Na de introductie in onder andere de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië kunnen Nederlandse makers nu ook videopodcasts toevoegen op Spotify. Hiermee geeft Spotify gebruikers een extra dimensie aan hun luisterervaring. De streamingdienst heeft als missie om artiesten en podcastmakers een platform te bieden waarop ze gehoord worden; vanaf nu kunnen zij zichzelf ook laten zien. De Universiteit van Nederland, HELD IN EIGEN VERHAAL en De Bennies behoren tot de eerste tien grote makers die video toevoegen aan hun podcast op Spotify.
BNR maakt van deze gelegenheid gebruik en lanceert deze week hun allereerste videopodcast: De Meyade Curfs Show. Meyade Curfs, jonge ondernemer én Gen-Z’er, gaat op zoek naar de rolmodellen die zijn generatie inspireren. Ook bestaande podcasts bieden nu video’s bij hun podcast:
- De Universiteit van Nederland geeft met korte documentaires hun verhaal meer kracht;
- In Life Dreamers, Brokko met Korthom & Lotte, HELD IN EIGEN VERHAAL, De Online Sisterhood, Daniel’s Twitch Talkshow en De Bennies zijn tafelgesprekken tussen de hosts en hun gasten te zien die met beeld de verhalen tot leven brengen;
- Ed Struijlaart interviewt in Gitaarmannen, de podcast medegitaristen in een aangeklede muziekstudio, waarin hij ze vraagt om een stukje live-muziek te spelen;
- GPFans neemt Formule 1 fanaten in een nieuwsstudio setting door het laatste F1 nieuws.
Toegevoegde waarde van video
Podcastmakers kunnen met beeld het verhaal levendiger maken en zien ook dat hier behoefte aan is. “Bij de bijzondere verhalen die in mijn podcast aan bod komen is het heel fijn om een gezicht bij het verhaal te hebben. Het wordt nóg persoonlijker en je kan naast emoties voelen, het nu ook zien bij de gast”, aldus Iris Enthoven (HELD IN EIGEN VERHAAL).
De Universiteit van Nederland constateert dat een derde van hun luisteraars naar de afleveringen kijkt. Gitaarmannen ziet zelfs dat meer dan de helft van de mensen die via Spotify naar hun podcast luisteren, de videovariant bekijken. Beide makers merken dat door visueel een goed verhaal te vertellen, zij luisteraars beter aan zich kunnen binden.
We hadden laatst een aflevering over hypnose waarin we mensen in een theaterzaal probeerden te hypnotiseren, om daar vervolgens allerlei testen mee te doen. Dan merk je dat luisteraars dat toch ook wel even willen zien. Merijn Doggen, Hoofdredacteur van De Universiteit van Nederland.
Evolutie van podcasts
Podcasts blijven zich ontwikkelen, zo ook bij Spotify. De streamingdienst heeft het afgelopen jaar nieuwe features als Q&A en Polls en Paid Subscriptions geïntroduceerd om makers de mogelijkheid te bieden dichter bij hun fans te komen. Daarnaast zien makers dat video’s een steeds belangrijke rol zullen spelen binnen podcasts, maar dat audio voorop blijft staan: “Podcasts en video’s zullen steeds dichter naar elkaar toe kruipen en uiteindelijk deels samensmelten”, vertelt Doggen van de Universiteit van Nederland. “Het enige wat je dan nog onderscheidt als podcastmaker is dat je rekening blijft houden met de mensen die met hun koptelefoon op de fiets zitten of in de auto luisteren.”
Een aantal jaar geleden heeft Spotify dik betaald voor exclusieve content van Joe Rogan. Zijn video’s zijn te zien via Spotify.
Zelf produceer ik podcast maar Spotify heeft nog geen goed verdienmodel voor content creators wat YouTube wel heeft.
Ik heb het uitgeprobeerd. Alleen verdienmodel door maandelijks abonnement (dus geen pay per view) en je content er weer afhalen is bijkans onmogelijk behalve door je account op te zeggen.