Klanten ‘omver blazen’ mag hij graag doen. Joep Brinkman: “Ik probeer altijd echt iets moois te maken. Daarvoor haal ik alles uit de kast. Als de verwachting van een klant gemiddeld is, en ik kan hem dan verrassen, echt omver blazen met een mooi resultaat.’’ Dat vindt hij het allerleukste.
We spreken een gedreven vakman, dat is wel duidelijk. En dat terwijl de jonge Joep op school bepaald geen model-leerling was. De middelbare school maakte hij niet af, op het mbo kwam hij in aanvaring met leraren die stof opdisten die hem niet beviel.
“Maar toen mocht ik een keertje meekijken bij een mediabedrijf hier in Hilversum. Het leek alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. ’Dít is het, dít wil ik doen’, dacht ik. Er is toen een nepstage voor me bedacht. Ik moest me daar bewijzen. Ik sliep er ook, op de bank bij de lunchtafel.’’
We zijn inmiddels ruim vijftien jaar verder, maar Brinkman heeft de ‘drive’ continu te blijven bijleren. ,,Ik bekijk nog elke dag lesmateriaal. Mijn vrouw wordt er wel eens gek van. Maar de technische ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk hard en ik wil niet voorbijgerend worden. Ik doe veel 3D-animatie en alleen al daarin heb je zes of zeven software-smaken. Naast trends in vormgeving bijhouden, wil ik ook breed georiënteerd blijven.’’
Zwarte doos
We praten in zijn werkruimte op het Hilversumse Wisseloordcomplex. Het lijkt wel de binnenkant van een zwarte doos, zwarte vloerbedekking, de zwarte rolgordijnen geregeld dicht en muren met ’18 procent grijze verf’. ,,Soms doe ik ook nog het licht uit”, vertelt Brinkman lachend. Allemaal nodig voor optimale kleurcorrectie van video-opnamen, wat ongeveer de helft van zijn werktijd beslaat. “Invallend licht is alleen maar lastig.’’
Toch is Brinkman geen mol die een solitair ondergronds bestaan leidt. Sterker nog, het bevalt hem hier aan de Catharina van Renesselaan een stuk beter dan vroeger op het Mediapark. “Het is hier goedkoper, maar vooral: het is hier net een vakantiepark. Ik heb het hier zeer naar mijn zin.’’ En hij luncht geregeld met collega’s van naastgelegen bedrijfjes. Ja, hij overweegt zelfs met een andere eenpitter de handen ineen te slaan en stagiairs aan te trekken. “Een stagiair kan dan bijvoorbeeld de hapklare brokken voor zijn rekening nemen, terwijl ik me dan iets meer op de kant van de ideeën kan richten.’’
‘Heel interessant’ op zijn terrein vindt Brinkman ‘compositing’. Even uitleggen voor de leek graag. Brinkman: “Compositing is het realistisch samenvoegen van elementen, zodat het lijkt of elk van de die elementen in het plaatje thuishoort.’’ Soms brengt het vrijstaand maken van al die beeldelementen zoveel werk met zich mee dat Brinkman het uitbesteedt in India. “Als ik dat zelf moet doen, wordt het te duur. En in India leveren ze op dat gebied kwaliteit.’’
Iets anders dat zijn belangstelling heeft, is virtual reality (VR) en augmented reality (AR). “Sensoren daarvoor heb ik hier al laten aanbrengen. Met die technieken werk is steeds meer, kijken hoe ik dat voor klanten interessant kan maken. Ik vermoed wel dat de kans van slagen het grootst is voor augmented reality, dat er dingen hier op tafel lijken te staan als je in je telefoon kijkt.’’ Tot die klanten behoren publieke omroepen (NTR, AvroTros, VPRO, Vara) en hij werkt mee aan commercials voor grote bedrijven als Heineken, terwijl hij recent bijdroeg aan een campagnevideo van de VVD.
Druk van deadlines
In het audiovisuele productieproces zit Brinkman met vormgeving en kleurcorrectie ’aan het eind van de keten’. “Soms is dat prettig want alle beslissingen zijn al eerder genomen. Maar aan het eind van de keten sta je ook het zwaarst onder druk van de deadlines. Als er in het productieschema wat lucht zat, is die meestal al verbruikt als iets bij mij belandt. Zo kreeg ik vrijdag een opdracht binnen met de mededeling: dit moet maandag af zijn. Het afgelopen weekend ben ik dus niet thuis geweest.’’ Het lijkt wel of we hier een verre echo horen van de stagiair die op de bank bij de lunchtafel sliep – gegrepen door het vak, daaraan is na al die jaren niets veranderd.
Geef als eerste een reactie