Tijdens The Social Conference 2018 werd het weer eens duidelijk dat niet alleen social media marketeers, maar ook tv/video makers niet meer wegkomen met hun ‘gut feeling’.
Sinds 2011 laten wij onze ‘gut feeling’ al varen, onder andere bij het opbouwen van Facebook campagnes. We zetten altijd een mix op van teksten, afbeeldingen en (sub)doelgroepen en laten vervolgens de data het werk doen. Om onze gut feeling soms nog even op de proef te stellen, wordt van tevoren een poule gemaakt met welke advertenties het beste zullen scoren. Ondanks onze ervaring hebben we het nog 9/10 keer mis.
Het is mooi om te zien dat nu ook videomakers gedag zeggen tegen hun gut feeling en steeds vaker data gebruiken. Lifehunters liet dit mooi zien in een presentatie met een aantal sprekende cases rondom neuroresearch.
Dankzij de inzet van neuroresearch zijn videomakers momenteel in staat om vooraf te testen hoe goed een video het doet. Zeker in deze tijd, waarin je video moet concurreren tegen kattenfilmpjes en dansende hotdogs, is dit van essentieel belang.
Een sprekend voorbeeld was een video voor Shell, waarbij de vrouwen afhaakten bij een technisch onderdeel. Daarentegen werden dezelfde vrouwen erg blij van een (flauw) grapje in de video. Dus: video aangepast. Bij de vrouwen werd het technische onderdeel geskipt en kwam de spontane jongen met de ‘leuke grapjes’ meer in beeld.
Een prachtig voorbeeld van hoe het volgens ons moet. Te vaak wordt er nog een set video’s gemaakt die ook voor social ingezet mag worden. Met het resultaat dat 90% binnen 3 seconden verder scrollt. Met meer goed doordachte video’s, én in combinatie met slimme advertising, ontwikkelen we zo de meest relevante content mogelijk. En dat is in het voordeel van iedereen.
Dus show your guts… and say goodbye to your gut feeling.
Jesse Goedel
Geef als eerste een reactie