezien het fenomeen ‘cable cutting’ (waarbij consumenten hun tv abonnement opzeggen en alles online kijken) ook in Nederland in opkomst is.
Geef als eerste een reactie