Mediadirecteur van de KRO-NCRV Taco Rijssemus nam tijdens de perspresentatie van het winterseizoen voor de omroep duidelijk afstand van het verwijt vanuit de politiek dat de omroep een “archaïsch bastion” zou zijn. “Ik ben trots op onze innovatieve programma’s met publieke waarde.” De ‘publieke waarde’ moet volgens Staatssecretaris Dekker in elk programma van de publieke omroep terug te zien of horen zijn.
“Ik sta hier als programmamaker die er zeven jaar geleden voor heeft gekozen geen programma’s te maken waarmee je het meeste advertentiegeld binnensleept, maar om programma’s te maken met een missie. En dat doe ik samen met de andere makers van de KRO-NCRV. Daarom ben ik trots dat we er ondanks de storm die in Hilversum woedt een innovatief aanbod neer te zetten.” – Taco Rijssemus.
De speech van Rijssemus was in vele opzichten een reactie op de kritiek op de publieke omroep. “We hebben een keuze gemaakt: niet achteruitkijken naar het verzuilde omroepsysteem dat ooit was. Onze keuze is vooruit te kijken”, stelt Rijssemus. “Om samen met andere omroepen en producenten te werken aan de NPO, wat wij de ‘nieuwe publieke omroep’ noemen.”
Nieuwe publieke omroep
Rijssemus vertelt wat de nieuwe publieke omroep wat hem betreft inhoudt: “Ten eerste worden er programma’s gemaakt die voor het cement in de samenleving zorgen, die er voor zorgen dat mensen die we normaal niet zoveel horen nu wel gehoord worden. Of dat nou boeren, transseksuelen of psychiatrische patiënten zijn.”
Verder hoort er wat hem betreft ook bij een nieuwe publieke omroep dat er nieuwe toepassingen op online gebied worden ontwikkeld. Niet om daar de concurrentie met het commerciële veld aan te gaan (zoals de politiek de publieke omroep verwijt, red.), maar om toepassingen te ontwikkelen waar iedereen gebruik van kan maken.”
Verder noemt hij betrokken journalistiek: “journalistiek met een missie. Journalistiek die moet leiden tot een betere samenleving, waarin we voor elkaar zorgen en voor elkaar opkomen. Journalistiek die over de grenzen heenkijkt. Een vorm van reportage-journalistiek die in het commerciële veld – laten we wel wezen – niet bedreven wordt.
Hoogstaand drama is een ander kenmerkend component van de nieuwe publieke omroep. “Als iets van publieke waarde is, is het dat wel.”
Geef als eerste een reactie