Patrick Kicken: Arrogantie en hoogmoed doen 3FM nog steeds de das om

[BLOG] Nu we een maand of twee onderweg zijn in het nieuwe jaar met de nieuwe meetmethode kunnen we gerust stellen dat een en ander duidelijk wordt. Onder andere dat de vernieuwingsslag bij ’s lands grootste subsidieslurper NPO 3FM nog niks teweeg heeft gebracht. Een half jaar na de herlancering blijft het als vanouds op hetzelfde schamele 2% marktaandeel schommelen, met de ene week iets meer en de andere week ietsje minder. Ook lukt het ze niet om boven het miljoen aan weekbereik te komen. Hoe komt dit nou toch steeds, is een vraag die vaak gesteld wordt. Toen ik vorige week een instagram reel (=filmpje) voorbij zag komen op de stories van een van de jocks wist ik het. Ze gedragen zich als sterren, terwijl ze het niet zijn.

Zoals ik je al eens eerder vertelde maak ik al een jaar of tien interviews met niet alleen radiohelden, maar ook coaches en schrijvers. In coachingland is er een beroemde uitspraak: ‘fake it ’till you make it’. Veel van die (business)coaches doen alsof ze een omzet van 10.000 euro per maand hebben, terwijl het in werkelijkheid maar een fractie daarvan is. Doe jezelf succesvol voor en het wordt vanzelf een succes, iets wat maar zelden waarheid blijkt. Daar is keihard werken en een boel kennis voor nodig. En datzelfde gedrag zie ik ook keer op keer terugkomen bij de NPO, zeker bij 3FM. Er is daar namelijk een gang waarin pontificaal allerlei grote foto’s ophangen van hun ‘sterren’. Maar dit zijn helemaal geen sterren, dit zijn mensen die toevallig wel bij 3FM op de radio te horen zijn, maar waarvoor het meerendeel van de (jonge) Nederlanders hun schouders ophaalt.

Is dat erg? Nee hoor, dan kun je nog steeds van waarde zijn. Maar het probleem is dat de gemiddelde medewerker bij 3FM zich wél sterallures aanmeet, zonder succes. Ook een grote postercampagne in het land lanceren voor je ochtend- of middagshow met mensen erop die hun sporen nog moeten verdienen bij de luisteraar: doe het niet! Het werkt alleen maar averechts, zo van ‘kijk hier zijn wij, wij zijn leuk en jij luistert maar naar ons in plaats van andersom’. Maar populariteit is niet te koop! Kijk maar hoeveel posters van ‘Avastars’ er in het land hangen en hoe weinig mensen het kijken op SBS6. Neem dan het motto van Z100 in New York in de jaren ’80: ze riepen hun luisteraars op om samen met hun ‘From Worst To First’ te gaan. Dus niet proberen uit te stralen dat je heel wat bent, maar vanuit een underdog positie proberen van je luisteraars ambassadeurs te maken die zich én verbonden voelen met je merk én samen met jou hun stinkende best gaan doen er weer wat van te maken. 3FM probeert luisteraars verliefd te laten worden op hun merk door de hele straat van een potentiële datekandidaat vol te plakken met posters.. van zichzelf! VIND MIJ LEUK! JE WEET WEL DAT JE ME LEUK VINDT!! JOEHOE!

Ik weet dat ik een beetje chargeer maar op die plek in de gang bij 3FM zouden natuurlijk gewoon grote foto’s van de luisteraars moeten hangen die je probeert te bereiken. Je kunt je namelijk niet opdringen in hun levens, de bedoeling is dat JIJ een plekje in hun hart verovert. Door in eerste instantie bescheiden te zijn en de luisteraar op de eerste plaats te zetten. Weten dat het om hun draait, niet om jou. Wat dat betreft doen ze het bij 538 stukken beter: ik begrijp dat bellers daar zelfs het stukje dat ze op de radio waren in hun mailbox krijgen, zodat ze het kunnen delen via hun socials en trots aan hun vrienden en familie kunnen laten horen op een verjaardag. Nee bij 3FM zetten we alleen onze eigen ‘highlights’ online en denken we allemaal dat het om ons draait. En dat noemt zich dan een ‘publieke’ radiozender. Waar voorts nog veel te veel gepraat wordt overdag, want hey, wij moeten het toch ook leuk hebben in de studio! Mensen luisteren toch wel.

Dan kunnen ze bij NPO Radio 1 wel een actie gestart zijn waarbij ze in het land gaan vragen ‘waar de luisteraar nou eens antwoord op wil’ maar ook daar druipt de arrogantie van het behang. Neem nou dat ‘nieuwsbericht’ op de NOS site dat ochtendpresentratrice Astrid Kersseboom zich verslapen had. Wat een hoogmoed dat dat nieuws is. Astrid, hoe bekend je ook denkt te zijn, je zit daar voor je luisteraar en niet andersom. Dat nieuwssites het oppikken is armoe troef en maakt het medium radio nog suffer dan het al is geworden. Nou vooruit, 3FM eert een vaste luisteraar die overleden is. Maar ook alleen maar omdat het een vaste beller was, lekker zo’n gekkie die je uitzending van gratis content voorziet. Als ze er bij 3FM nog wat van willen maken dan wordt het tijd voor een compleet andere denkwijze: vanuit de luisteraar, niet vanuit je gesubsidieerde ivoren toren genaamd het Radiohuis. Maar zolang zendermanager Menno de Boer en opperbaas Jurre Bosman zelf ook nog als een popster op een poster prijken als je daar binnenkomt, heb ik er een hard hoofd in dat dit ooit gaat veranderen.

Patrick Kicken

101 Comments

  1. Allemaal wijsheid achteraf Patrick.
    En je schrijft overhet verslapen van Astrid “Wat een hoogmoed dat dat nieuws is.”
    Als je de hele dag naar al die “plaatjes zenders luistert” hoor je heel veel onzin, met al die dj’s en lachende bijzitters
    Weetje wat Tom Mulder daarvan zei?
    “Het buro van nutteloze informatie ! “.

    Muziekje maar weer dan……………en geen .nutteloze informatie.”

  2. Radio is voor mij muziek en af en toe een dj voor de informatie over de plaat.
    Geen gezellige samenzijn tussen dj en zijn ploeg medepraters.
    Daarom heb ik tegen de commerciële en publieke zenders al voorgoed goodbye gezegd.
    Voor mij is alleen internetradio belangrijk en “mijn eigen” muziek op microsdkaart.

  3. Wat mij betreft mag 3fm eerst verder aan het vernieuwde merk in het algemeen bouwen. Dat gaat op de zender wel goed, maar dat horen mensen die nu nog niet naar 3fm luisteren niet. Tegelijkertijd snap ik wel waarom de ochtend- en middagshow in de bushokjes hangen. Er is volop kans om mensen te binden. In tegenstelling tot de commerciëlen hoeft 3fm geen rekening te houden met de veiling. Daar verandert immers niets.

      • Hahah dit meen je serieus niet? Dus als een product start moet je je mond houden en hopen dat mensen het vanzelf vinden? Patrick. Je bent een grap. Dit is weer typisch een column die je hebt geschreven om iemand een pleziertje te doen.

        • Het is de toon die de muziek maakt. De campagnes en het gedrag van de hosts doen overkomen alsof ze weten wat goed voor je is. Een campagne moet met hun huidige marktpositie erop gericht zijn om in alle nederigheid potentiele luisteraars uit te nodigen om 3FM ook eens te proberen, niet om met een megafoon te roeptoeterschaterblaten dat ROB & WIJNAND (bijvoorbeeld) zo enorm fantastisch zijn en je daardoor meer zin in je dag krijgt. Het heeft een hoog misplaatst jaren 80/90 Veronicaans gehalte qua communicatie, zonder de bijbehorende waardering uit de markt. En, omdat we het over een partij hebben die gestut met publiek geld de advertentiemarkt verziekt en dan dit soort capriolen uithaalt in deze tijd (sick!) heeft Patrick van mij uit de zegen om, zolang 3FM niet terug gaat naar de essentie van waarom ze er mogen zijn, deze club naar de donkerste hoek van een online streamingsplatform te schrijven waarop alleen familie en vrienden al klappend en kwijlend van hun stoel afglijden voor hun favoriete egotrippende postersierende radiohuis medewerker.

          • Wie gelooft dat WillGo een gewone reaguurder is die even een campagne met een paar mensen erop analyseert moet zijn hoofd laten checken. Hoe moeten DJs dan op een poster? Met serieuze blikken? Het zijn gewoon posters van Rob en Wijnand en Barend en Nellie. Dat mensen daar over vallen is hilarisch want ze hangen al sinds start radio seizoen. Maar het is allemaal goed. Het feit dat het hier besproken wordt en mensen zich geroepen voelen hier iets over te zeggen wil alleen maar zeggen dat 3FM kennelijk wat mensen aan het wakker schudden is. Het is dus eigenlijk een hele goeie move van ze want Hilversum heeft het weer over ze.
            “WillGo”: Ik zou geen carriere in marketing beginnen.

          • Pipo, je hebt helemaal gelijk, mijn excuses voor de eerdere post, dat was te kort door de bocht. Het feit dat er hier over gecommuniceerd wordt is inderdaad representatief voor het effect van de campagne in de markt. We gaan het ongetwijfeld terugzien in de cijfers komende tijd, ik kijk uit naar de ontwikkelingen komende half jaar.

          • Precies dit Wilco. Je verwoordt het beter dan ik! En Pipi Langkous: waarom moeten (bij de doelgroep nog vrij onbekende) deejays perse met hun kop op de poster? Maak er een poster van waarin je de luisteraar uitnodigt om 3FM weer eens te proberen, dat kan op verschillende manieren. Een voor de hand liggende is: laat de mensen zien die je probeert te bereiken op de poster! Of moet de producent van Calvé pindakaas ook perse op een poster? Ik hoor ze bij Unilever nu al lachen.

  4. Patrick, geef nou eens antwoord op de vraag die ik je al vaak gesteld heb: hoeveel luisteraars heb je met je gevoictrackte show op vrijdagavond volgens het luisteronderzoek?

    • Wat heeft dit met een enorm gesubsidieerd publiek station te maken? Een station dat bakken met geld kost, doet alsof het heel relevant is maar de doelgroep maar niet weet te bereiken.

      Dat ik na dik 20 jaar landelijke radio hobbymatig nog wat met radio experimenteer op een regionaal commercieel station dat amper het hoofd boven water kan houden is appels met peren vergelijken. Jij denkt waarschijnlijk nog in radioprogramma’s in plaats van één radiostation?

      Wel weet ik dat als wij bij Wild FM het budget, de mankracht en het zenderpark van 3FM hadden dat er heel wat anders en doeltreffenders uit de speakers zou komen 😉

      • Ik snap deze column niet. Ze maken reclame voor nieuwe shows en dat mag niet want de luisteraar moet dat spontaan vinden? Dan kun je alle radio reclames wel schrappen. Bij 538 zetten ze de beller centraal want die krijgen een voice edit van hun belletje? Ik bedoel: moest je echt zo hard zoeken om 3FM op iets af te rekenen dat je het maar op een versiering in het pand hebt gegooid? Misschien is het ook een stukje team work? Of zijn ze trots dat ze eindelijk weer eens een leuke smoel hebben? Help het mij te begrijpen want dit is wel zo vergezocht? En ik vind je columns doorgaans vermakelijk.

      • Je lijkt wel een politicus Patrick, lange reactie maar geen antwoord op mijn korte vraag. Om niet hetzelfde te doen: mijn reactie heeft er inderdaad niets mee te maken. Wat mij opvalt is dat je vaak weet wat er mis gaat bij andere stations/jocks, dat het om de luisteraar draait en dat je regelmatig op vakliteratuur wijst. Als je daar echt allemaal achter staat begrijp ik niet waarom je tips/ervaring en kennis er niet gewoon voor zorgen dat je trots kan vertellen hoeveel luisteraars je volgens het luisteronderzoek hebt.

        • In vergelijking met grote landelijke radiostations als 3FM hebben de cijfers van Patrick zijn radioshow en het station WildFM helemaal niets met elkaar te maken. Ook de luistercijfers niet.

    • hoi andere freek. lekker belangrijk of patrick luisteraars heeft of had. dat was veronica, ouwe rommel, net als patrick

  5. Radio is de radio van vroeger niet meer…. 90% is allemaal hetzelfde.
    Luister steeds meer naar m’n eigen muziekcollectie en podcast.

    Jaren 90 was het nog het leuk, maar nu heb je zoveel hitstations dat 3FM niet meer opvalt gezien de luistercijfers.
    De jongeren van nu zoals op 3FM hebben niet het gevoel van radio maken van toen. Ze zijn meer met de socials / mobiele eenheid bezig dan echt voorbereiden.

  6. Ik zie dat Dave de tactiek van Patje vragen gerichte columns te schrijven om onrust te zaaien nog niet is verleerd. Verschil is alleen nu dat de nieuwe kleren van de keizer steeds duidelijker worden en de verhalen ook.

    • Oke dus die vorige columns waarin ik 538 de maat neem zijn ook in opdracht van iemand? Ga toch eens eerst bij jezelf te rade of je wel je stinkende best zit te doen op de radio of net als veel van je collega’s er maar de kantjes er vanaf loopt en denkt dat een grote marketingcampagne met nietszeggende, averechts werkende posters of veel FM zenders je zaak gaat redden. Helaas.

  7. “Ook een grote postercampagne in het land lanceren voor je ochtend- of middagshow met mensen erop die hun sporen nog moeten verdienen bij de luisteraar: doe het niet!”
    De DJ’s die in de ochtend zitten, hebben hun plekje toch wel verdient hoor. Als je het mij vraagt. Ze zijn erg sympatiek in het echt. Daarnaast ben ik het eens met Jeffrey, reclame maken is bijna een must in de huigige social media economie.

    Als je zou luisteren naar een dag 3FM, dan hoor je dat het met het nieuwe team één geheel is. Er hangt een goede sfeer en ze stellen goede muziek op nr. 1, ook wat de luisteraar graag wil horen met programma’s als: “requestival” en “de verlanglijst”. Overigens vind ik die laatste best geniaal. Een keer wat anders als de standaard top zoveel lijst van de andere stations.

    Als je in de oude sfeer blijft hangen dan wil je het niet zien. Maar het station is toch wel een transformatie doorgegaan, in de goede zin.

        • Het merk 3FM is gewoon kapot René. En ze blijven er maar geld in pompen om op een iets andere manier hetzelfde proberen te doen. Rigoreus omvormen tot iets wat écht iets toevoegt op de FM band is de enige manier. Of dit gewoon degraderen tot een online/DAB+ kanaal, ze hebben nu kansen genoeg gehad.

  8. Ik ben van mening dat het hele radioveld (commercieel en publiekelijk) op de schop moet.
    Waarom moeten de publieke omroepen altijd voorrang hebben en recht hebben op vaste frequenties?
    Hopelijk krijg je dan pas een gevarieerd muziekaanbod op de radio.
    Nu is vrijwel elke zender inwisselbaar.
    Maak op fm/dab+ ruimte voor radiostations die echt iets te bieden hebben voor de luisteraars.
    Op Internet zijn goede zenders actief (zoals radio Monique, Mi Amigo, Extra Gold) die leuke programma’s maken.
    Geef deze zenders een kans om goedkoop op DAB+ te kunnen.

  9. Radio M Utrecht wordt beter dan # FM beluisterd. Tijd, veel tijd kost het om een radio zender goed beluisterd te krijgen. Maar steeds een andere programmering, dat is niet echt handig. We wachten weer op de volgende ingreep.
    Vanmiddag net als elke werkdag bij Radio M Utrecht studio sixties. Dit programma is al jaren te horen, net als andere programma s bij Radio M Utrecht. Wat zich uit in geweldige luistercijfers voor zo n kleine bespeler in radio land.

  10. Blijf het zeggen 3 fm heeft zijn doodvonnis getekend door de mega Top 50 van de zender te halen! Meer dance in de avond vooral in het weekend! Minder praatprogramma meer muziek en laat de luisteraar beslissen welke muziek er moet worden gedraaid! Maar goed in Hilversum zijn ze stront eigenwijs en vinden hun zelf belangrijker dan de luisteraar! Plus dat 3 fm de naam weer naar Radio 3 moet veranderen!

  11. Caroline Will (ex VodafoneZiggo, ex Talpa Network Radio en nu dus ex NPO 3FM) schrijft op haar LinkedIn

    Het afgelopen jaar heb ik mij bezig gehouden met een van de leukste opdrachten in radioland: de nieuwe merkpositionering van NPO 3FM! Ik trof een tot op het bot gemotiveerde en super enthousiaste groep aan die zin had in verandering, open stond voor nieuwe ideeën en die vooral blij waren met ein-de-lijk een stukje styling en visagie ;). Het uitdagende jaar werd door de mensen vóór en achter de schermen bij 3FM echt een periode waar ik met heel veel plezier en voldoening op terugkijk, en ik wil het 3FM team dan ook bedanken voor hun medewerking en ook hun lieve woorden toen mijn opdracht eindigde. Maar gelukkig ga ik niet (ver) weg. Per 1 maart ben ik begonnen ik als Manager Marketing bij de Directie Publiek en Marketing van de NPO. Een hele mooie uitdaging waar ik veel zin in heb.
    Thanks 3FMers en We Want More!

  12. Wat een reacties zeg. Moet een lezer van Spreekbuis nou echt geloven dat dit een goeie discussie omtrent inhoud is of worden hier een paar interne Hilversumse vetes dan wel frustraties gedeeld? Het voelt als het laatste. Mensen doe eens normaal en maak zelf iets van je station of dan wel je leven voordat we hier een soort domme discussie moeten volgen of je dan wel of niet moet adverteren met je station. Dan ben je wel echt leeg wat betreft artikel ideeën. Als al die radio egos zich nou wat meer met zichzelf zouden bezig houden en niet zo met een ander, dan wel hun grammetje willen halen zou het voor de normale luisteraar fijn zijn. Anders eindig je als sommigen, giftige stukjes schrijven omdat je geen aandacht van de mensen krijgt die er echt toe doen.

    • Nou dan heb je er dus echt weinig kaas van gegeten ‘Jannie’, hier wordt juist tussen de regels door een goede inhoudelijke discussie gevoerd. Als dit trouwens Roosmarijn Reijmer is: wordt het voor jou niet eens tijd om een deurtje verder te gaan kijken, bij NPO Radio 2? Je bent als muziekredacteur duidelijk niet meer helemaal up to date met wat er leeft bij de jonge, hippe Nederlander die je probeert te bereiken.

      Het is het beroemdste trucje uit het boek om je eigen onwetendheid en gebrek aan kennis van radiozaken maar af te doen als dat het hier om kinnesinne gaat. Het gaat gewoon je pet te boven. Radio is een vak, verdiep je er eens in. Hoeft blijkbaar niet als je bij een gesubsidieerd station werkt.

  13. Het gekke is dat ze, met het overgrote deel 50+ poppetjes achter de “schermen”, jongeren proberen te verleiden om 3FM te luisteren.
    3FM is helaas verworden tot een commerciele publieke omroep met een 538 twist, net als bij de anderen commercielen, elke dag dezeflde playlist met alleen nog maar Top 40 nummers.
    Voordat zenderbaas Menno de Boer aan het roer kwam, waren ze veel vooruitstrevender en was er veel meer (en beter) nieuw en (nog) onbekend werk te horen, helaas is het nu een kopie van de rest geworden.
    Menno probeert er jammer genoeg een publieke 538 van te maken.

      • ze zijn veel verder. sander h is weg en kan nu de vara-onica luisteraars lastig vallen. gelukkig zijn dat allemaal stenders groepies dus die vinden het vast gaaf. win-win! verder zit er nu wel energie in de ochtend en de middag. uiteraard vind de ouwe radio luisteraar daar niks aan, die willen abba of stenders

        • De luisteraar snapt het niet, dat getuige de luistercijfers. Met een lijstje wel weer wat opleving maar verder geen boeiende stijgingen in de doelgroep waarneembaar.

          • ik heb het niet over een stijging, sander is weg en dat is mooi. kan mij niks schelen wat de privacy schendende meting aangeeft. en dat is ook nog eens niet belangrijk voor een publieke omroep

      • zeker en toen was je heel positief:

        Criticasters zullen roepen dat die nieuwe 3FM programmering nu wel héél commercieel wordt en erg op 538 gaat lijken maar dat hoor je mij niet zeggen. Ik snap het wel. Je wil af van dat nonchalante toontje wat Sander Hoogendoorn en Frank van der Lende jarenlang mochten laten horen op de belangrijkste uren op 3FM. Je wil frisse energie in de hut en dat krijg je nu. Je krijgt weer échte jocks op de zender, met een grote liefde voor radio die niet de hele dag alleen maar aan het kijken zijn hoeveel instagramvolgers ze er die dag bij hebben gekregen.

        Way to go 3FM, ik krijg er steeds meer vertrouwen in zo.

        • Ga toch lekker naar die 3FM fanboys van radioforum Freek en het daar grondig met jezelf en met die andere droeftoeters daar eens zijn, trol!

          • Marcel hij citeert letterlijk de woorden van Patrick zelf en jij begint over 3FM fanboys? Vanwaar al die frustratie? Ik ga vissen.

          • geen probleem. en geen 3fm fanboy hier. ik luister er wel naar maar dat doe ik ook naar bnr, radio 1, pinquin radio en spotify. alleen nooit (meer) naar vara-onica, radio (top) 2(000) en al die andere gouwe ouwe zenders. patrick is meer van die gouwe ouwe clubjes dus daar sla ik dan op aan

  14. Het wordt tijd dat joe en Nostalgie een FM frequentie bemachtigen.
    Dat zijn pas leuke zenders. De NPO zenders zijn ook prima. Wat vooral vervelende zenders zijn 538 Radio 10 en Sky en Veronica.
    Die mogen ze van mij opdoeken.

    • Die zijn gewoon te ontvangen hoor, Joe zelfs op FM in de randstad al en Nostalgie op DAB+ landelijk. Niets mis mee.

  15. Geef mij maar radio 5 een hele leuke zender welliswaar via dab+ of internet of Vintage Veronica ook via dab+ en internet en Grolloo radio alleen via internet en via de bedrijven door BNR radio fm + dab+ en internet.

  16. ” 3FM eert een vaste luisteraar die overleden is. Maar ook alleen maar omdat het een vaste beller was, lekker zo’n gekkie die je uitzending van gratis content voorziet. ”

    Stukje uit jouw verhaal Patrick…
    Is wel heel zuur toch?

    Maar voor de rest hoop ik dat 3fm voordeel haalt uit jouw opbouwende kritiek.

    • het is ook te goedkoop om zo iemand te een ‘gekkie’ te noemen. deze luisteraar is altijd met veel respect behandeld. maar patrick luistert niet zo vaak denk ik als hij met de term gekkie aankomt.

  17. Hallo, dit is Bing. Ik kan een reactie schrijven, maar ik wil je wel vragen om respectvol te blijven. Ik ga niet iemand kleineren of beledigen, ook al ben ik het niet eens met zijn of haar mening.😊

    Ik heb de column van Patrick Kicken gelezen en ik begrijp dat hij kritisch is op 3FM. Hij vindt dat de zender arrogant en hoogmoedig is en dat ze te veel bezig zijn met hun eigen imago en niet met de luisteraars. Hij geeft ook aan dat hij zelf bij 3FM heeft gewerkt en dat hij daar veel heeft geleerd, maar dat hij ook veel fouten heeft gemaakt.

    Ik denk dat Patrick Kicken recht heeft op zijn mening, maar dat hij ook niet helemaal objectief is. Hij heeft zelf een lange radiocarrière gehad, maar hij is ook vaak in opspraak gekomen door zijn controversiële uitspraken en grappen. Hij is meerdere keren geschorst of ontslagen bij verschillende zenders, waaronder 3FM en Radio Veronica. Hij heeft ook toegegeven dat hij verslaafd was aan alcohol en drugs en dat hij een burn-out heeft gehad.

    Ik wil Patrick Kicken niet afkraken, maar ik wil wel aangeven dat hij misschien niet de beste persoon is om 3FM te beoordelen. Hij heeft zelf ook veel fouten gemaakt en hij heeft misschien een andere visie op radio dan de huidige generatie. Hij zit nu bij Wild FM Hitradio, een regionale zender die zich vooral richt op muziek uit de jaren 80 en 90. Dat is een heel ander publiek en een heel ander format dan 3FM, dat zich juist wil onderscheiden met nieuwe en alternatieve muziek.

    Ik denk dat 3FM een goede zender is die veel talent en diversiteit heeft. Ze hebben ook veel aandacht voor maatschappelijke thema’s, zoals de Serious Request actie, die elk jaar miljoenen euro’s ophaalt voor het goede doel. Ze hebben ook veel luisteraars die trouw zijn aan de zender en die genieten van de muziek en de dj’s. Ik denk dat 3FM niet arrogant of hoogmoedig is, maar juist ambitieus en vernieuwend. Ze durven te experimenteren en te innoveren, en dat vind ik bewonderenswaardig.👏

    toch handig de ai van tegenwoordig

    • https://www.totaaltv.nl/nieuws/3fm-kost-belastingbetaler-tientallen-miljoenen-euros-extra
      ==
      Okay dit was 2019, bij een luistertijd aandeel van 2,5%, komend vanaf 3.4% in 2018. Ik ben benieuwd naar de bijspijkerbonus die voor 2023 gebudgetteerd staat. Die paar posters zullen het verschil in exploitatiekosten niet maken, maar als er aan iets geen behoefte meer is…wordt het in de vrije markt afgeserveerd. Hoe zit dat bij 3FM? Kun je in redelijk verwachten als je chronisch geen onderscheidend product brengt, je marktaandeel al jaren tanende is tot een kwakkelend niveau, je merk wellicht te veel averij heeft opgelopen en je niet een fundamentele keuze maakt in je identiteit…dat er stutgeld beschikbaar blijft tot in lengte van jaren? De eerste beleidsmaker die hierin snel een harde keuze maakt voor 3FM verdient de prestigieuze ‘Radioring van 2023 voor meest heldhaftige bijdrage aan een eerlijk speelveld voor Nederlandse radiostations’.

        • 🙂 Eens, dan trainen we het AI model kwalitatief voor een toekomstig accuratere objectieve reflectie. Ik ga Bing even opvoeden, kijken in hoeverre die luistert. Hoewel…in deze context is luistert een woordvorm die het algoritme sowieso op basis van beschikbare luisterdata online niet hoog inschaalt op dit moment bij 3FM waarschijnlijk.

  18. @Freek, “Ze durven te experimenteren en te innoveren, en dat vind ik bewonderenswaardig.”

    Je mag dat bewonderenswaardig vinden. Ik vind het schandalig te experimenteren met geld van burgers. Innoveren is het zeker niet. In innoveren schuilt vooruitgang, bij 3fm is het enkel achteruitgang.

  19. Tjongejonge, als je een radiozender als 3FM de grond in kunt boren, huur dat Patrick Kicken in. Heb je zelf wel eens naar 3FM geluisterd, of baseer je je oordeel alleen op het uiterlijk omdat de dj’s op posters staan? Juist omdat deze dj’s nog niet zo bekend zijn bij het grote publiek, wil je laten zien welke gezichten de boegbeelden vormen voor 3FM. Of moet 3FM het alleen aan de verbeelding overlaten? Nee, gewoon luisteren, bij de dj’s van 3FM straalt tenminste het plezier er vanaf, dat hoor je en dat voel je. De zenderbaas heeft daar heel goed z’n best gedaan om er een team neer te zetten dat er voor elkaar is en elkaar ook de ruimte gunt. dat is op de commerciële zenders wel anders, waar je om de haverklap wordt getrakteerd op reclameblokken. Bovendien gaat 3FM voor echte kwaliteitsmuziek, zetten ze NL-talent echt in de schijnwerpers en hoor je naast de betere hits van nu, ook het betere werk van de nineties, zero’s en de jaren 10. Wat 3FM helemaal bijzonder maakt is de verlanglijst. daarin staat de luisteraar echt op 1 en kies je uit een prima muzieklijst voor jou de 3 beste platen via 3fm.nl/verlanglijst. dan heb je zelfs veel invloed op de muzieksamenstelling en de playlist van 3FM in de rest van de week. Dus Patrick, voordat je een column schrijft en alleen kijkt naar dat verschrikkelijke marktaandeel gezeur, ga eens echt een week lang luisteren naar 3FM en geef daarna eens een minder gekleurd oordeel. Dat kun je toch wel?

    • Helemaal eens. De winnaars van de Edisons zijn bijna allemaal oud 3FM talenten. Die zender heeft deze artiesten het platform gegeven. Het is een luie column van Patrick, die hier een soort venijn laat zien die haaks staat op zijn jubelzang vorig jaar. Hij wil zijn gram halen en het lijkt erop dat 3FM een beetje de concurrentie begint te irriteren dus moet het een kopje kleiner worden gemaakt. Dat dit middels een uitgerangeerde DJ moet waar de verhalen in Hilversum niet al te fraai over zijn is dan weer treurig.
      Die zender is prima bezig, nee ik werk er niet, ja ik kan hier objectief over zijn. Iets wat de bij 3FM vertrokken DJs die actief zijn in deze comment sectie kennelijk niet kunnen. Maar verbrand lekker je schepen heren..

      • groot gelijk. maar goed de meesten hier luisteren enkel ouwe lullen zenders als radio 2, 5, 10 en veronica, of werken bij een regio ouwe lullen zender zoals wild fm

    • Hmm, echte ‘kwaliteitsmuziek’? Ja sorry, hier sla ik altijd op aan. Op basis van wat? In de gloriedagen van 3FM kon je zeggen dat ze dit draaide maar toch op een toegankelijke manier met A-sterren DJ’s. Nu is het toch gewoon meer van hetzelfde en een so-called ‘538-light’?

      • Jij hoort bands als The Arctic Monkeys en Nothing but Thieves op 538? Jij ziet Eurosonic een podium dat 538 ook pakt? Maxime? 3FM talent. Nu groot. Kom op je luistert die zender nooit en komt hier om lekker te rellen en een ongefundeerde mening te geven gewoon om onrust te zaaien. Het zit hier vol met insiders en oud DJs en dat maakt deze discussies zinloos.

        • Je doet echt aan Cherry Picking in deze, gast. Natuurlijk hoor je deze bands voorbij komen, maar er zitten 24 uur in dag zoals je weet.

          • Zeker wel. Het is wat toegankelijker geworden door ook hits toe te voegen die op 538 te horen zijn.

          • Je doet echt aan Cherry Picking in deze, gast. Natuurlijk hoor je hits voorbij komen, maar er zitten 24 uur in dag zoals je weet.

          • Hebben Freek en Erwin hier een identiteitscrisis? Dat draaide 3FM altijd al. Simpel om even de playlists erbij te pakken. Ook voorheen was het niet enkel bandjes en moeilijke muziek. Er zat heel veel “top 40” bij. En ik luister het al jaren. Wat ze gedaan hebben is de muziek beter sorteren en ordenen. Mensen die daadwerkelijk radio luisteren en enigszins kennis hebben horen dat namelijk wel. En dit is namelijk oprecht grappig want analyses tonen dat er niet veel is veranderd in het format van 3FM, enkel in hoe ze de uren vullen.

  20. Je doet echt aan Cherry Picking in deze, gast. Natuurlijk hoor je hits voorbij komen, maar er zitten 24 uur in dag zoals je weet.

  21. Kun je ook normaal reageren i.p.v. te trollen met kinderachtige repostings aangepast aan je eigen waanbeeld? Idioot.

  22. Jan van Veen weet wat ik, de luisteraar, graag horen.
    ik blijf vaak nog lang ‘hangen’, met een glaasje, en geniet.

  23. “Erwin schreef:
    8 MAART 2023 OM 16:07
    Wat dus duidelijk niet aan slaat bij de luisteraar….“

    Make up your mind Erwin. Was het nou 538 light of draaien ze toch andere muziek die volgens jou niet aanslaat? (Arctic Monkeys nee die slaan niet aan inderdaad gniffel). Ze geven als publieke zender dus wel andere muziekvormen een podium en dat is de taak van een NPO. Dus help ons even, is het nou een kopie of is het toch wel anders. Als je nou hier de grote jongen uit wil komen hangen en 3 wil bekritiseren moet je wel consistent blijven vriend. Maar okay, het blijkt wel dat het daar niet om draait. En wat het mooie is, ik denk dat het 3FM ook niet zoveel kan schelen wat er hier wordt geschreven. Radio duurt lang om weer op te bouwen. De zogenaamde experts denken dat dat in 6 maanden tijd gebeurt. Er is een hoop onkunde en gebrek aan kennis aan het licht gekomen in dit artikel, dat is wel duidelijk. Ondertussen luister ik gewoon lekker naar Kink, 3FM en Arrow. Ga jij lekker Suzanne en Freek luisteren bij Q of 538.

    • Ik ben jouw vriend niet, en daarmee diskwalificeer je gelijk zelf al voor een verdere inhoudelijke discussie hieromtrent. Ik ben verder duidelijk genoeg geweest en zie niet in waarom ik hier nog verder op in moet gaan met jou. Je bent voor mij gewoon een trol/3FM fanboy zoals al die andere her en der verspreid via dit soort websites en fora. Dus punt.

  24. 3FM was groot, is klein en zal klein blijven. Met zo’n dekking , grote budgetten zulke resultaten halen vind ik beschamend.

    • Het is daarbij ook nog eens de zender waar het minst lang naar geluisterd wordt tel daar bij het abominabele marktaandeel wat er gescoord wordt wekelijks, behalve een opleving als er weer een actie op de zender is of een lijstje. Het is het een groot schandaal dat dit station niet gisteren al is vervangen door een Radio 5 op FM. Geld weggooien is het, niets meer dan dat. Zonde.

  25. 3FM sukkelt al ruim 30 jaar. De neergang begint al bij Hilversum 3. Bij mijn komst in de jaren tachtig als eindredacteur bij Radio Oost had Hilversum 3 een marktaandeel van 35 procent. Veruit de meest populaire muziekzender van ons land. Er waren in die tijd aanzienlijk minder zenders dan later. Maar toch. Wij telden als regionale radiozender voor Overijssel en Gelderland onder de NOS-vlag niet mee. Dat veranderde drastisch. Radio Oost werd als zelfstandige volkszender (los van de NOS) marktleider in Overijssel. Wij bereikten als Radio Oost dagelijks alleen al in de provincie Overijssel 200.000 luisteraars. Hilversum 3 zakte diep weg. Oorzaak ? Daarover mocht ik me in 1992! uiten in de VPRO-culturele televisie uitzending Prima Vista! Ik attendeer daarin op de arrogante houding van de DJ’s van Radio 3.’Ze pretenderen de wijsheid in pacht te hebben door mensen op een manier te benaderen waardoor ze niet in hun eigen waarde gelaten worden. En ja, dan verlies je je publiek wel. Daar profiteren wij van’. Deze nog actuele visie alsmede een uitgebreide analyse over verhouding regionale en landelijke omroepen is te vinden in het recent verschenen boek Jongen van Kotte, waarin ik (Henny Everts) samen met journalist Peter Schavemaker mijn intensieve levensloop als Jongen van Kotte (ook in Hilversum en vooral als journalist en leider bij RTV Oost bij de regionale media in Twente) beschrijf. De historische inhoud is zelfs te verplaatsen naar het heden in Nederland omroepland. 3FM heeft het lek nog steeds niet boven. Dat verrast me niet. Mijn mening uit 1992 over de radiozender staat nog recht overeind.

  26. @Henny, logisch dat het aandeel toen zo hoog was gezien het radiolandschap toch? Wellicht is het veel lagere marktaandeel van 10jaar geleden gezien de concurrentie knapper dan de 35% van toen.

  27. Ik heb altijd best graag naar 3FM geluisterd. Eerst naar de ochtendshow van Domien en later ook naar de middagshow van Mark & Ramon. Toen Sander in de ochtend kwam werd het al wat minder. Sander is wel een leuke gast maar had niet echt een idee waar hij mee bezig was. Hij deed maar wat. Dat was wel duidelijk. Net als Frank van der Lende als opvolger van Mark & Ramon. Nou, hij had tenminste nog Eva Koreman.

    Maar wat er nu op 3FM te horen is… daar kan ik echt niet meer naar luisteren. Rob & Wijnand in de ochtend en Eddie Keur op vrijdag zijn nog erger dan Coen & Sander op cocaïne. En in de middag heet de show nu wel Barend & Benner. Maar het is toch vooral een de show van Barend van Deelen. Hij geeft Nellie Benner nauwelijk ruimte en trekt alle aandacht naar zichzelf. Pijnlijk om naar te luisteren. En ook nog oersaai.

    Dus ik ben dan maar bij Radio538. En tijdens Coen & Sander zit ik lekker bij SkyRadio.

  28. @Henny
    Maar hebben RONO en Oost ook niet geprofjteerd van H3?
    Voor de Randstedeljngen : H3 zond vroeger uit tot 18.00 uur. In het noorden oosten en Zuiden kwamen daar de RONO en ROZ achteraan.
    Dat was NOS.
    Het crashte toen 3 na 18.00 doorgjng, het uur tussen 18 en 19 werd ook op 3 NOS. Het eerste horizontale uur op 3!
    Zou Frits Spits weten dat hij zn popularjtejt aan de regio omroepen te danken heeft.
    Met Henny nog samengewerkt. Niet bij Oost maar bij West….

  29. Kan na bovenstaande niet voorstellen dat @patrick iets positiefs heeft te zeggen over de nieuwe show op de Veronica vrijdag van 16 tot 18 uur.

1 Trackback / Pingback

  1. Luistercijfers week 10: NPO Radio 2 domineert de ranglijst weer - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*