Uitgebreide verkeersinformatie, een speciaal kanaal rond het WK darts of misschien je eigen radiostation? Het Hilversumse mediabedrijf YPCA levert het allemaal, want geen enkele nichemarkt op het gebied van internetradio is te klein. Integendeel: nichestations via internet zijn de toekomst van radio.
Jaco Bal en Lars Schotanus begonnen in 2001 voor zichzelf met YPCA. Aanvankelijk maakten ze onder meer voice-response systemen voor bedrijven: callcenterdiensten voor de telefonische opvang van klanten. Maar ze hielden zich ook bezig met verkeersinformatie. “We waren de eersten die verkeersinformatie via Traffic Message Channel (TMC) in de auto brachten”, zegt Schotanus. “We hebben ook alle file- en flitslijnen voor radiostations geleverd. Zo zijn we met radio aan de gang gegaan. Internetradio!”
Bal kwam uit de telecomsector, hij werkte onder andere bij KPN in de sales. Schotanus had meer een achtergrond in de media. Hij was ooit de eerste stagiair bij Radio 538, maar maakte daarvoor al zelf radioprogramma’s die hij op bandjes opnam. De radioliefde zit hem in het bloed als verre verwant van de grote Nederlandse radiopionier Hanso Henricus Schotanus à Steringa Idzerda uit het begin van de vorige eeuw, die de eerste radio-omroep ter wereld oprichtte: een commercieel station dat tot in het zuid-oosten van Engeland werd beluisterd.
Traffic Radio
“We zagen een kans in de markt”, legt Schotanus uit. “De radiostations die we van verkeersinformatie voorzagen, wilden geen compleet overzicht van alle files, ze wilden alleen een Top 10 bijvoorbeeld. Dan kun je als automobilist in een file staan, die niet op de radio wordt genoemd. Wij dachten: moet dat niet anders? Moet je je niet als radiostation onderscheiden door je juist op het thema mobiliteit te richten? Dat was in 2007. Wij zagen aankomen dat internet in de auto beschikbaar zou worden en wilden daarop anticiperen. Wij hebben toen met de radiostations die we bedienden hierover gepraat en die wilden het niet. Dus zeiden wij: prima, dan doen we het zelf. Zo zijn we Traffic Radio gestart in 2008, tien jaar geleden. Internetradio in de auto.”
Om het station te lanceren, organiseerden ze een stunt: radioman Erik de Zwart en VVD-leider Mark Rutte, toen nog geen premier, werden in een auto gezet die over draadloos internet zou beschikken. Bal: “Dat was toen nog een beetje science-fiction. We mochten een auto van Mercedes gebruiken, die een bluetooth verbinding zou kunnen maken. Dat werkte helaas even niet, dus toen hebben we Traffic Radio maar via een mobiele telefoon laten horen.” Het leverde hoe dan ook een fraaie publiciteitsfoto op.
“Van vallen en opstaan leer je lopen”, zegt Bal in antwoord op de vraag hoe je een radiostation bouwt op verkeersinformatie. “We hebben met alle betrokken partijen gepraat en we zijn het gewoon gaan doen.” Schotanus: “We hoefden er ook niet van te leven. We verdienden het geld met de callcenterdiensten, dus was er financieel ruimte om te experimenteren. Het doel was ook niet het grootste radiostation van Nederland te worden. We zagen een heel specifieke niche en daarin wilden we relevant zijn.”
Anderhalf jaar geleden was de radiotak van YPCA zo groot geworden, dat Bal en Schotanus een keuze maakten: ze verkochten de callcenterdiensten en gingen alleen met internetradio door. Bal: “We hadden toen al enkele stations lopen, maar het voelde wel alsof we opnieuw begonnen. We beseften heel goed dat we verder met internetradio onze broek moesten ophouden, terwijl we het meeste verdienden met de callcenterdiensten die we hadden afgestoten. We doen overigens meer dan internetradio, we hebben bijvoorbeeld ook narrowcastingdiensten ontwikkeld op een aantal schermen in Hilversum, onder meer in het Raadhuis en het Stadskantoor. Het was een heel bewuste keuze om ons alleen nog op media te richten, waarvan we geen spijt hebben. Je moet soms iets loslaten om meer focus te kunnen aanbrengen.”
Experimenteren
Geen enkele niche is te klein voor YPCA. Omvang doet er niet toe, vinden Bal en Schotanus, het gaat erom dat je relevant bent voor je doelgroep, groot of klein. “Traffic Radio is een station voor automobilisten. Je hoort er de beleving van het ‘onderweg zijn’. De dj is de vriend van degene die in de auto zit en hij probeert die mensen echt mee te nemen als ze op van hun huis naar hun werk rijden en weer terug. Hij informeert ze onder meer over de verkeerssituatie. Niet per se door alle files voor te lezen, maar door bijvoorbeeld te vertellen dat een file is veroorzaakt door een hond die op de weg liep. Toen we Traffic Radio begonnen hadden we de verwachting dat er duizenden stations zouden komen. Dat komt nu langzaamaan uit. Alles wordt internet, dat is een gegeven. Daar moeten we met z’n allen wel aan wennen. Bij de start van Traffic Radio moesten de presentatoren alle files oplezen. Nu is alle informatie beschikbaar op je dashboard, op allerlei apparaten, en over een aantal jaren rijdt je auto volledig automatisch en verwerkt hij zelf al die informatie.”
Schotanus: “Met Traffic Radio hebben we volop geëxperimenteerd. We werden ook wel benaderd door mensen die plannen hadden, bijvoorbeeld om iets te doen met autosport. Wij vonden dat prima, autosport en mobiliteit hebben met elkaar te maken. Zo kwamen we ook met programma’s die op het snijvlak zaten van mobiliteit en business. Eigenlijk zeiden we tegen iedereen: we weten ook niet of het werkt, maar laten we het proberen. Op een geven moment zaten we met onze luisteraars om tafel en die vonden dat we een beetje doorsloegen met Traffic Radio. Op dat station wilden ze goede muziek en verkeersinformatie horen. Een programma over autosport was leuk, maar konden ze ook beluisteren als ze niet onderweg waren, als podcast dus. Daarin zagen we twee ontwikkelingen: de programmering moet echt voor de niche relevant zijn en er is vraag naar podcasts. Voor ons was het een teken dat de tijd rijp was voor nieuwe stations. We zijn eerst het sportstation ALLsportsradio gestart en later het zakelijke station New Business Radio.”
Darts Radio
Radiostations zullen in de optiek van YPCA steeds meer op niches zijn gericht. “Wij roepen wel eens: iedereen zijn eigen radiostation, daar gaat het naartoe”, zegt Schotanus. “Zo hebben we voor RTL specifiek rondom het WK darts in december RTL 7 Darts Radio gemaakt. Een pop-up radiostation. Dat is nu weer uit de lucht, omdat het toernooi voorbij is. We kunnen voor elke sport zoiets maken.” “Internetradio is niet afhankelijk van een dure frequentie”, vult Bal aan. “De kosten zijn laag en je hebt onbeperkte zendtijd, dus kunnen we radio voor iedereen toegankelijk maken.” “We hebben nu bijvoorbeeld voor de salesafdeling van NUON een apart radiostation gemaakt”, vertelt Schotanus. “Dat is dus gericht op een paar honderd mensen, meer niet. NUON wilde een nieuwe manier om met die groep te communiceren. Intranet, e-mails, de interne nieuwsbrief bleken niet te voldoen. Wij hebben nu een heel station voor ze gemaakt, waarop ze elke week een podcast horen van collega’s. Met speciale vormgeving, succesverhalen en anekdotes van collega’s, de CEO van het bedrijf die over de plannen voor dit jaar vertelt en ga zo maar door. Onderweg naar een klant kunnen ze het beluisteren en worden ze helemaal bijgepraat. Alleen de mensen van die afdeling kunnen het station beluisteren, verder niemand. Een mooi voorbeeld van een niche.”
De toekomst laat zich doorgaans slecht voorspellen. Maar naast nichestations verwacht YPCA veel van podcasts. “Innovatie komt wel vaker langzaam op gang”, stelt Bal vast, “tot er een kantelpunt is bereikt. Dat zien we nu, doordat het mediagebruik verandert, vooral onder jongeren. Ze kijken en luisteren steeds meer on demand en steeds minder lineair. Ze zitten minder op de traditionele kanalen en vaker op nieuwe platforms, zoals YouTube en Instagram. Daar spelen we op in, bijvoorbeeld met podcasts. Voor ons is 2018 echt het jaar van de podcast.”
Foto’s: YPCA
Jaco Bal (links) en Lars Schotanus zien grote toekomst in internetradio voor niches, zoals hun station New Business Radio
Geef als eerste een reactie