Patrick Kicken: Houden John de Mol en Mediahuis ons niet gewoon gigantisch voor de gek?

[BLOG] We zijn een krap weekje verder na de overnames in radioland waarvan iedereen dacht ‘he?!’. In eerste instantie schreef ook ik dat het wel een heel vreemd moment is om als Vlaams bedrijf drie Nederlandse radiostations op te kopen, nog voordat je zeker weet dat ze op FM blijven. Tuurlijk kun je voorsorteren op een of meerdere pakketten die je krijgt, maar het zal altijd ten koste gaan van een of meerdere zenders. Totdat ik me ineens bedacht, maar wacht eens even, dat Vlaamse Mediahuis en De Mol hebben al eerder geflirt met elkaar..

Het afgelopen jaar stond natuurlijk in het teken van een megafusie in medialand: John de Mol’s Talpa (SBS6, SBS9, NET5, Veronica, TV538, plus 4 radiostations) zou fuseren met RTL (RTL4, 5, 7, 8, Lounge, Crime). De fusie dreigde niet te worden goedgekeurd, waarna De Mol met het briljante plan kwam dat hij de verkoopactiviteiten van Talpa (OMS, One Media Sales) zou ‘weg doen’ aan.. Mediahuis! Helaas trapte de Autoriteit Consument & Mark niet in deze u-bocht constructie en kwam er definitief een streep door de fusie van RTL en Talpa. Ineens, een paar maanden later worden op dezelfde dag, drie radiostations van ’twee onafhankelijke partijen’ verkocht aan datzelfde Mediahuis. Wisselen de drie radiostations die afgelopen week van de hand gingen wel écht van eigenaar of zien we hier een slimme zakenman aan het werk die nog steeds de radiomarkt wil blijven domineren?

Het is in Hilversum een publiek geheim dat RadioCorp (eigenaar van 100%NL, Slam! en DAB station Sunlite) al sinds jaar en dag aan een financieel infuus ligt bij John de Mol, ze konden simpelweg anders niet overleven in de door hem gedomineerde radiomarkt. Er wordt gefluisterd over miljoenen die John aan die zenders geleend heeft. Hiermee heb je ze dus in een wurggreep. De reclameverkoop voor deze en vele andere zenders ligt óók bij De Mol’s bedrijf One Media Sales. Dus we kunnen wel doen alsof John ‘een van zijn stations moest afstoten vanwege nieuwe regels’ maar iets in mij zegt dat Ome John en zijn oude vriendjes bij De Telegraaf gewoon een slimme deal gesloten hebben om ervoor te zorgen dat andere partijen, waaronder DPG en KINK, zo weinig mogelijk kans maken op uitbreiding van hun radioportfolio op FM. En hij dus nog steeds de prijs van een reclamespotje kan bepalen en er weinig tot geen mogelijkheden zijn voor radiodiscjockeys, producers en technici om over hun salaris te onderhandelen, want andere (commerciële) werkgevers op landelijk gebied zijn er bijna niet.

Dan zou je kunnen zeggen ‘nou en, gewoon slim zakendoen’ maar feitelijk heeft De Mol dus eigenlijk nu al zes zenders op FM en blijft hij in de nieuwe opzet op z’n minst nog een hele dikke vinger houden in de pap bij niet alleen zijn eigen drie stations, maar ook bij die drie die verkocht zijn, door middel van de sales en/of aandelen. Wat echt niet voor een eerlijker speelveld zorgt op de radioreclame markt en waarin (veel) medewerkers nog steeds voor een appel en een ei hun kunstje moeten komen vertonen. We zien bovendien wat er zich sinds 2016 heeft afgespeeld, toen hij Sky Radio en Veronica via een slimme deal met TMG (Telegraaf Media Groep) in zijn handen kreeg: een verschraling van het aanbod, hoop gedoe, bemoeienis, getouwtrek, wedden op het verkeerde paard (het merk 538 dat aardig beschadigd is geraakt), niet investeren in het merk wat het wél goed doet (Sky) en maar pochen met Radio 10 dat bij gebrek aan echte concurrent op FM ook zonder hem wel een succes was geworden.

Patrick Kicken

29 Comments

  1. Patrick, dit klopt feitelijk niet:
    “De Mol met het briljante plan kwam dat hij de verkoopactiviteiten van Talpa (OMS, One Media Sales) zou ‘weg doen’ aan Mediahuis.”

    De tv-reclameverkoopactiviteiten (Talpa Media Solutions) zouden worden overgenomen door Mediahuis als remedie. NIET de radioreclameverkoop. One Media Sales zou bij de combinatie RTL Nederland/Talpa Network blijven. Lijkt een detail maar is wel relevant hier nav je stellingname. One Media Solutions is voor 90 % in handen van Talpa Network en voor 10 % van RadioCorp (nu dus Mediahuis).

    Je doet de hele tijd alsof Mediahuis hetzelfde is als de Telegraaf. Maar het is andersom. Mediahuis in België is eigenaar van meerdere Nederlandse bedrijven waaronder Mediahuis Nederland waar dan weer De Telegraaf onderdeel van is. En ook Mediahuis NRC waar Sublime eerst bij was ondergebracht (en nu het onderdeel Audiohuis).

    (Het zelfstandige) Telegraaf Media Groep is echt verleden tijd. De voormalige controlerende eigenaar van de Telegraaf Media Groep (familie Van Puijenbroek) heeft maar 16,3 % van Mediahuis in handen. De toenmalig leidinggevenden van Telegraaf Media Groep en mensen die in de roerige radiotijden van het toenmalige Sky Radio Groep bij de Telegraaf zitten daar niet meer. Ook de huidig hoofdredacteur stopt per 1 juni.

    Kortom de mensen van toen trekken niet meer aan de touwtjes. En wist jij dat de huidige directeur (Rien van Beenen, sinds 2019) van Mediahuis Nederland bij NRC Media (nu Mediahuis NRC) afkomstig is?

    Het zijn Vlaamse families die Mediahuis controleren aldus! De oude vriendjes van John de Mol zijn zo goed als verdwenen bij de Telegraaf en wat eerst Telegraaf Media Groep was, waarbij dit beleid echt in Belgie wordt gemaakt.

    En wie zegt dat Mediahuis bij One Media Sales de radioreclameverkoop blijft doen op lange termijn!?

    En een significant kapitaalbelang en/of (significante) zeggenschap is bij de veiling in meer dan 3 radiostations simpelweg verboden. Daar vraagt EZK/RDI echt op door en doen ze onderzoek naar. Tuurlijk bij regionaal/landelijk gaat alles mis wat er mis kan gaan maar bij landelijk zijn ze daar best streng in.

    Je bent met andere woorden behoorlijk op de speculatieve toer….denk je echt dat de Vlaame families zich laten gebruiken door John de Mol zoals je suggereert, wetende hoe ze in staat zijn gebleken de dagbladmarkt alsmede tijdschriftenmarkt op papier en online in Nederland in handen hebben weten te krijgen?

    • Het blijft een bagger zooitje op de radio. Allemaal getalk via poorten. Ik denk zelf dat er helemaal geen veiling moet komen dat het moet stoppen. Zeker met zulke spelletjes je macht vergaren. Iedereen inleveren en lekker verder op dab en internet. Iedereen inleveren klaar scheelt weer miljoenen.

  2. Lees de laatste alinea van dit artikel bij de vrienden van BM nog maar een keer dan David:
    ‘Mediahuis bevestigt ook dat de overname van de advertentietak van Talpa Network nu niet doorgaat.’ (https://www.broadcastmagazine.nl/radio-televisie/televisie/samenwerking-talpa-en-mediahuis-voor-advertentieverkoop-van-de-baan/). En dat is toch echt One Media Sales.

    Verder ben ik natuurlijk blij met je toevoeging(en), want hoe meer details en hoe meer mensen die De Mol in de gaten houden, hoe beter. Ik vind het wel jammer dat je niet ingaat op de dikke lijn tussen De Mol en RadioCorp, wat dus feitelijk al jaren eigenlijk stiekem een onderdeel is van Talpa, gezien de financiële banden.

    Ik kan me gewoonwweg niet voorstellen dat ze in Vlaanderen zo dom zijn zich de mislukte kruimels in de Nederlandse radiomarkt in de maag te laten splitsen. Tenzij ze de brutale arrogantie hebben van ‘wij gaan die varkentjes wel eens even wassen’, met oude media als een krant en radio waarvan het advertentiemodel al heel lang achterhaald is.

    • Patrick, in het hele artikel gaat het wel over de advertentietak van de tv-tak, dus One Media Sales viel er echt buiten.

      Je pakt de laatste alinea erbij, maar alleen die alinea bekijken zorgt juist voor een onvolledig beeld. De eerste alinea meldt: “Mediahuis neemt de verkoop van advertentieruimte op de tv-zenders van Talpa Network niet over. Door het afketsen van de fusie tussen Talpa en RTL Nederland gaat de deal niet door. Dat bevestigt een Talpa-woordvoerder aan Nu.nl”

      En dat is het nieuws dat Mediahuis heeft bevestigd, dus dat de reclameverkoop voor televisie niet meer wordt overgenomen.

    • 2 zou nog kunnen.
      En niet zo’n domme platte veiling waar het alleen maar gaat om geld, maar een Beauty Contest, Vergelijkende Toets, waarbij gelet wordt op verscheidenheid en kwaliteit. Wettelijk kan dat, maar dat vinden de ambtenaartjes natuurlijk veel te ingewikkeld. En de overheid heeft dollartekens in de ogen.

      De belangen van de luisteraar staan volledig buitenspel, wordt tijd dat er een stevige luisteraars belangenclub wordt opgericht.

    • Of nog makkelijker, wie het meest biedt krijgt de frequentie. Al is dat 9 x de Mol. Boeie. Luister gewoon via DAB of Internet als je wat andere wil.

        • Prima. Maar ik zie het zo, commercieel is commercieel. Wie het meeste wil betalen voor de FM kavels mag ze van mij hebben.

          Hobby zendertjes kunnen prima op DAB of Internet, daar is FM niet voor nodig.

  3. Het zou me niks verbazen allemaal. Zodra de nieuwe regels va de kavels bekend zijn, gaat De Mol als eerste op zoek naar waar de gaten zitten. Ergens kan ik ‘m geen ongelijk geven, maar het is inderdaad een enorm vacuüm zo, voor de dj’s en medewerkers van Nederland Radioland. Het is Publieke Omroep of Ome John en dat was het dan.

  4. One Media Sales doet de verkoop niet alleen voor de Talpa zenders en Radiocorp, maar ook voor Sublime, dus al een tijdje voor Mediahuis.

    Volgens mij gaat het bij commerciële radio vooral om de sales, dus als daarmee wordt samengewerkt dan is dat in mijn ogen verbondenheid. Het zou me niets verbazen als OMS ook na de veiling de verkoop voor Mediahuis blijft doen.

    Dat betekent dat er sprake is van een grote mediaconcentratie, alleen DGP en wellicht een derde partij is nog onafhankelijk, maar 6 vd 9 commerciële netten zijn feitelijk – want kwa verkoop reclame, keihard met elkaar verbonden.

    Die toets op verbondenheid is flauwekul, er wordt hooguit gelet op eigendomsverhoudingen en zeggenschap, maar allerlei essentiële kruisverbanden worden genegeerd.

  5. De verbondenheid tussen John de Mol en RadioCorp is er al jaren. Sinds de hele deal met het ruilen/kopen van Radio 10 voor SLAM!FM is het begonnen. John heeft nooit afstand gedaan van SLAM!FM, sterker; hij kreeg dankzij die deal juist de ruimte om ook zijn reclame op 100%NL te krijgen via zijn OMS. Afspraak was wel dat SLAM nooit in het vaarwater van Radio538 ging zitten. Dat verklaart ook waarom Slam nooit is afgestapt van het zeer beperkte dance-format. Ieder ander was hits gaan draaien met zo’n station en een volle concurrect geworden van 538 en Q. SLAM is al ruim 15 jaar aan het ”rotzooien” met dance-plaatjes die niet aanslaan bij het grote publiek en blijft ontzettend laag scoren in de luistercijfers. Alles maar om 538 groter te laten zijn. Snap je waarom er nooit een ”grote” dj is aangetrokken door SLAM? Het mag gewoon niet te groot worden, anders gaat het ten koste van 538.

    Dat dit nooit eerder aan het licht is gekomen is een raadsel. Neem nou het adres van RadioCorp: Flevolaan 41 te Naarden. Wat zit er nog meer aan de Flevolaan 41 in Naarden? Eens kijken bij de KVK… ahha, investeringsmaatschappij Dasym met een complete kerstboom aan BV’s er onder. Zie hier een kleine lijst (bron, KVK.nl), iedereen kan het opzoeken.

    Dasym
    Dasym Managed Accounts
    Dasym TMT B.V.
    Dasym Ventures B.V.
    Dasym International B.V.
    Dasym Investments X B.V.
    Dasym Investments IV B.V.
    Dasym Holding B.V.
    Dasym Research B.V.
    Dasym Edam Holding B.V.
    Dasym Investments IX B.V.
    Dasym Investments V B.V.
    Dasym Investments XI B.V.
    Dasym Investments VII B.V.
    Dasym DSRI CI B.V.
    Dasym Holding II B.V.
    Dasym Investments III B.V.
    Dasym Edam Holding C.V.
    Dasym Investments II B.V.
    Dasym Investments I B.V.

    Wat is Dasym? Eens kijken op google… uhmmm, zie hier:

    Dasym is in 2000 onder de naam Talpa Capital opgericht als investeringsfonds van John de Mol, onder leiding van Frank Botman. En dat op hetzelfde adres als RadioCorp? Wat een toeval…!

    De deal met Mediahuis is weer zo’n soort constructie. De Mol is er geniaal in. Niemand die hem op zijn vingers tikt. KINK is ooit eens ver gekomen, maar heeft niet doorgezet want de rechter vond er in eerste instantie niet genoeg bewijs voor.

    De Mol heeft al jaren ook het Openbaar Ministerie in zijn zak. Laatste voorbeeld is Johnny de Mol die niet wordt aangepakt voor zijn losse handjes omdat het OM ineens ”geen bewijs” heeft. Zo werkt het in Nederland. Als je geld hebt, is alles te koop..

    Voor de buitenwereld doet De Mol net of hij nu nog maar 3 radiozenders heeft, maar hij heeft nu al bijna de gehele FM-band en dat zal eind van het jaar ook zo zijn.

    • SLAM zit op een geclausuleerd kavel, nieuwe of (nog) geen hitmuziek.
      Dus ik kan je verhaal niet volgen.
      Als er FM komt voor SLAM is dat op een vrij kavel, dus dan zou ik met jouw verhaal de move van John niet kunnen volgen.

    • Zitten nog wel een paar bedrijfjes, SLAM, 100%NL, Strengholt (met diverse BV’s verschillende in en rondom muziekwereld), Naerdinck Beheer, ICON BV.
      Ook op 41A staat nog iets van Dasym, met nog een of ander beleggingsbedrijf, Flevo Deelnemingen.
      Grappig om dit uit te vinden, kijk ook eens op de foto’s op google maps, heel bijzondere ervaring.

      • En je weet dat Strengholt in 1971-1974 de programma’s verzorgde voor de in het Nederlands gepresenteerde uitzendingen van Radio Noordzee Internationaal. Directeur van die Nederlandse tak was John de Mol (senior).

  6. Klopt het zoals iemand op mijn vraag poste dat je al jarenlang volgens het NLO en NMO geen enkele luisteraar hebt? Als dat zo is kun je misschien de columns van iemand op spreekbuis.nl nog eens lezen. Mocht dat niet genoeg zijn dan heeft hij ook nog heel veel vakliteratuur voor je liggen.

    • Hou eens op Freek. Die grap kennen we nu wel.
      Even weer on topic: in dit scenario gaan we er van uit dat de Mol de drie frequenties gaat behouden voor Talpa? Even kijken: DPG komt voorbereid naar deze veiling. De Mol is 67, zit met een flu bedrijf en een fusie die niet doorgaat. Hij zal dus of met iemand anders moeten fuseren of onderdelen gaan verkopen. Zou hij echt zo dom zijn om geld in zijn radiotak te investeren? Misschien het dan voor de hoofdprijs weer doorverkopen maar dan moet er maar net een koper zijn. Als hij een hoge prijs voor de frequenties heeft betaald zal hij dag terug willen verdienen. Ik denk persoonlijk dat Talpa grotere problemen heeft dan dat risico te nemen maar goed we moeten het fragiele ego van de man niet onderschatten. Beter verkoopt hij die hele radio portfolio en focussen ze zich op het in de etalage zetten van de rest. Kan die man gewoon lekker flop formats verkopen. Het blijft natuurlijk wel een raadsel waarom mediahuis een paar merknamen koopt zonder garantie van een frequentie maar goed daar zullen ze over na hebben gedacht. We krijgen straks dus niet een door de Mol geregeerde radiomarkt maar een door de Belgen geregeerde radiomarkt.

    • Hoi Freek-Henk, zou je een keer over mij willen schrijven in je Max column? Zou me zo trots maken 🙂 Groetjes aan Carla!

      PS: Dat jij nog steeds denkt in ‘programma’s’ en niet in het succes van het station waarop (ook jij!) meelift zegt me dat je in al die jaren niet veel hebt bijgeleerd. Kom wat boeken lenen anders? 😉

      • hier andere freek.. ik heet geen henk ken geen carla heb geen interesse in luistercijfers van patrick en heb een helemaal niets met de vara radio van rob stenders en zijn assistente en zijn fans

  7. Volkomen speculatieve column weer. Het lijkt erop dat Kicken ondanks wat hij zelf beweerd nogal wat rancune richting De Mol voelt.

    • Het is “beweert”. Maar goed daar is deze column voor. Niet zo janken als hij een keer een terechte vraag stelt. Talpa medewerkers hebben wel meer te verduren dan af en toe door de mangel te worden gehaald op deze site.
      Het opnemen voor een mega miljardair is toch een beetje sneu Mark.

  8. Hoi Mark, rancune is niet het juiste woord. Ik vind het gewoon zo verdomd jammer dat we zo’n zieke radiomarkt in Nederland hebben. Allereerst de NPO die hun publieke taak verzaken en gewoon popradiootje spelen op drie FM pakketten. En daarnaast en misschien wel als voortvloeisel daarvan een De Mol die z’n centen niet op krijgt en dus maar alles opkoopt wat los en vast zit om er lekker baasje over te spelen, tot op detailniveau.

    Met als oorzaak dat types als Evers waar miljoenen mensen van genieten vroegtijdig hun koptelefoon in de wilgen hangen en er een totale vervlakking is opgetreden op radiogebied. Want waar angst heerst en bemoeienis van bovenaf de druk steeds opvoert, zullen velen op safe spelen om maar niet (tijdens een radioshow, vergadering, je vrije weekend of het schedulen van muziek) de grote rode telefoon uit Naarden te horen rinkelen en als je (verplicht) opneemt uitgekafferd te worden om iets kleins.

    • Voor de vervlakking van de radio is uiteindelijk de Tweede Kamer verantwoordelijk die zich mee laat slepen door de zielige verhalen van John en Q.
      Bij uitzondering fluit de Rechter iets terug, zoals bij de verlenging FM wegens corona wat natuurlijk complete flauwe kul was.

      Die commissie debatten Telecom min EZ+K stellen niets voor bij de radiofrequenties, tenenkrommend als je ze volgt.

  9. Talpa en Media huis is gewoon onofficieel 1 bedrijf straks.
    De oorlog tegen dpg. Sublime zal doorgaan op dab+ maar non stop, nostalgie zal ook wel op dab blijven.. personeel verdwijnt altijd spoorloos bij de zender. Dj meastro is ookal weer vertrokken..kon niks meer vinden op hun website

  10. John de Mol heeft de Belgen in medialand invloedrijk gemaakt.

    – 2005: Verkoop Noordzee FM aan DPG Media, was ook een groeistimulans voor de multimedia activiteiten.
    – 2017: strijdbijl begraven om TMG over te nemen, alle aandelen naar Mediahuis.
    – 2023: Verkoop Radio Veronica en indirect Radiocorp aan datzelfde Mediahuis.

    Er zit wel een patroon in.

    Wat ben ik toch blij dat die fusie met RTL niet door is gegaan.

  11. Ik hoor mensen niet over Ad Alliance, die verzorgd het grootste deel van de commerciële tv reclameverkoop in Nederland waar RTL in zit. Wat Talpa is op vlak van radioreclame, is RTL dat op de TV markt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*