Loeki de Leeuw bestaat 50 jaar

Enkele jaren geleden leek het dat de reclameleeuw niet meer op de buis zou komen, maar anno 2022 is Loeki ‘alive and kicken’. Dit jaar bestaat het reclame-icoon zelfs een halve eeuw. 

Filmproducent Joop Geesink is de geestelijk vader van Loeki. Oorspronkelijk werd Loeki de Leeuw in 1952 ontworpen als mascotte voor de KLM, als eerbetoon aan het Nederlands voetbalelftal. Volgens Loek Biesbrouck heeft Geesink daarop de pop naar hem als aanvoerder van het voetbalelftal vernoemd. Voor de naam Loeki werd volgens Geesink Studio gekozen, omdat die naam een internationale klank had (van het Engelse look).

Van 1972 tot 2004 waren de filmpje af en toe ook tussen de reclames door te zien. Vanaf 2021 is in de filmpjes van het Ster-reclameblok ook weer Loeki te zien. 

4 Comments

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*