Het blijft jantje lacht, jantje huilt bij de diverse radiostations, sinds de wekelijks meting. Het kunstmatig omhoog krijgen van je marktaandeel door een themaweek wordt steevast een week later weer bestraft met een beduidend lagere score. Dit geldt deze keer onder andere voor NPO Klassiek en NPO Radio 5, die beide flink moeten inleveren. Radio 10 wordt wederom voorbijgestreefd door Qmusic, die vorige week een themaweek hadden.
Datzelfde Radio 10 is net gestart met de 80’s Top 1500 (!) wat weer voor een duw omhoog gaat zorgen in de volgende metingen. Radio 538 komt uit op een historisch laag marktaandeel: onder de 7%, namelijk 6,8%. Ook 3FM blijft zeer laag scoren, onder de 2%, namelijk 1,9%. Taart bij NPO Radio 2 waar ze op een marktaandeel van boven de 15% (!) uitkomen. Ook het weekbereik komt eindelijk boven de 3 miljoen uit daar. Of de NPO daarmee werkelijk haar publieke taak vervult is een andere keer discussie. De ineens meer dan 3 miljoen (?!) luisteraars voor internetstation Grand Prix Radio moeten we maar even onder de categorie ‘kinderziektes bij de nieuwe meetmethode’ scharen, want dat is wel zeer discutabel, vanaf 18.000 naar meer dan 3 miljoen luisteraars in één week tijd.
Het blijft een raadsel waarom er bij Talpa Radio niet meer geïnvesteerd wordt in Sky Radio om daarmee Qmusic kleiner te krijgen en houden. Een ochtendshow zou een van de opties kunnen zijn, meer marketingbudget of een grotere social media afdeling. Deze zender zou met de juiste investeringen en meer mankracht boven de 10% uit kunnen komen, met nog steeds een fractie van de kosten die inmiddels kleinere broer Radio 538 met zich meebrengt.
Verder zouden alle radiostations die afhankelijk zijn van hun themaweken om daarmee het marktaandeel een injectie te geven er werk van moeten maken hun dagprogrammering te versterken met een vaste rode draad en betere verbinding tussen de programma’s. De themaweken bewijzen dat er veel meer doorluistering in zit mits dit goed op orde is, veel stations zijn nog té gefragmenteerd.
Ook zouden de muziekrotaties opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden; zit er wel genoeg samenhang in of gaat het teveel alle kanten op? Less is more! Meer variatie zorgt niet voor een langere doorluistering, want de kans op een mindere track waardoor luisteraars gaan zappen wordt alleen maar groter. Mensen willen gewoon de hits horen, geen rommel. Bij een themaweek is dit anders, want hier voert het decennium de boventoon en kom je als station met veel meer (minder bekende) titels weg, ook vanwege de spanningsboog van het aftellen en de belofte dat de nummers steeds beter worden.
Tja, je kunt niet doorlopende acties en lijstjes uit blijven zenden. Alhoewel, misschien is dat wel juist een gat in de markt.
radio 2(000) is niet voor niks zo populair. lijstjes zender voor oudjes. de enige groep die gek genoeg is die privacy schendende app van nmo te gebruiken
@Freek, waar heb je het over?? Kun je niet naar R2 luisteren zonder app??
de nmo luisteronderzoek app. verdiep je erin en als je het dan nog vrijwillig gebruik ben je niet goed bij je dakpan
Klinkt tegenstrijdig: meer variatie in ‘gewone’ weken zou leiden tot minder doorluistering, terwijl in themaweken de verrassende nummers juist tot langer doorluisteten zou leiden.
Dat leg ik uit toch, in een hitlijstkader kom je met de mindere nummers weg door de spanningsboog en de belofte dat de muziek steeds beter wordt, want je telt af naar nummer een.
In een ‘normale’ setting is die spanningsboog er niet en is de luisteraar veel eerder geneigd te gaan zappen bij een nummer wat hem/haar niet aanstaat.
‘The fear of missing out’ die er bij een hitlijst is (wat zou de volgende notering zijn, dadelijk mis ik iets) zou je moeten proberen ook in je dagelijkse programmering te bewerkstelligen. Het gevoel dat je wil weten hoe het verder gaat, net als bij een goede serie of film.
“Menses willen gewoon de hits horen, geen rommel” deze zin beschrijft kort en krachtig het huidige krampachtige denken over radio. Muzieksamenstellers en zendermanagers die wel heel erg bang zijn een “verkeerd” plaatje te draaien. Er zijn zoveel momenten dat luisteraars de radio uit kunnen zetten: een foute jingle, geouwehoer, irritante reclame, Maar klopt het ook dat luisteraars massaal afhaken bij een specifieke plaat? Of is het een mythe? Het zou toch nu te meten moeten zijn?
Wat doe je zelf Bart, bij het horen van een nummer wat je niet (meer) leuk vindt? Het maar uitzitten in de hoop dat hierna wel een goed nummer komt of ga je zappen?
Bij een nummer ga ik nog niet zappen maar wel als achter elkaar slechte platen gedraaid worden of als er te lang gepraat word over niks. En bij veel te lange schijtlollige (telefoon) praatjes. Waar ik ook slecht tegen kan op de radio zij items of interactie met de luisteraar over wat de volgende plaat gaat worden. Dan bv 3 opties en dan mag je bellen en appen. Die reacties worden dan voorgelezen of je hoort de beller die iets heeft ingesproken. Duurt altijd veel te lang en er word gedaan alsof het echt helemaal ergens om gaat, terwijl het alleen maar gaat om het volgende plaatje draaien. Nog zo’n voorbeeld is bij Gijs op 2 en in het weekend bij Q in de ochtend Het Vergeetmeliedje! Alleen de naam van het item is al tenenkrommend.
Dat kan, maar dan juist door de platen die bij zendermanagers zo geliefd zijn (weer de zoveelste keer David Bowie of altijd weer dezelfde platen in Bonanza, terwijl ze honderden verzoekjes krijgen). De kans is groter dat ik afhaak bij 6x!!! nieuws in het uur bij Lantinga op Veronica, de reclame (hé dat is verdienmodel) of neem die DJ’s die nu bij Veronica vrijdagmiddag en avond terroriseren.
…o ja en zappen naar een andere zender al helemaal niet, wel naar spotify of een cd.