Door juicekanalen, zoals Roddelpraat, Fawrynotsawry, Life of Yvonne en Juice Channel zouden traditionele entertainmentnieuwstijdschriften, zoals Privé, Weekend en Story, steeds meer onder druk komen te staan.
Volgens ‘Bladendokter’ Caroline Vader zouden deze tijdschrifttitels beter moeten kijken naar de Juicechannels op Youtube. Veel van deze makers weten met hun roddels reeds flinke inkomsten te genereren en een veel jonger publiek te bereiken. Tevens weten zij vaak sneller het nieuws te brengen dan bestaande media. Dat meldt zij in een interview met FD.
Het verdienmodel van roddelkanalen is simpel. Ze krijgen inkomsten uit YouTube-advertenties, gesponsorde content, abonnementen voor exclusieve content en zogeheten affiliate links naar bepaalde producten. Een aanpak die traditionele roddelbladen volgens Caroline Vader zo zouden kunnen overnemen, meldt Vader: ‘Als iedereen met een smartphone een juicekanaal kan beginnen, kan Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds dat ook.’ Roddelbladen hebben volgens haar ook nog eens grotere netwerken.
Wauw, ik las dat yvonne 60.000 betalende volgers heeft a 10 euro per maand op telegram. De roddelbladen zijn traag. De roddelbladen zijn een zinkend schip