Gisteren kwam de Raad voor Cultuur met haar rapport over het toekomstbestendig maken van de audiovisuele sector. Hierin staat dat de Nederlandse zenders meer met elkaar moeten samenwerken via het gezamenlijke NLZIET-videoplatform om een zo sterk mogelijk Nederlands platform te bieden waarmee de toegankelijkheid van Nederlands audiovisueel product kan worden gewaarborgd. In een BM-interview geeft NLZIET-directeur aan dat zowel de commerciële als de publieke omroepen wel daarvoor over hun eigen schaduw heen moeten stappen.
Baas vindt dat de Nederlandse omroepen online nog steeds teveel in een concurrentiestrijd zijn verwikkeld die zich focust op de Nederlandse markt, terwijl het spel zich over de hele wereld verspreidt. “We kunnen niet nog drie jaar lang wachten met keuzes maken. Het gevecht om de kijker is nu écht begonnen. Het sterkste antwoord op de toenemende internationale concurrentie is om alle platformen samen te voegen.”
Volgens hem heerst er vooral bij NPO angst om snel te handelen. “SBS en RTL kunnen makkelijker bepalen wanneer ze links- of juist rechtsaf gaan, terwijl de NPO veel angstiger oogt, bang om te handelen, bang om een foutje te maken. Ik heb begrip voor de zorgvuldigheid die de NPO vanuit hun publieke functie moet nemen, maar haar angst leidt soms tot onterechte vertraging terwijl de tv-wereld om ons heen razendsnel verandert.”
Het snel veranderende medialandschap eist volgens Baas spoedige en scherpe keuzes om het Nederlandse omroepbestel toekomstbestendig te maken.
Lees het hele interview in de nieuwe editie van Broadcast Magazine.
Geef als eerste een reactie