Begin dit jaar gaf mediaondernemer Ruud Hendriks zijn onheilspelende verwachtingen voor de tv-industrie in 2018. In het BNR-radioprogramma The Friday Move geeft hij aan dat de huidige omroepdirecteuren de steeds marginalere rol van tv- en radio aan zichzelf hebben te danken.
Omroepbobo’s hebben jarenlang geleefd in de illusie dat het ‘hun tijd wel zal duren’, maar dat is een forse misrekening, zegt Hendriks. “Iemand die echt met zijn vak bezig is, had al in 2008 of 2009 kunnen zien dat er op een wezenlijk andere manier met video en tv wordt omgegaan. Ook Netflix zag je al heel erg lang aankomen. Met heel traditioneel het programmeren van een tv-zender met een quizje, een show en een blik op de kijkcijfers, red je het niet meer, tegenwoordig. Er zullen ongetwijfeld mensen wel degelijk met hun vak bezig zijn, maar die krijgen geen gehoor.”
Volgens hem ontbreekt het hem de échte wil om werk te maken van digitalisering. “Ik denk dat het een gebrek aan wezenlijke belangstelling voor ontwikkelingen in dit vakgebied is”, aldus Hendriks.
Geef als eerste een reactie