[BLOG] Mooi he, dat de energieprijzen eindelijk weer eens gaan dalen. Ik had er al hier en daar wat over gelezen maar het werd me pas écht duidelijk door een topactie van een energiemaatschappij, Budget Energie. Zij duiken als éérste met hun tarieven onder het energieplafond van de regering en haalden daarmee werkelijk alle media. Zelfs het Acht Uur Journaal besteedde er aandacht aan, met naam en toenaam. Drie keer raden welke website ik meteen bezocht en inderdaad: stukken lager dan waar ik nu zit. Hoppa, weer een klant erbij. En ik zal niet de enige zijn die dankzij deze enorme berg free publicity is overgestapt. Ik schrijf er nu ook weer over. Waarom zijn alle grote radiostations toch zo eigenwijs en lijken ze bijna vies van dit soort gratis reclame, die je een berg extra bekendheid en dus luisteraars kan opleveren?
Ik lag afgelopen maandagmiddag in de tandartsstoel, waar altijd NPO Radio 2 aan staat. Ik spreek bewust al niet tussen 12 en 14u af, want die martelgang is met geen enkele spuit te verdoven. Gijs Staverman na 14u heb ik meestal niet zo’n last van. Het was Blue Monday en wat hoor ik, terwijl mijn voortand gemaakt wordt, uit het kleine speakertje boven mij komen? Juist, Blue Monday van New Order. Even een stuiptrekking, waarna de tandarts vraagt ‘Gaat het meneer Kicken?’. Ik mompel “wja howr’ en hij slijpt rustig verder. Man man man wat een armoe is dat toch. Radiostations en jocks denken ‘actueel’ te zijn door dit op zo’n dag te draaien. Ook weer afgevinkt. Andere (landelijke!) stations en jocks zullen niet verder gekomen zijn dan ‘weet jij nog een leuk liedje met BLUE in de titel die we voor je kunnen draaien?’. Is dát nou actueel zijn en van radio weer een sexy medium maken? Het antwoord is drie letters lang.
Het was 15 jaar terug in de gouden jaren van Radio Veronica wel anders. We probeerden met álles in te spelen op de actualiteit en op voorhand al na te denken over wat het aan free publicity zou kunnen opleveren. De bedragen voor snelheidsbekeuringen gingen omhoog? Radio Veronica betaalt jouw snelheidsbekeuring. Het NK Typemachinewerpen op Nationale Secretaressedag, hup voorpagina Telegraaf, advertentiewaarde minimaal 25.000 euro, kosten van drie oude typemachines van de kringloop: hooguit 50 euro. Bob Marley 25 jaar overleden > zakjes wiet weggegeven in de ochtendshow Kicken Wordt Wakker! Ondanks de muziekclausule van 5 jaar en ouder klonken we in álles als een station van nu. Je bent het je luisteraar en adverteerder verschuldigd, welk format je ook hebt. Zelfde nu hier: de columns die ik schrijf over iets actueels worden natuurlijk het best gelezen en opgepikt door andere sites, zeker als ik er meteen bovenop zit.
Toen de Zwarte Pietendiscussie in 2013 op gang kwam haalde ik Henk Westbroek & Henk Temming naar de studio om te proberen hun hit ‘Sinterklaas wie kent ‘m niet’ weer op nummer 1 te krijgen. Allemaal op het ANP terechtgekomen, veel kranten, Shownieuws, Boulevard en zelfs belletjes van het Radio 1 journaal in Vlaanderen. Bij Veronica was er een knipselkrant waarin álles wat er gepubliceerd werd vermeld werd, inclusief advertentiewaarde. Zo kwam er een soort van competitie op gang tussen de jocks wie er het meeste aan free publicity kon scoren die maand. Hoort gewoon bij je baan! Niet alleen maar druk zijn met je eigen Instagramaccount en hoeveel volgers je hebt. Veel shows en stations zijn in zichzelf gekeerde clubjes die denken dat hun ‘gekke actie’ of ‘stunt’ per definitie al briljant is en de pers haalt, ook al leeft het totaal niet. Of het is een toevalstreffer. Of ieder jaar dezelfde zenderbrede actie, weg verrassing.
Als radiostation hoor je op-en-top actueel te zijn. Dat lukt niet alleen door de muziek. Ook niet alleen door het voorlezen van het nieuws. Je hoort iets met dat nieuws te -doen-. Denk terug aan de gouden tijden van Edwin Evers ’s ochtends vroeg. Hij zorgde dat de gesprekken tussen Frank en Ronald de Boer altijd een actuele twist hadden. En hij maakte regelmatig liedjes op de actualiteit. Wie hoor je dat nu nog doen? De meeste zenders zijn druk met de navelstaarderij genaamd de RadioRing en ‘stem op mij!’ te roepen. Of de 538 ochtendshow met Wietze en Klaas die een liedje maken over een mueslibol..
538
De meeste radiostations doen aan copy/paste beleid. Ieder jaar in januari maar weer ‘Hierrrr met je rekening’ bij 538. Wat je nu natuurlijk heel makkelijk had kunnen omvormen tot ‘Hierrrr met je energierekening’. Veel actueler. Ook leuk om als ochtendshow de families aan je te binden, een paar maanden later: ‘Hier met je tekening!’. Laat de kinderen maar vast kennismaken met je merk. Je kunt het zelfs een paar keer per jaar terug laten komen. Stijgen de brandstofprijzen weer flink? ‘Hier met je tankbon!’. Durf toch eens origineel te zijn en mee te bewegen met de waan van de dag/week. Nee, in plaats daarvan zijn we druk met de nieuwe tracks op de playlist. Ook belangrijk, je muziekmix, maar dit is nét zo belangrijk. Een gouden regel in deze is: als je radioshow volgende week nog eens uitgezonden kan worden en niemand heeft het door, dan was het géén goeie radioshow. Dit geldt niet alleen voor ochtend- en middagdrive. De hele dag hoort te klinken alsof het met NU te maken heeft. Dit noemen ze met een chique woord urgentie en dat hebben maar verdomd weinig radiostations op dit moment.
SKY
Sky doet weer voor de zoveelste keer ‘Leef een jaar lang gratis’. Waar is iedereen nu druk mee? Juist, de prijzen van de boodschappen. Dus: vorm het om en maak een persbericht met ‘Sky Radio betaalt voor 100 gezinnen een jaar lang de boodschappen’. Kost je evenveel en levert je véél meer publiciteit op en die o zo belangrijke ‘word of mouth’. Ja Sky speelt mooi in op de sfeer van de feestmaand met kerstmuziek, met Valentijn met lovesongs en met mooi weer zijn ze er als de kippen bij met zomerjingles en zomerhits, goede claims daarop gelegd maar daar praten de mensen niet of nauwelijks over en de kranten al helemaal niet. Ieder jaar maar weer de Sky kersttram door Amsterdam? Is that the best you can do? Kom op zeg marketingafdeling, werkt daar überhaupt nog iemand bij Talpa?! En het dan gek vinden dat het merk en marktaandeel langzaamaan wegebt. Of is dit ook weer zo’n gevalletje van ‘doe maar wat we ieder jaar doen, anders hangt Ome John uit Laren weer aan de telefoon!’.
SLAM!
Zijn er dan ook nog voorbeelden van stations die dit wél onder de knie hebben en zo die broodnodige free publicity binnenhengelen? Nou een laatste voorbeeld wat ik me herinner is van Slam! in de coronatijd: pretparken waren dicht en Slam! gaf ‘een dag lang een pretpark voor jou en een vriend(in) helemaal alleen’ weg. Briljant! Dat is wat radiostations horen te zijn: larger than life. Dingen regelen die je zelf niet kunt. Niet bedelen om stemmen, verzoekjes en appjes. Ik hou mijn hart vast met de nieuwe luistercijfermeetmethode: het zal echt de tijd worden van de grote afrekening waarin stations het niet meer redden door dag-in-dag-uit, jaar-in-jaar-uit hetzelfde te doen en hun luistercijfer kunstmatig te repareren met maar weer een bushokjescampagne.
BUDGET ENERGIE
Weet je wat me trouwens ook deed overstappen naar deze energiemaatschappij? Ik vond het een coole, sympathieke actie. Tuurlijk is hier over nagedacht, maar Budget Energie speelt nou precies in op dat gevoel dat toch al heerst bij velen: we betalen ons scheel aan energie en boodschappen. Ik vond het zo cool dat ik ook meteen van T Mobile naar hun Budget Mobiel ben overgestapt. Of ik hier geld voor krijg dit zo te promoten? Nee. Ik doe dit uit wederkerigheid. En ik ben natuurlijk ook niet vies van een voordeeltje! Is er een free publicity actie van de afgelopen tijd die jou is bijgebleven?
Overigens kun je best stukjes content archiveren om nog eens uit te zenden als de actualiteit er om vraagt. Wat dacht je van deze klassieker uit 2005?
@patrickkicken #Blondje en de #Sneeuw #winter #grap #patrickkicken #humor #lachen #weekend #viraal #viral #moppen #kicken #foryou #fy #fypage #nederland #nederlands ♬ origineel geluid – Patrick Kicken
Mensen, niet zo zeuren over dat beetje sneeuw he! Wees blij dat er weer wat wits het land binnenkomt.
— PATRICK KICKEN (@KICKEN) January 20, 2023
Ik denk dat je hartstikke gelijk hebt! Slam! doet me wat dat betreft denken aan de ‘brutale’ tijd van Veronica en 538.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet? Het is óf misplaatste arrogantie of gewoon dom- en luiheid van de marketingafdelingen.
Helemaal mee eens. Ik ben uiteindelijk ook bij slam uitgekomen nadat radio 2, qmusic en andere zenders mij de neus uit kwam. Elke dag het zelfde riedeltje: Verjaardag, tankbonnenbingo en vooral djs die te druk bezig zijn met hoe geliefd ze zijn bij het publiek.
Krijgen we op korte termijn een Bassie-muziekmarathon? Zou wel een waardig eerbetoon zijn.
100pnl is mij hierdoor erg opgevallen. Zij betalen je boodschappen. In deze dure tijd worden boodschappen steeds duurder. Hier speelt 100pnl goed op in.
Ik luister die zender niet, maar het is zeker een goede actie.
Als Talpa durft kunnen SBS en 538 elke dag een maand gratis boodschappen weggeven. Samen met een discounter als Dirk, Vomar, Aldi, Lidl, Hoogvliet of Nettorama. Een superactuele actie waar je op beide zenders veel mee kan en die eigenlijk nooit onsympathiek kan worden.
Boodschappen doen ter waarde van 538 euro.
Ik denk dat heel veel marketingafdelingen kiezen om tradities rondom hun merk heen te bouwen. Ben het met je eens dat er iets meer creativiteit in kan, maar ik zou dat niet toepassen bij bestaande acties waarbij de luisteraar weet wat hij of zij eraan heeft. Hoe jammer ook, een luisteraar vind meer herkenning in Hierrr met je rekening dan Hierrrr met je energierekening. Je wilt als luisteraar weten waar je aan toe bent. Door jaarlijkse acties een ander jasje aan te trekken voelt het minder betrouwbaar allemaal. Dus ja Kicke, het kan actueler, maar niet op de grootste acties van het jaar die zich keer op keer bewijzen.
Het geluid van Qmusic dit jaar is een kaarsje aansteken onder een terracotta pot kachel.
Stations zijn een beetje hetzelfde aan het doen en zijn niet meer origineel. Het lijkt me wel een school waar je een programma maakt voor een heel jaar en daarvan moeilijk kunnen afwijken. Verder snap ik de denkwijze van hen wel van: ‘met de top 2000 moeten we knallen en de volledige 1000% geven om zo luisteraars te binden’ maar idd wees origineel met actuele onderwerpen.
Muziekradio dient als verstrooiing daar hoeft er niet op de actualiteit worden ingesprongen. Daar zijn nieuwsprogramma’s voor en nieuwsradio zoals Radio 1 en BNR en alle regionalen. USP is muziek, en daar moet het ook bij blijven vind ik.
Ik luister ook naar radio voor escapisme. Ik mute hem als het nieuws op komt en ben weg als een dj over stikstofproblematiek begint (Westrik tijdens Qmusic ochtendshow afgelopen zomer).
Ik snap niet dat Sky Radio als ”feelgood station” überhaupt politiek nieuws brengt, pas je nieuws daar dan ook op aan met ‘leuk nieuws’ zoals hetgeen waar HvNL vaak mee eindigt.
Radio Mi Amigo het online station van o.a. Bart van Leeuwen en cs. hadden een tijdje terug op het hele uur gewoon het goede nieuws, niets geen hard nieuws maar gewoon het lichte nieuws. Ik vond dat een behoorlijk aanwinst. Tegenwoordig brengen ze enkel het weerbericht. Meer dan zat :-).
Mi Amigo ‘Ander Nieuws’ heette dat blokje op de hele uren. Doen ze nu meer dacht ik. Wel erg goed gevonden.
Eens met Patrick Kicken. Alles wat vertrouwd is heeft op zijn tijd toch een nieuwe impuls nodig! Veel radiostations doen het op een manier zoals zij het 20 jaar geleden ook deden. Een doelgroep van een bepaalde leeftijd blijft daar naar luisteren omdat die er mee opgegroeid mee is. Als men een jongere doelgroep wil aanspreken zal men toch af en toe iets nieuws moeten toevoegen. Anders blijft een jongere generatie naar Spotify en podcasts luisteren en niet naar genoemde radiostations.
Welke vernieuwing dan is mij ook onbekend maar als ik Kicken mag geloven werkt er bij de marketingsafdelingen van genoemde radiostations genoeg personeel. Daar moet toch wel een aantal rondlopen die iets nieuws aan een vertrouwd iets kunnen toevoegen?
Ik heb de Grundig GHR7500 Heinzelmann radio aangeschaft. Gebaseerd op zijn voorganger die net na de tweede wereldoorlog verkocht werd. De Grundig GHR7500 Heinzelmann lijkt op het model dat net na de tweede wereldoorlog verkocht werd maar het verschil is dat de nieuwste versie internetradio, DAB+, FM, Spotify connect en bluetooth heeft.
Dat is de reden dat ik hem aangeschaft heb. Een retro uiterlijk maar toch met de nieuwste snufjes erop. In het model van net na de tweede wereldoorlog ben ik niet meer in geïnteresseerd. Die ziet er ook nostalgisch uit maar is niet relevant meer omdat je hem niet meer in de praktijk(zeker in de toekomst)kan gebruiken. Die heeft dus zijn relevantie verloren.
Zo is het ook met deze radiostations. Die moeten ook iets nieuws toevoegen om voor een jongere generatie interessant te blijven.
Dream on!
De meeste jongeren zijn weg en komen nooooit meer terug.
Zelfs al zouden ze gratis vrienden en vriendschappen aangeboden krijgen (want die schijnen ze niet meer te hebben na de coronacrisis; stel jankerds) dan nog zijn ze weg en blijven ze weg.
Er zullen minder jongeren radio luisteren. Dat is vast niet zomaar om te buigen in een opgaande lijn.
Waarom je jongeren een ‘stel jankerds’ noemt begrijp ik echter niet. Juist op jonge leeftijd zijn vriendschappen heel belangrijk. De pandemie en alle gekozen maatregelen maakten contact tussen kinderen en jongeren lastiger. Ze hebben het recht dat aan te geven. Wellicht kunnen ze dan hulp krijgen bij hun ongemak.
I light the fire
And You put the flowers
In the vase
That You bougth
Today
Het is natuurlijk onzin om te denken dat als Jeroen zakjes coke gaat weggeven dat hij er dan veel luisteraars bijkrijgt, integendeel hij gaat er dan heel veel verliezen. Maar Jeroen is niet zo dom als Patrick. Toch?
Maar ook positieve, virale aandacht voor een of andere sensationele droge of natte, platte dj-scheet op TikTok of in Het Jeugdjournaal betekent nog geen betere luistercijfers, bij radio gaat ’t om de combinatie van personality en muziek. Punt. De ochtendshow van Marieke en Mattie is ’t populairst omdat zij hun eigen leven en persoonlijkheid inbrengen. De grootste publiciteitsactie die ze nu voeren moet nog z’n vruchten gaan afwerpen, maar is de geboorte van Marieke haar zoontje Jip. Daar gaat ze straks als ze weer werkt veel over vertellen. En dat gaat extra luisteraars trekken, veel vrouwelijke luisteraars, de helft van de bevolking die door al die mannetjes in Hilversum ’t liefst wordt genegeerd, maar zij zijn ’t wel die de kinderpindakaas kopen bij De Dirk en daardoor hunnie hun oliebollen met champagne betalen met oud en nieuw, ik bedoel maar …
Gisteren nog bij de Top 100 van de Jaren 80 van Veronica – dat wel, n vrouwennaam als zendernaam, sex sells – nagenoeg geen vrouwen in de lijst en Madonna, de Queen of Pop met maar 1 nummertje op 98 met Like a prayer. Nou, bidden helpt niet, vluchten misschien nog en dat op de dag van de ticketverkoop voor t concert van Madonna in december en er door de enorme drukte nog een tweede concert bijkwam. Hoeveel kost een ticket naar L.A.? Ik wil weg uit Nederland want ik krijg ’t hier benauwd …
Er bestaat ook een sluimerende, maar intense haat tegen Maan onder mannen, onder een bepaald soort mannen. Omdat ze een vrouw is en je nu eenmaal een hekel aan mensen kan hebben, ook zonder reden. Zo zijn mannen, dat is nu eenmaal zo. Zeggen ze.
Marieke heeft nog wel d’r scheur opengetrokken over de RadioRing omdat vrouwen nu nog minder kans maken op een prijs. Tevergeefs, geen bijval.
Nou ja … Ik zit nog even wat te mijmeren boven m’n latte machiato en een bordje poffertjes, toetje op de zaterdagavond, bij de koffie. Radio 1 aan met Dione …
Maar … Maar Jeroen zou natuurlijk nog vanavond contact kunnen opnemen met Milo van Goldband voor n kilootje coke – een zacht vriendenprijsje – met de idee zo mooi mee te liften op die publiciteitsstunt van deze Haagse bouwvakartiest die op t podium wat poedersuiker heb staan snuifûh. Ja, poedersuiker, dat weet ik van m’n neef Sjors, die is roady bij die gasten. Allemaal fake, joh. Much a do about nothing, zeggen ze op Scheveningen. Maar zo wordt Maan ook weer mee naar beneden getrokken op sociale media, terwijl zij de vrouw is die de jongens altijd voor een optreden heel lief verzorgt met een gembertheetje en een gevulde koek. Maar die beelden zenden ze niet uit bij Boulevard …
… zucht …
Don’t worry, about a thing
‘Cause every little thing
Gonna be all right
+
Richard de Mos for president, van de gesloten afdeling van de EBI in Vught!
En natuurlijk wint Maan vanavond De Popprijs.
Ik denk dat ik maar vroeg naar bed ga.
Alles in orde?
Is een idioot, laat gaan.
Deze idioot gaat nu lekker in bad.
cl: Tubular Bells – Mike Oldfield
,
“Ik denk dat ik maar vroeg naar bed ga.”
Chiel het is al 21.54 uur…………………je bent laat.
3fm kiest met Serious Request wel elk jaar een ander thema, waarvan afgelopen 2 jaar (die ik me kan herinneren) er wel één is die leeft bij de doelgroep.
Voor de rest ben ik het met je eens hoor. Giel is destijds ontslagen omdat hij in de tijd van poederbrieven vroeg om meel te sturen naar 3fm. Wellicht dat er daarom ook een soort angst is ontstaan voor spontaniteit
Meel, mail, mogelijk een typische Giel-grap. Ben het met je eens dat zoiets met meel/mail makkelijk over het randje kan gaan. Er is ook veel creativiteit mogelijk zonder dit randje op te zoeken.
Bijzonder dat Patrick met al die radio ervaring niet weet dat het de zender zelf is die de actie verzint en niet een marketing afdeling.
Dus John de M. heeft geen marketing afdeling?
Uiteraard. Maar het zijn de zenders zelf die acties verzinnen die op zender komen. Oftewel: het management van die zenders.
>> Het was 15 jaar terug in de gouden jaren van Radio Veronica wel anders.
je bedoelt de gouwe ouwe jaren. op zee of de volle vrijdag, dat waren de gouden jaren. daarna was het vooral rommel, ook 15 jaar geleden
Ha Patrick,
Even heel wat anders:
In het begin van het “nieuwe” radio Veronica was er een dame
die de Weekend Bonanza presenteerde wat ik aangenaam vond te luisteren.
Weet jij toevallig waar deze mevrouw is beland?
Bedoel je Femke van der Veen?
Femke van der Veen. Die is gewoon weer echt aan ’t werk met een normaal leven (werkte in de verslavingszorg). Jammer dat ze weg is gegaan, want weer een vrouw minder en juist een die heel goed bij Veronica paste en niet in de laatste plaats door haar stevige muzieksmaak.
Overigens, op Radio Veronica wordt vind ik overdreven veel aandacht gegeven, propaganda gemaakt voor alcohol. Alsof dat allemaal heel normaal is en ook ‘dry january’ wordt aangegrepen om ’t erover te hebben, ja om volgende week weer gezellig aan de drank te gaan.
De ‘Alcoholtafel’, ’t overleg tussen alle betrokken partijen, is mislukt, want geen overeenstemming om problematisch drinken terug te drinken, te dringen. De industrie zegt: Matig en verstandig alcoholgebruik is geen probleem. De zorg antwoordt: Verstandig drinken bestaat niet. Gevolg, het drankmisbruik onder met name tieners blijft schrikbarend stijgen.
Vandaan ook Gedichtendag
Neem een poes
Noem haar Loes
Drink meer water
Nooit een kater
D. Stern
Keep on rockin’ Femke!
cl: Omarm me – BLØF