Interview Gabrielle de Jong (Bindinc.): ‘Laten wij elkaar een push geven als dat nodig is’

Er werken veel vrouwen in de mediawereld, ook op toonaangevende posities. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart spreken wij Gabrielle de Jong, CEO van Bindinc. ‘Mijn eerste mentor was mijn vader. Zo leerde ik: jij kunt dat ook!’

Heb je goede raad voor de nieuwe generatie vrouwen die staat te trappelen om carrière te maken?

“Laat ik beginnen met duidelijk zijn: je moet ook gewoon keihard werken. Het komt niet vanzelf aanwaaien. Steek vooral je hand op als er een kans voorbijkomt, blijf niet rustig wachten tot je gevraagd wordt. Laat zien dat je ervoor wilt gaan. En vervolgens moet je het natuurlijk wel waarmaken, terwijl je ook nog eens dicht bij jezelf blijft. Dat is best een hele klus, met de nodige ups en downs. Maar de weg die je aflegt is sowieso interessant en, als ik voor mijzelf spreek, ook erg leuk.”

Wat heeft jou daarnaast nog geholpen?

“Ik heb een paar keer het geluk gehad dat iemand in mij geloofde. Een mentor. Dat waren net zo goed vrouwen als mannen. Mensen op wie ik nu een beetje zou willen lijken en waar ik veel van geleerd heb. Wel leuk om te vertellen: mijn eerste mentor was mijn vader. Hij ging ’s avonds na het eten altijd met mij voetballen, maar liet me ook de eerste zakelijke kwesties zien. Zo leerde hij me al jong: jij kunt dat ook.”

Gebruik je die ervaring nu zelf ook?

“Een mentor helpt je een beeld te vormen van jezelf. Wat zijn mijn talenten? Waar wil ik later zijn? En waar kán ik later zijn? Ik wens iedereen een goede mentor toe, in iedere fase van je carrière. Bij Bindinc. zijn wij daar nu ook mee aan de slag. Wij koppelen nieuwe collega’s aan iemand binnen het bedrijf. Dat helpt enorm. Bij het maken van een goede start, maar ook bij het vormgeven van je werkende leven.”

In het kader van Internationale Vrouwendag: bestaat er zoiets als vrouwelijk leiderschap?

“Dat is een goede vraag. Ik bekijk de wereld niet zwart-wit, niet in een tegenstelling tussen vrouwen en mannen. Als kind heb ik geen typische meisjesopvoeding gehad en thuis heb ik twee zoons. Het is voor mij geen issue, ik voel mij comfortabel tussen mannen. Er zijn wel een aantal thema’s die ik zelf belangrijk vind in mijn werk. Zoals verbinding maken met andere mensen, zeker ook tussen collega’s. Gevoel speelt daarbij een belangrijke rol en daar moet je aandacht voor hebben. Daarnaast: samen leer je door fouten te maken. Zeker als je bedrijf in transitie is, op weg naar iets nieuws. Om fouten te durven maken heb je wel een veilige omgeving nodig. Je moet het gevoel hebben dat je ze mág maken en dat er altijd iemand is die je steunt. Als dat vrouwelijk leiderschap is, dan is dat prima. Maar volgens mij zijn er ook veel mannen die daar goed in zijn.”

Wat kan er nog verbeteren in Nederland?

“Over het financiële verschil tussen mannen en vrouwen kan ik nog altijd boos worden. Als je hetzelfde werk doet, moet dat ook gelijk beloond worden. Er is al veel veranderd, maar dit blijft nog wel gek: hoe hoger je komt, hoe minder vrouwen je ziet. Dat bevestigt dat we nog een weg te gaan hebben. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die dat ook zien.”

Hoe zit dat bij Bindinc.?

“Ik ben er trots op dat wij een fiftyfiftyverdeling hebben tussen vrouwen en mannen. En we hebben een goede verdeling wat betreft leeftijd. Maar als ik eerlijk ben: we hebben ook nog een paar stappen te nemen als het gaat om verschil in achtergrond. Een goede afspiegeling van Nederland is niet meer dan normaal. Daarnaast is het ook nog eens goed voor het eindresultaat van je bedrijf, dat wijzen de onderzoeken uit.”

Ten slotte, wat zou je vrouwen nog willen meegeven?

“Laten wij in elkaar geloven en elkaar die push geven als dat nodig is. Te vaak wordt er nog gedacht, ook door vrouwen: liever een man op die positie. Laten we elkaar juist aanmoedigen en steunen. En daarmee bedoel ik ook alle vaders die hun dochters steunen. En broers hun zussen. Samen maken wij Nederland sterker en zijn we klaar voor de toekomst.”

Bindinc. is al meer dan 25 jaar hét mediabedrijf voor televisiegidsen, gidsdata en kijkersdata. Met TVgids.nl, Guidinc.nl en de Gouden Televizier-Ring verkiezing bereikt het bedrijf zeven miljoen unieke kijkers. De nieuwe dienst Bindinc. VOD Insights geeft voor het eerst inzicht in het streamingkijkgedrag van Nederland.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*