Het vervangen van de ochtendshow bij Radio 538 (Tim Klijn in plaats van Wietze de Jager) legt het station geen windeieren: het wint maarliefst 2% marktaandeel en komt eindelijk weer eens boven de 9% uit. Het lijkt vooral Radio 10, 100% NL en Radio Veronica luisteraars te kosten. Ook in weekbereik verliest Veronica terrein door de verhuizing van hun ochtendshow naar 538, ze duiken onder het miljoen. Qmusic wint weer flink en Talpa’s andere zender Sky Radio stijgt ook weer boven de 8%.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 47: Publieke radiozender NPO Radio 5 de nieuwe marktverstoorder, Sky, JOE, Veronica en 100%NL de slachtoffers
Wat moet dat toch een heerlijk gevoel zijn om met bakken staatssteun de commerciële zenders die hun eigen broek op moeten houden lekker te beconcurreren: NPO Radio 5 laat zich naast NPO Radio 2 weer [lees verder]
Luistercijfers week 48: Talpa’s Radio 10 marktleider, ten koste van NPO Radio 5
De Top 4000 van Talpa’s Radio 10 zet meteen de toon voor de decembermaand, maar liefst 5% marktaandeel erbij. Dit lijkt ten koste te gaan van NPO Radio 5, die na hun Evergreen hitlijst zo’n [lees verder]
Luistercijfers week 12: Radio 10 stijgt weer flink, ten koste van Qmusic en Radio Veronica
Talpa Radio blijft zichzelf beconcurreren in huis door nu de 80’s Top 1500 op Radio 10, waar veel Radio Veronica luisteraars naar overschakelen. Ook Qmusic heeft er last van bovenin. 3FM doet voor het eerst [lees verder]
Heb ik wat nieuwsberichten gemist over massale ziekenhuisopnames, gigantische oversterfte of halve uittochten van ouderen? ORN ineens van 6,3 naar 5,4%, NPO Klassiek van 1,5 naar 1,1, terwijl het luistergedrag van ouderen (toch traditioneel de groep die veel naar regionale zenders en ex-Radio 4 luistert) in de praktijk nog stabieler is dan een berg. Het NMO wil ons echter laten geloven dat ze minder trouw zijn aan regionale zenders dan wijlen Berlusconi was aan de gemiddelde 16-jarige dame. Kijkende naar het verlies in weekbereik van NPO Klassiek zou je bijna gaan denken dat we de afgelopen week een massale oversterfte hebben gehad, want er zijn ineens ruim 100.000 luisteraars verdwenen.
Ook grappig dat de diverse extra zenders ineens halveren in weekbereik en AAS network er ineens weer 200.000 luisteraars bij heeft qua weekbereik.
Zelfde geld voor E-power die vertegenwoordigd maar liefst 15 radio zenders.
Dus die moet ook uit deze rij gehaald worden, geeft een vertekend beeld, als je die cijfers gaat delen door alle 15 zenders hou je nauwelijks luisteraars en bereik over.
Maar ik weet wel waarom dit zo gaat kunnen ze bedrijven mooiere luistercijfers laten tonen dan dat ze werkelijk zijn, om zo de reclame minuten veelste duur te verkopen.
Want welke adverteerder zit anders te wachten op pauper zenders als Hitzzz met Wim Drnet en Evert Baptist die plaatjes draaien voor asocialen, werkelozen en geestelijk gestoorden, of wel voor mensen waar je als adverteerder geen rooie cent aan kan verdienen, maar om toch adverteerders te krijgen trukjes uithalen om luistercijfers en bereikcijfers mooier te doen lijken dan dat ze werkelijk zijn, om zo die zenders in de lucht te houden, als ze dit niet deden waren ze allang verdwenen ( en dat geld ook voor zenders als Radio NL, Tukker fm etc )
Reken dr maar op dat zenders als tukker fm, hitzzz en radionl beter scoren dan een Veronica en ruim beter dan Kink..
Gelul. Stel dr zijn maar twee zenders die meedoen. De een heeft 1000 luisteraars en de andere 3. Dan meet je over 1003 luisteraars. Prima en die 3 van die kleine zender? Simpel, kwa reëel bereik, die luisteren dan /niet/ naar de andere zender. Dus.
Maar …
https://youtu.be/RxsBc5p-dPU
,
Read this verry carefully, I gonna write this only once …
Dan ga ik nu voor de laatste disbelievers nog de andere kant van mn redenering volgen.
Kijk, onderzoek met alleen slechts 1 grote en 1 piepkleine radiozender is al relevant, dus t idee is dat je t liefst als onderzoeker (en zender en adverteerder) zoveel mogelijk zenders bij de (wekelijkse) peiling zou willen betrekken, dat maakt t beeld alleen maar zuiverder.
Maar waar zit de denkfout van de verstokte achterdochtigen?
Als je nu vier achtereenvolgende weekcijfers van n station bij elkaar optelt en door vier deelt, dan krijgt – zeg – Radio 538 9.1%. Ok. Maar dan lijkt t alsof 538 die maand alle dagen en weken zo’n beetje tzelfde aantal luisteraars had. Maar dat blijkt vertekend en nu niet zo te zijn, de cijfers per week fluctueren en dr zijn uitschieters. Maar niet door verkeerde metingen, maar door (grillig) luistergedrag. Maar als je middelt, dan filter je die fluctuaties eruit. En nu niet dus. Capice?
Tuurlijk moet r goed gemeten worden en dat kan vast beter, maar wekelijks peilen met zoveel mogelijk zenders is de beste methode.
Fijne, zonnige dag. Ik ga vissen met Sjors in de Gaasperplas. DAB+ mee. Gaat vandaag de hele dag is 247Spice aan, hier uit 020 (90.1 fm), t station van Koen van Tijn met al die leuke vrouwen-dj’s …
Trek in watermeloen.
kun je nagaan hoe groot 538 zou zijn in de luistercijfers als ze dit niet meer met die batterijvretende privacyschendende app zouden meten maar met een systeem wat ook mensen onder de 40 willen gebruiken
Ik denk dat Steven last heeft van de hitte.
sorry, maar ik vind het luisteronderzoek echt niet meer geloofwaardig. Veel te fraudegevoelig. Alsof idd luisteraars bij sommige zenders opeens massaal afhaken en bij andere opeens massaal gaan afstemmen. Wie gelooft zulk grilligheid en volatiliteit van een medium van als radio?