De ’Pin Up Club’. Wat het (soft)erotische tv-programma hem gebracht heeft? “Een litteken, een stigma en een hoop gezeik. Maar ook arbeidsvreugde. Geen financieel gewin. Veronica betaalde nauwelijks. Omroepen verbraken de contacten. Ineens vonden ze dat ik geen tv-maker meer was maar eigenlijk een pornograaf.”
Omringd door collega’s Koos Postema, Berend Boudewijn, Derk Bolt, Viola Holt, Willibrord Frequin en Patricia Steur haalt tv-maker Jef Rademakers (68) in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum herinneringen op aan zijn roemrijke omroepcarrière. In de theaterzaal is donderdag het decor van zijn succesformule ‘Klasgenoten’ – “Het enige programma waar ik echt mee verdiend heb” – nagebouwd. Wim T. Schippers, Aad van den Heuvel, Bert van der Veer. De zaal is gevuld met familie, oud-collega’s en vrienden.
De bijeenkomst is een hommage van Beeld en Geluid aan Jef Rademakers. Als dank voor het schenken onlangs van zijn persoonlijke omroeparchief en dat van zijn tv-bedrijf Dutch Dream Productions. De gift bestaat uit unieke rekwisieten, opnames, foto’s en memorabilia, waaronder 21 brieven met een soort ‘aanwijzingen voor de televisiemaker’ van Gerard Reve, met wie hij een innige vriendschap had.
In een intieme sfeer worden anekdotes afgewisseld met fragmenten uit zijn tv-programma’s. Hij werkte er aan minstens duizend mee. Van ‘Midweek’, ’De Alles is Anders Show’, ‘Dreamgirls’, ’de Tourkwis’, ‘Geloof, Hoop & Liefde Show’ tot ‘Medialand’, de ’Pin Up Club’ en ’De Keus van Koos’. Koos Postema (85) loopt als een rode draad door zijn omroepleven. “Toen hij mij vroeg om het door hem bedachte Klasgenoten te presenteren was ik 53 en hij 35. Een jonge jongen eigenlijk nog, bedenk ik nu.”
Aanstellerij
Als Rademakers op het podium gehaald wordt, vertelt hij dat hij zich lekker voelt. Een contrast met eerder deze week toen hij in de uitzending van ’De Wereld Draait Door’ was, bekent hij. “Ik was vereerd dat ik uitgenodigd was, dacht ik smeer voor de uitzending mijn keel goed met tijmsiroop. Doorslikken en gorgelen tegelijk. Dat ging niet lekker, ik gooide het in mijn luchtpijp. Ik heb thuis twee uur op de grond gelegen. Bij Matthijs voelde ik me verschrikkelijk. De show was aanstellerij en gelogen.” Hij vertelt het als een goede grap. De zaal ligt plat.
Het kost de tv-maker, die in 1993 Hilversum plotseling de rug toekeert en zich in België toelegt op schilderen en kunst verzamelen, weinig moeite om de aandacht van het publiek vast te houden. Hij is open en eerlijk, heeft niets te verbergen. “Ik was in 1993 klaar met televisie. De tv was veranderd, ik was veranderd. Is dit het nou? Ik was manager geworden. Niet voor in de wieg gelegd. Ik zag het beeld van De Mol, Van den Ende en De Winter opdoemen. Zo wilde ik niet zijn.”
Rademakers laat dan een schat aan bijzondere programma’s achter. Legendarisch is de vierdelige NOS-serie over 25 jaar televisie die hij met Berend Boudewijn (81) maakt. Boudewijn is dan op het toppunt van zijn populariteit met zijn ’BB-Kwis’, waar miljoenen mensen naar kijken. “Jef onderzocht in die serie eigenlijk wat je kunt doen met televisie. Een professor interviewden we niet voor een boekenkast maar liggend in bad. Het was een grote ontdekkingstocht. Op de titelrol zette hij wat iedereen verdiend had.”
Dolf Brouwers
Rademakers realiseert zich hoe dapper het was dat Berend Boudewijn met hem in zee ging. “Hij was echt heel beroemd en ik deed gekke dingen. Dat gaf hem ook vijanden. We waren na die serie de bonte hond in Hilversum.” Viola Holt (68) weet niet meer precies wanneer het was, maar haar kennismaking met Rademakers staat haar nog helder voor de geest. “Ik had omroepdienst bij de NOS, ging even aan de wandel en vond in een donkere studio een lamp, een pluche bank, een zwetende man in smoking. En jij stond daar op de vloer in een kaki broek en op gympen. Uit de gordijnen kwam ineens een donkere vrouw in een strakke jurk die zong, nou eigenlijk was het meer heftig kreunen. Wat gebeurt hier? Ik was een keurig Haags meisje.” Dat was Donna Summer bij Sjef van Oekel, Dolf Brouwers, zegt Rademakers. Holt in de coulissen herinnert hij zich niet.
Erotiek
Door programma’s als ‘Dreamgirls’ en de ’Pin Up Club’ hangt erotiek aan zijn kont. Liefde, echtelijke trouw, ziekte en de dood. Het zijn ‘zijn’ thema’s in het leven. Precies de onderwerpen die aan bod kwamen in zijn baandoorbrekende programma ’De Geloof, Hoop & Liefde Show’ met Wim Neyman. Het programma won een Nipkowschijf. “Voor het eerst praatten gewone mensen over emoties op tv zonder duiding van een deskundige. Het heeft mij geleerd dat je de ergste dingen op tv kunt laten zien als je ze in een Hollywood-jasje verpakt.”
Zijn oud-collega’s praten liefdevol over hem. “Een doerak, altijd grensoverschrijdend”, zegt Patricia Steur (68) die hem en zijn gezin al jaren fotografeert. “Een gezellige smeerpijp”, noemt Willibrord Frequin (76) hem. “Vertelde altijd zo smakelijk over vrouwen. Hij kwijlde erbij.” Ze wilden allemaal een beetje Jef Rademakers zijn.
Geef als eerste een reactie