Hoewel influencers veelvuldig worden ingezet, ontbreekt vaak goed onderbouwde informatie over de keuze, inzet en effectiviteit ervan. Om adverteerders hierin zo goed mogelijk te adviseren, hebben Talpa Network en Mediabrands Marketing Sciences de Mediabrands Influencer MatchMaker Tool ontwikkeld. Een tool waarbij cijfermatige informatie, zoals het aantal volgers en likes, is verrijkt met kwalitatieve data als waarden, imago, communicatiestijl en type content.
Jeroen Oosterbaan, MD Mediabrands Marketing Sciences: “Ons motto is: ‘Data is de basis van alle slimme marketingbeslissingen.’ Ook met keiharde data kunnen we zachte beslissingen nemen en de Influencer MatchMaker Tool is daar hét bewijs van; we brengen letterlijk merk en consument samen door de perfecte en onderbouwde match met een influencer.”
Allard Ruyl, CEO van Talpa Media Solutions: “’Ik vind die vlogger persoonlijk wel leuk’ is niet de beste methode om een geschikte influencer voor je campagne te kiezen. De grootste uitdaging voor merken is dan ook om de juiste influencers te identificeren en selecteren. Om een boodschap en campagne met échte impact te creëren, is een passende en authentieke koppeling tussen influencer en merk van essentieel belang. Met deze nieuwe tool kunnen we door middel van goede onderbouwingen onze adverteerders beter adviseren over het inzetten van influencermarketing.”
Kwalitatieve data
Waar tot nu toe advies over de inzet van influencer marketing vaak gebaseerd is op basis van onderbuikgevoel, bereikcijfers en socio-economische kenmerken van de doelgroep, biedt deze tool een extra verdiepingsslag:
- Welk type inhoudelijke content plaatst de influencer?
- Wat is het imago van de influencer?
- Voor welke waarden staat de influencer?
- In welke stijl communiceert de influencer?
Archertypes van Jung
Voor het kwantitatieve onderzoek zijn 6250 respondenten ondervraagd. Daarnaast zijn 186 influencers en 136 merken opgenomen. Op basis van de ontvangen informatie is van elke influencer en van elk merk het archetype van Jung, ofwel persoonlijkheidstype, bepaald. Zo kan een match tussen merk en influencers worden gemaakt. Door het in kaart brengen van deze archetypes, kan een betere strategische afweging worden gemaakt in de doelstelling van de samenwerking met influencers voor de merkambities.
Archetypen bieden dus een interessant denkkader voor het matchen van merken en influencers. We kunnen dit denkmodel ook omzetten naar concrete handvatten voor de invulling van (video)content. Aan de hand van het archetypen model heeft Talpa Network een whitepaper geschreven waar we tastbare voorbeelden geven over hoe je je content sterker kan laten bijdragen aan je merkambities.
Geef als eerste een reactie