De introductie van zendercoördinatoren bij de publieke omroep is fnuikend voor het creatieve proces. Dat zegt MAX-voorzitter Jan Slagter in een interview met Spreekbuis.
Het kan nu wel een jaar duren voordat het duidelijk is voor een programma geplaatst wordt, terwijl de maatschappelijke omstandigheden vragen om snelle besluitvorming.
‘Ik kan een goed idee hebben. De genrecoördinator kan het een goed idee vinden. Dan komt de vraag: waar gaan we het plaatsen? NPO 1, 2 of 3? Daar gaat de genrecoördinator niet over. Dan gaat het naar de programmeertafel, waar ook weer allerlei mensen zitten die er iets van vinden. Voor je het weet ben je zo een jaar verder’. Met zo’n besluitvorming sla je het creatieve proces dood, vindt hij. ‘Als ik nú het idee heb dat er een pensioendebat moet komen, dan moet ik dat programma volgende week kunnen maken. Dát is televisie! Dát is inspelen op wat de samenleving wil, maar dat zijn we dus deels kwijt’. Kritisch is hij ook naar de individuele omroepen. Die reageren naar zijn mening te langzaam op de alarmerende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de stroperige besluitvorming verdwijnen er volgens Slagter programma’s naar de commerciële omroep.
Lees hier het gehele interview:
Goed ‘stukkie, Ton!