In haar nieuwe BNR-column geeft Marianne Zwagerman aan dat de publieke omroep meer impact moet creëren.
Zwagerman: ‘Ik dacht eraan toen ik vorige week de zoveelste huilbrief van NPO-topvrouw Shula Rijxman las in het AD. Ze wil meer geld want ze kan nu niet concurreren met John de Mol die de NPO ziet als een etalage waar hij DJ’s en presentatoren uit mag graaien. Haar hele brief gaat over geld en kijkcijfers terwijl de NPO juist een social impact organisatie is, die je op andere doelen moet richten. Dat is de reden van je bestaan! Er is wel een prestatieovereenkomst met de overheid waar lafjes wat doelen zijn beschreven, maar in de praktijk gaat het vooral over concurreren met het mediabedrijfsleven.’
De mediadeskundige is van mening dat het kweken van nieuw talent een geweldig impactdoel van de NPO kan zijn. ‘Wees de publiek betaalde vakschool voor mediamensen. En neem eindelijk eens het voortouw in het opkweken van groepen die nog te weinig in beeld komen. Zoals vrouwen of mensen van kleur’, aldus Zwagerman.
Geef als eerste een reactie