De bekende Youtuber Kalvijn mocht het nieuwe programma Avastars presenteren. Het programma haalde niet de verwachte kijkcijfers. In de 30 MINUTEN RAUW-podcast van Ruud de Wild bespreekt hij zijn presentatiedebuut.
Kalvijn: ‘Avastars, ja. Dat ging de buis op, dat was niet helemaal gelukt, of het kwam er niet helemaal uit… ‘Ja, is mislukt.’ Nou, grappig dat je dat zelf zegt. Mislukt. Is het mislukt? Of is de timing niet goed geweest? ‘Ehm, beide. Ik zeg misschien iets te voorbarig dat het mislukt is. Ik ben wel heel erg van de cijfers. Dus ook alles wat ik online doe, dat vind ik wel belangrijk, je kan er niet omheen. Op Youtube staat ook hoe vaak het is bekeken. Ik houd ook nooit zo van het ‘’ja, ik vond het wel een succes!’’ of zus en zo. Iedereen had natuurlijk gehoopt binnen dat productieteam, inclusief mezelf en John de Mol, dat het allemaal in zou slaan als een bom. Dat heeft het ook gedaan, maar dan op een andere manier. Alleen, de vraag: is het mislukt? Ik denk dat het te vroeg is, en ondanks dat er jaren aan gewerkt is, dat het misschien nog wel meer tijd nodig had om geperfectioneerd te worden. Want ja, de techniek die erbij kwam kijken, die was gewoon niet goed genoeg voor hoe het geïntroduceerd is.’
Iets kan een hele leuk techniek hebben maar dat wil nog niet zeggen dat het dan interessant is om maar te kijken voor een groot publiek. Tekenfilm poppetjes die bewegen en geluid maken aan de hand van echte mensen. Hartstikke mooi maar wat heeft de kijker hieraan? Op prime-time een grote zender gaat niemand hier naar zitten kijken. Nu niet en nooit niet. Leuk dat het kan maar verder is het niets.
Wellicht is het in een andere vorm leuk als kinderprogramma bij ZAPP. Zonder dat je de techniek laat zien doe je als tekenfilm een talentenjacht met daarbij een echte presentator en jury. Je kan nog kijken of je de talentenjacht echt kan maken zodat de jeugdige kijkertjes kunnen stemmen op hun favoriet. Het zal wellicht te duur zijn om het zo te maken voor een kinderzender maar het is de enige manier waarop een beetje een succes zou kunnen worden. Beter Avastars maar zo snel mogelijk vergeten. Evenals alle andere amusement programma’s van de Mol de afgelopen jaren want, het is allemaal niet best waar Talpa mee aan komt. De kijkers zitten er allemaal totaal niet op te wachten. Alle succes nummers van SBS komen van andere producenten. Daar naar kijkend gaat er bij de Mol en zijn zogenaamde creative team en al die directeurtjes nog steeds geen belletje rinkelen. Misschien moet de Mol proberen zijn tv zenders ook te verkopen aan een andere partij. Wellicht dat Mediahuis geïnteresseerd is in een of twee of misschien alle zenders.