Eredivisie Media & Marketing en Beeld en Geluid breiden samenwerking uit

Per 1 juli breiden het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en Eredivisie Media & Marketing (EMM) hun samenwerking verder uit. Naast het archief van de wedstrijden uit de Eredivisie en Eerste Divisie krijgen dan ook de overige FOX Sports uitzendingen (bijvoorbeeld De Tafel van Kees en De Eretribune) een plek in het archief. Beeld en Geluid maakt deze content toegankelijk via zijn nieuwe dienst DAAN (Digitaal Audiovisueel Archief Nederland), de hoogst mogelijke standaard in digitale content archivering.

EMM en de afzonderlijke clubs uit de Eredivisie en Eerste Divisie krijgen binnen DAAN een volledig eigen werkomgeving. Beeld en Geluid continueert ook de centrale afhandeling van licenties met betrekking tot zakelijke aanvragen voor het beeldmateriaal. Beeld en Geluid is het enige audiovisuele archief ter wereld met een zogenaamd Data Seal of Approval, de hoogst mogelijke erkenning voor een erfgoedinstelling. Het behoort daarmee tot de wereldtop in archivering van uniek erfgoed.

“Wij zijn ongelooflijk trots dat Eredivisie Media & Marketing hun fantastische archief verder bij ons uitbreidt. Met onze nieuwe archiefdienst DAAN is het nationale clubvoetbal bij ons in zeer goede handen“, aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid.

In 2008 is Eredivisie Media & Marketing (EMM) opgericht door de 18 Eredivisieclubs en Endemol, ter exploitatie van de collectieve media- en sponsorrechten van de Eredivisieclubs. Nadat de KNVB zich daarbij voegde in 2010, werd FOX Networks Group in 2012 trotse partner van het initiatief. Het seizoen 2017/18 is de tiende jaargang voor EMM en voor FOX Sports Eredivisie als thuisbasis van het beste Nederlandse clubvoetbal. FOX Sports onderstreept hiermee de lange termijn ambitie om samen met de Eredivisieclubs zoveel mogelijk mensen het Nederlandse voetbal te laten beleven, met alle clubs en hun helden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*