3FM verliest niet alleen dj’s, maar ook nog steeds luisteraars. Het marktaandeel van de ooit populairste radiozender van Nederland is inmiddels weggezakt naar 3,2%. Volkrant-mediajournalist Menno van Dongen interviewde diverse radiokenners wat er mis is gegaan.
Arjan Snijders (Radiopresentator, station manager NH Radio en auteur van 50 jaar 3FM) geeft onder andere zijn mening over de zender. ‘In het algemeen houden urban-liefhebbers niet van pop en rock en vice versa. Als je die genres mixt, zoals bij 3FM, krijg je vlees noch vis. Het muziekbeleid heeft de aftocht van luisteraars versneld, ook omdat ze zwabberen. De leiding verandert steeds van koers. Ze zouden veranderingen een, twee jaar moeten gunnen om te werken. Het lijkt nu een beetje paniekvoetbal omdat de luistercijfers blijven dalen. Nu weet niemand nog waarvoor 3FM staat.’, aldus Snijders.
Volgens hem is het lastig een jongerenmerk te zijn in tijden waarin jongeren bijna niet meer naar de radio luisteren, maar het blijft volgens hem voor de jongerenzender wel noodzakelijk. Snijders: ‘Volgens mij moet 3FM nog meer doen om tieners te bereiken. De makers waren er vroeg bij op internet, met leuke filmpjes van optredens en korte interviews met artiesten. Maar toen commerciële omroepen zagen dat het werkte, gingen die dat ook doen. Daarom is 3FM niet meer zo onderscheidend online, ze moeten opnieuw een slag maken.’
Lees het hele Volkskrant-artikel over de neergang van 3FM inclusief het commentaar van oa Patrick Kicken, Jeroen van Inkel, Florent Luyckx en Evert Bronkhorst op Volkskrant.nl of Blendle (€).
Geef als eerste een reactie