Promotie artikelen zijn een laagdrempelige manier om je naamsbekendheid te vergroten en potentiële klanten elke dag te herinneren aan je bedrijf, product of dienst. Zelfs al is de focus op je merk onbewust, het vergroot de kans dat potentiële klanten zich je merk herinneren als ze in het oriëntatie– of besluitproces zitten. Bekende mediabedrijven, zoals omroepen en streamers, zetten al veelvuldig promotie artikelen in voor hun eigen merk, maar ook hun film- en tv-producties.
Tip 1. Kwaliteit
Zorg dat je promotieartikelen passen bij de algehele merkbeleving. Vaak is het beschikbare budget de doorslaggevende factor bij het kiezen van een actieartikel. Als je als merk je vernieuwende imago wilt benadrukken, kun je al snel de fout ingaan met low-budget promotieartikelen. Zelfs met vulpennen vind je een enorm verschil in kwaliteit en uiterlijk. Je consistente merkverhaal kan dus al snel een groot verschil maken. Zorg er dus voor dat je promotieartikelen kiest die qua uitstraling en kwaliteit daarom passen bij de kernwaarden van je merk of bedrijf. Allereerst over het uiterlijk: let op het ontwerp. Mooi vormgegeven en opvallende promotieartikelen maken echt het verschil. Bij een sterk merk hoort professioneel promotiemateriaal. Dat lijkt logisch, maar toch kijkt men toch snel voor een goedkoop alternatief. In de wereld van promotionele artikelen loopt de kwaliteit sterk uiteen. Op het eerste gezicht lijken de producten identiek, maar het prijsverschil is niet onredelijk. Kies altijd een product dat voldoet aan alle vereiste voorschriften, zodat het product veilig kan worden gebruikt en uw bedrijfs of merk reputatie zo goed mogelijk behouden blijft. Als u hier nog vragen over heeft, vraag dan uw leverancier om aanbevelingen. Ook goed om te weten: Wanneer u kiest voor een bepaald merk voor uw promotieartikelen, dan kiest u meestal ook voor kwaliteit. Met promotieartikelen van zeer goede kwaliteit laat u niets aan het toeval over. Natuurlijk, als je waarde hecht aan kwaliteit.
Tip 2. Originaliteit
Herhaling is de absolute kracht van reclame, maar originaliteit is uiteraard minstens zo belangrijk. Denk bij het kiezen van originele promotieartikelen goed na over wat u uw doelgroep wilt vertellen. Originaliteit kan dan op veel verschillende manieren worden uitgedrukt. Het meest voor de hand liggend zijn promotieartikelen die een duidelijke link hebben met uw bedrijf. Denk aan een meetlint met bedrijfsnaam bij een doe-het-zelf-zaak, een set reistassen bij een reisbureau of een fietszadelhoesje met het logo van de fietswinkel bij aankoop van een fiets. Of een videokaart met de trailer van de laatste film. Ook een figuurlijke link met het merk doet het goed. Denk aan een promotieartikel dat dezelfde functionele eigenschappen heeft als het product of dienst dat je levert en onderstreep dat met een pakkende tekst. Het promotie artikel zelf hoeft dus zeker niet altijd uit te blinken in originaliteit, maar door een pakkende slogan of relevant gebruik wel het verschil te maken. Eenvoudig voorbeeld: een dakdekker die paraplu’s weggeeft met de tekst “Wij houden u vanaf nu droog” of handschoenen met logo van een verwarmingsreparateur inclusief slogan: ‘Bedrijf X laat u niet in de kou staan’. Die figuurlijke link kan ook zitten in hetmoment wanneer een promotieartikel ook echt gebruikt kan worden. Denk aan zonnebrillen voor bedrijven in het toerisme of sportbidons voor bedrijven in de sportbranche, waaronder fitnessscholen. Of bij het tassen bedrukken gebruik maken van een grappige en opvallende slogan.
Tip 3 Wees tijdig!
Zeker bij het einde van het jaar of op landelijke feestdagen en (sport) evenementen komen veel bedrijven op het laatste moment op het idee om in te haken door middel van het laten maken van een promotie-artikel met logo en of tekst. Het bedrukken kan soms best wel wat tijd kosten. Zeker als het om een wat minder voorkomend promotiemiddel gaat. Wees er daarom tijdig bij dan voorkom je stress en teleurstelling.