Netflix heeft zijn online bereik onder jongeren naar een nieuw record weten te brengen. Dat meldt GfK in zijn maandelijkse DAM-onderzoek (Digital Audience Measurement).
Voor het eerst heeft meer dan de helft van de mensen in de groep 13-34 jaar de afgelopen maand via pc, tablet of smartphone de website van Netflix bezocht of de app van de streaming videodienst gebruikt. Het gemiddelde bereik onder alle leeftijden kwam voor Netflix in februari uit op 32,8 procent (4,7 miljoen mensen van 13 en ouder). Daarmee staat de SVoD-dienst op een 27e plaats, tegen positie 30 een maand eerder. Volgens cijfers van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2017 heeft Netflix in Nederland 2,4 miljoen huishoudens als abonnee.
Google neemt nog altijd een dominante plaats in de DAM-top 50 in. Het staat op een eerste plek (90,2%), verder met de Google zoekmachine-dienst op de derde plaats (achter Facebook op nummer 2), op een vierde plek met videodochter YouTube en op plaats vijf met Google Maps. Bol.com staat als eerste Nederlandse aanbieder op plek 6 met een online bereik van 68,7 procent.
Ook de Nederlandse omroepmerken scoren volgens GfK het goed. NPO (inclusief de websites en apps van de omroepen) piekt in februari 2018 dankzij de content van de Olympische Spelen en het populaire programma ‘Wie is de Mol’ van AVROTROS. RTL en Talpa TV doen het ook beter dan voorgaande jaren. Deze stijgende lijn zien we bij alle Nederlanders van 13 jaar en ouder, maar is het sterkst in de – voor tv lastig te bereiken – doelgroep 13-34 jaar.
2 Trackbacks / Pingbacks