Patrick Kicken: ‘De kracht van goede radio zit ‘m in de verrassing’

In 2005 ontving hij een vakprijs als populairste dj van het jaar. Radio maken was zijn lust en zijn leven. Totdat hij een zware burn-out kreeg. Sindsdien kijkt hij anders naar de radiowereld en zijn eigen leven.

Je hebt enige tijd geleden een burn-out opgelopen. Sta je daardoor anders in het leven?
Ja, een burn-out is vooral een wake-up call, dat je de dingen anders moet gaan zien of organiseren in je leven. Ik was te veel bezig met uiterlijk vertoon, luistercijfers, virals scoren en wat anderen van me vonden. Een beetje zoals Oprah Winfrey het ooit verwoordde: ‘je probeert via andere mensen van jezelf te houden’.

Je bent je vooral door de burn-out gaan interesseren in ‘nondualiteit’. Wat houdt dat precies in?
Nondualiteit is een eeuwenoude filosofie uit India, een land waar ze sowieso niet zo veel op hebben met individualiteit en vooral de gezamenlijke groep belangrijk is. Het verwijst naar de wereld als één verschijning, één grote dans van het geheel, zonder vrije wil of keuze.

‘Ik vind inderdaad dat we te vaak vanuit het oude, ongeautomatiseerde denken bij de radio.’

Je was één van de eerste bekende radio-dj’s die de toegevoegde waarde van online zag. Nog steeds ben je zeer actief met video interviews en podcasts. Is het een bewuste keuze dat je niets met live (online) radio meer doet?
Ik vind inderdaad dat we te vaak vanuit het oude, ongeautomatiseerde denken bij de radio. Alles moet maar live en ongemonteerd de zender op. Waarom? Ik heb voor de grap eens een playlist gemaakt met 50 van mijn leukste radiofragmenten, inclusief muziek en die op shuffle gezet. Je hebt zo een week lang vermaak voor de luisteraar, je hoeft maar een paar keer per maand nieuwe content toe te voegen. Waarom alles maar één keer uitzenden? En waarom zou de jock van twaalf tot drie de hele 3 uur in de studio moeten zitten? Hij kan in de tussentijd ook muziek schedulen of een promo inspreken en monteren.

Veronica heeft een flinke make-over gehad. Veel radio-iconen, waaronder Erik de Zwart, Bart van Leeuwen, Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel en jij moesten het veld ruimen. Was deze ‘vernieuwingsslag’ volgens jou noodzakelijk?
Ik heb in mijn 12 jaar bij Radio Veronica alle kansen en een mooie tijd gehad. De fusie met het radiobedrijf van Talpa gaat het merk uiteindelijk goed doen. Met een publieke omroep die zich commercieel gedraagt als grootste concurrent is dit de enige manier om nog overeind te blijven als radiostation. We leven in een tijd dat jarenlange ervaring en naamsbekendheid van jocks niet meer zo gewaardeerd wordt als vroeger, het draait toch vooral om jonger en goedkoper talent. Misschien dat deze trend ooit weer omkeert, zou mooi zijn, ook voor mij.

‘We leven in een tijd dat jarenlange ervaring en naamsbekendheid van jocks niet meer zo gewaardeerd wordt als vroeger’

Ook bij de publieke radiozender KX Radio moesten oude radio-dj’s zoals Adje Bouman weg, zodat de zender ingezet kan worden als opleidingsplatform voor jong talent. In het verleden hadden diverse omroepen ook hun eigen young-talent platformen, zoals ‘Club Veronica’ en Minjon. Zijn dit soort initiatieven nog wel nodig nu iedereen zelf vlogs, podcasts en online radio kan maken?
Ik heb het radiomaken vooral geleerd door vlieguren te maken in de nacht bij 3FM. Volledige vrijheid, ga jezelf maar uitvinden. Ik zou nieuw talent op de daluren wat meer speling geven. Er niet zo strak bovenop zitten. Anders krijg je angst en angst is dodelijk voor je creativiteit.

“Ik heb het radiomaken vooral geleerd door vlieguren te maken.”

In de mediawereld wordt de nieuwe generatie radio-dj’s de laatste tijd vergeleken met het kwakkelde Oranje voetbal. De nieuwe dj’s wordt verweten dat ze weinig authentiek zijn en niets durven. Hoe kijk jij als radiokenner daarnaar?
Als je meteen zo in het diepe wordt gegooid als bijvoorbeeld Frank van der Lende bij 3FM, is de druk en belangstelling meteen zo hoog dat je wellicht in een soort ‘overlevingsmodus’ schiet. Ik geef het je ook te doen anno nu; je moet én leuk overkomen op de videostream en in de tussentijd briljante radio maken. Je bent je bewust dat er camera’s in de studio hangen. Iedereen mag maar binnenkomen de hele tijd. Terwijl goede radio concentratie van je verlangt en een soort intimiteit die te vergelijken is met een slaapkamer. Ik moet er niet aan denken om te vrijen met een hoop licht en camera’s in een ruimte vol ramen. Het wordt de jonge generatie daardoor niet makkelijk gemaakt. Ze zijn zich té zelfbewust op het moment dat ze radio maken. Je moet eigenlijk vergeten dat je te zien of te horen bent, dan durf je dingen te zeggen en te doen die impact hebben.

Voormalig 3FM-dj Roosmarijn Reijmer gaf enkele maanden terug aan dat er te weinig vrouwen op de landelijke radio te horen. Wat is volgens jou de reden dat er zo weinig vrouwen te horen zijn?
Nou bij 3FM zijn er inmiddels twee vrouwen achter elkaar te horen in de dagprogrammering en dat is natuurlijk ook weer het uiterste. Laat deze dames eerst eens meer ervaring opdoen in de late avond. Het gaat toch vooral om talent en vlieguren, niet om of je man of vrouw bent.

“De kracht van goede radio zit ‘m in de verrassing.”

Van 1995 tot 2004 was je te horen op 3FM, waar je onder andere de radioprogramma’s De Havermoutshow, Mega Top 50, ​Nachtwacht en Kicken voor je kiezen maakte. Al lange tijd staat 3FM onder druk. NPO Radio 5 weet zelfs zonder FM-frequentie vrijwel hetzelfde aantal luisteraars te trekken. Wat zou 3FM volgens jou anders moeten doen om uit dit dal te komen?
De kracht van goede radio zit ‘m in de verrassing. Ik wil niet iedere dag hetzelfde spelletje horen op hetzelfde tijdstip met eenzelfde soort beller. Of ieder jaar maar weer dat Glazen Huis. Ik snap dat als je bang bent je items je houvast zijn, maar probeer eens een week radio te maken zonder vaste items. Dan ga je jezelf opnieuw uitvinden en word je weer spannend. En ga geen muziek draaien die het toevallig goed doet op YouTube. 3FM stond in mijn tijd en waarschijnlijk nu ook nog te veel onder invloed van platenmaatschappijen. Een soort bubbel van ‘wij weten wat goede muziek is’.

Het aantal betalende Spotify luisteraars groeit momenteel harder dan ooit. Is nog ruimte voor radio-dj’s in de toekomst?
Ja want dj’s kunnen het verschil maken. Mits ze weer radio mogen maken vanuit intimiteit in plaats van op een soort sociale werkplaats met fel TL licht, het juiste petje op en vooral druk zijn met hoe kom ik over op Instagram.

Foto’s: DimensionTV

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken aan de slag bij Radio Gelderland

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*