Facilitair bedrijf EMG heeft een buitengewoon drukke periode achter de rug, met quarantaines, een hoog verloop en veel megaklussen zoals de Olympische Winterspelen in Beijing, de European Championships in München en het WK voetbal in Qatar. Directeur René Delwel prijst de veerkracht van de medewerkers, waardoor alles toch voor elkaar kwam. Maar hij moest ook voor het eerst nee verkopen aan klanten. Daar wil hij geen gewoonte van maken.
Een jaar geleden zei Delwel al dat 2022 een spectaculair jaar zou worden en die voorspelling is zeker uitgekomen. ‘Het is een turbulent jaar geworden,’ zegt hij. ‘Na corona wilde iedereen vol vooruit, maar de eerste vier maanden hadden we toch nog met allerlei maatregelen te maken. Veel medewerkers moesten in quarantaine, wat de planning van het werk moeilijk maakte. Onze mensen maakten lang achter elkaar lange werkdagen, onrust in de planning is dan extra belastend voor ze. Verder was het verloop twee keer zo hoog als anders. Er gingen ongeveer zeventig mensen weg, maar gelukkig zijn we erin geslaagd om ook ruim honderd nieuwe mensen aan te trekken, ondanks de krapte op de overspannen arbeidsmarkt.’
“Een veilige werkplek maak je samen, dus iedereen bij ons gaat hiervoor trainingen volgen.”
René Delwel
‘Het was dit jaar echt heel druk. Naast het ‘gewone’ werk voor de broadcasters was er een aantal grote internationale sportevenementen. Dat begon met de Olympische Winterspelen in de Chinese hoofdstad Beijing, waarvan we onder meer de opening in beeld brachten. Verder hadden we samen met EMG-collega’s uit België een grote rol bij het tennistoernooi op Roland Garros in Parijs, dat we vanuit Nederland hebben gefaciliteerd met veel camera’s en feeds. Wij hebben daarvoor ook een grote IP-opstelling gemaakt waarbij alle verbindingen tussen de systemen dus digitaal verlopen en niet meer via videobekabeling, zoals bij traditionele tv-opstellingen. In augustus hebben we met de groep de European Championships in München gedaan, dat zijn gelijktijdige EK’s in negen sporten: atletiek, wielrennen, kanovaren, klimmen, turnen, beach volleybal, tafeltennis, triatlon en roeien, én er was zwemmen in Italië. En nu was er het WK voetbal in Qatar, waar we wedstrijden vanuit vier van de acht stadions hebben verzorgd maar als EMG Nederland ook voor de NOS aanwezig waren.’
Starters
‘We hebben met z’n allen dus heel hard gewerkt, misschien wel wat te hard eigenlijk. We kwamen mensen te kort, de werkdruk was heel erg hoog. Toch is het allemaal gelukt, dankzij de grote veerkracht bij onze medewerkers. We hebben dit jaar dus ruim honderd mensen aangetrokken om het verloop op te vangen. Dat had ik een jaar geleden niet zien aankomen. Maar ondanks de krapte op de arbeidsmarkt slagen we erin nieuwe medewerkers te vinden en te groeien. Dat is niet voor elke functie even makkelijk, met name mensen met kennis van IP-technologie zijn moeilijk te krijgen. We zoeken continu nieuwe mensen.. Starters op de arbeidsmarkt komen nog steeds graag bij ons werken, ze vinden EMG aantrekkelijk. Dat komt deels doordat we mooie projecten voor tv doen, maar vooral doordat ze zich hier thuis voelen. Wij hechten veel waarde aan de menselijke maat, je mag hier anders zijn, kleurrijke mensen vinden we leuk. Iedereen mag ook fouten maken, als je er maar wel wat van leert. En we doen heel innovatieve projecten, waarbij we er samen voor zorgen dat het goed komt.’
Inflatie
‘De tv-markt is dit jaar helemaal losgekomen. Er was zoveel vraag, dat we onmogelijk aan alles konden voldoen. Dat druist in tegen ons credo, en ik hoop dat het nooit meer nodig is, maar het was niet anders. Het economische klimaat in de eurozone, met hoge inflatie, is een punt van zorg. De prijsstijgingen raken ons, zeker waar het gaat om de energiekosten die zijn geëxplodeerd. Maar we maken ons ook zorgen om de koopkracht van onze medewerkers, hoe gaan we dat fiksen? Het geld klotst bepaald niet tegen plinten op in deze markt, maar we willen wel iets doen en mensen die in problemen komen helpen. Daar denken we over na samen met de ondernemingsraad. We bieden bijvoorbeeld de operationele mensen die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen een extra vergoeding voor hun reiskosten.’
‘Voor de klanten zal dit ook iets gaan betekenen. Als het budget voor een project niet omhoog kan, kijken we altijd naar creatieve oplossingen, waardoor je voor hetzelfde geld toch een mooie productie kunt maken. Heb je bijvoorbeeld per se 12 cameramensen nodig, of kun je het ook doen met 3 of 4 bemande camera’s en een operator die 8 camera’s op afstand aanstuurt? We hebben hiervoor een apart bedrijfsonderdeel, Blue Label. Dat is een team jonge mensen die met dit soort goedkopere oplossingen de complete dienstverlening bieden. Twee jaar geleden begon dat met het inzetten van een camjo in plaats van een ENG-ploeg, maar inmiddels is dat uitgebreid naar meer-camera registraties.’
Veiligheid voorop
Broadcast tv-werk blijft de core business van EMG, maar vooral in de afgelopen twee jaar is de zakelijke markt duidelijk gegroeid. Delwel: ‘Door corona ging het hard. Mensen konden niet naar kantoor, waardoor veel meer vraag ontstond naar webinars, videoberichten en dergelijke. Wij hebben daarvoor Quadia, dat binnenkort samen met een Belgisch zusterbedrijf verder gaat. Maar voor ons blijven de broadcastproducties leidend.’
Vooruitkijkend naar 2023 ziet Delwel een aantal belangrijke zaken aankomen. ‘We gaan ons wat meer richten op onze Nederlandse klanten. Dat kan ook, want er zijn buiten de jaarlijks terugkerende sporttoernooien geen bijzondere evenementen zoals Olympische Spelen of WK’s. Binnen EMG komt er wel een aantal speciale projecten aan, zoals de kroning van de Britse koning Charles en het Eurovisie Songfestival in Liverpool, waarbij wij waarschijnlijk ook betrokken zijn. We hebben verder net twee grote nieuwe trucks en er komt nog een derde bij. We blijven innoveren, waarbij we IP-technologie nog verder integreren in de workflow en we investeren in remote systemen. Verder hebben we binnen Post Productions en ENG ‘Butlers’ geïntroduceerd, een digitaal platform waarop klanten op afstand controle kunnen houden over hun projecten. En, heel belangrijk, we richten ons op drie gebieden op verbetering van de veiligheid. Dat betreft de veiligheid van de content die we voor klanten maken, maar ook de veiligheid van de planeet: we willen onze milieu-footprint kleiner maken. Het derde terrein is een veilige werkplek. Wij zijn betrokken bij het sectorbrede initiatief dat is ingezet nadat een aantal gevallen van grensoverschrijdend gedrag aan het licht waren gekomen. Een veilige werkplek maak je samen, dus iedereen bij ons gaat hiervoor trainingen volgen. Waar ligt je grens, hoe bewaak je die, welk gedrag vinden we toelaatbaar en wat kan echt niet, wat doe je als ‘omstander’? Dat vind ik het belangrijkste project komend jaar.’
Geef als eerste een reactie