Blog Patrick Kicken: ‘Go Dotan!’

Is er dan nou werkelijk niemand die het voor zanger Dotan wil opnemen en begrip heeft voor zijn eigen georchestreerde PR stunts en social media campagne(s)? Ik zal wel weer de enige zijn die dit durft te zeggen, maar dit is schering en inslag in de platenindustrie. Als een nieuwe artiest gelanceerd wordt dan is een van de eerste meetings die met het ‘social media team’: hoe krijgen we een following voor deze artiest? En dat begint met studenten te betalen om (onder de naam en leeftijd van de beoogde doelgroep) de artiest te gaan ‘hypen’ op vroeger nog internetfora (zoals die van de Flair en Viva) en sinds een aantal jaren sociale media.

En wat is daar mis mee eigenlijk? Alsof advertenties voor wasmidddelen die beweren ‘10x schoner te wassen’ dan hun concurrent een eerlijke boodschap is. Welkom in de wereld genaamd kapitalisme, waarin bijna alles geoorloofd is om jou te overtuigen een product aan te schaffen. Bovendien is het al jaren een publiek geheim dat platenmaatschappijen én artiesten zelf hun singletje gaan opkopen om zo hoog mogelijk binnen te komen in de hitparade. M’n neef heeft ooit nog in zo’n ‘opkoopteam’ gezeten in zijn studententijd. Tegenwoordig zijn het downloadteams die de hitparade zo beïnvloeden. En ja ook ik heb een stuk of 20 twitteraccounts die ik gebruik om een grappig plaatje of hashtag te hypen. Zit in 500 whatsappgroepen om snel iets viral te laten gaan. Welkom in 2018! Zonder al te veel reclamebudget gewoon aan je naamsbekendheid werken, niks mis mee. Ik gebruik het internet sinds haar geboorte al om op te vallen. Niemand die mij dit verbiedt, niemand die ik er mee kwets en het heeft mij geen windeieren gelegd.

In Amerika, waar ze zelfs iemand president hebben kunnen maken door middel van hypen via alle mogelijke (digitale) wegen, hebben ze gewoon een term voor dit soort marketing: guerilla marketing. En iedereen die hier schande van spreekt in de Nederlandse media heeft boter op z’n hoofd. Wat dacht je van het roemruchte radioforum waar veel jocks en producers van naam-en-faam hun (soms directe) collega onder een schuilnaam zitten af te kraken en af te maken? En diezelfde mensen hoor ik dan schijnheilig vertellen ‘dat ze niks meer van Dotan draaien want hij is niet zuiver op de graat’. Ga jezelf eens aankijken in de spiegel.

Ik ben geen journalist maar als we toch op deze toer gaan zou ik willen adviseren eens de twitter- en instagramaccounts van menig beroemd (club- en radio) deejay maar ook Nederlandse volkszangers onder de loupe te nemen. Voor 300 dollar kopen sommigen zo 50.000 extra volgers. Want dat staat zo lekker stoer tegenover het boekingskantoor. Die je vaak niet eens bellen als je ‘maar’ 5.000 volgers hebt. Of mensen die betaald worden om op te komen draven bij een demonstratie. Of te gaan klappen bij Ivo Niehe. Maar we dwalen af: Dotan. Prima artiest. Prima kerel. Fuck alle haters die hem naar beneden halen omdat hij slim van de reclamemogelijkheden anno nu gebruik maakt. Dat ie daarbij hier en daar misschien de grenzen heeft opgezocht neem ik hem niet kwalijk. Waarom? Omdat reclame zo werkt. Je schotelt de werkelijkheid beter en anders voor dan het is, in jouw voordeel. Wanneer heb jij voor het laatst een instagramfiltertje gebruikt om er wat jonger uit te zien? Nou dan. Go Dotan!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*