Spotify had eind 2017 71 miljoen betalende abonnees. Daarbij een totaal van 159 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat blijkt uit het voorlopige prospectus voor de geplande beursgang van begin april.
De groei van het aantal Spotify Premium abonnees nam in Q4 van 2017 af tot +48% op jaarbasis. De gratis Ad-Supported versie had in Q4 2017 92 miljoen maandelijks actieve gebruikers (MAU, +19%).
De omzet over Q4 2017 kwam uit op 1,15 miljard euro (+32%). Het grootste deel werd gegenereerd door de Premium-abonnees (1,02 miljard), maar de advertentie-inkomsten van de gratis gebruikers (130 miljoen) namen iets sneller toe. De abonnementsinkomsten stegen met 31%, de reclame-inkomsten met 34 procent. De brutomarge steeg naar 24,5 procent (vorig jaar 17,5%). De operationele marge is echter naar negatief (-7,6%) en slechts licht beter dan een jaar geleden (-10,0%).
De churn onder de Premium-klanten laat een dalende lijn zien. Bedroeg deze in Q4 2015 nog 7,5%, in Q4 2017 was dit gedaald tot 5,1 procent. In Q4 2015 werd in totaal 5,1 miljard uur gestreamd, in Q4 2017 was dat inmiddels 11,4 miljard uur. Omgeslagen naar het gemiddelde aantal MAU’s (Media Acces Units) komt dit neer op 24,7 uur per MAU per maand. Een jaar geleden was dat 21,8 uur.
Bron: Telecompaper
Geef als eerste een reactie