Onderzoek Spotify: Consumenten luisteren vooral doordeweeks naar podcasts

Uit recent onderzoek is gebleken dat podcastluisteraars voornamelijk tijdens de weekdagen afstemmen op hun favoriete shows. Maar liefst 78% van de podcastconsumptie vindt plaats van maandag tot en met vrijdag, terwijl slechts 22% van de luistersessies in het weekend valt, op zaterdag en zondag.

De spitsuren tijdens de werkweek vormen de prime time voor podcasts, waarbij een significante piek in luisteraars wordt waargenomen om 8 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags. Dit suggereert dat velen de voorkeur geven aan het luisteren van podcasts tijdens hun woon-werkverkeer.

Volgens een enquête die Spotify onlangs heeft gehouden onder haar gebruikers, genieten luisteraars ervan om in te tunen op hun favoriete shows terwijl ze bezig zijn met andere activiteiten. Hierbij gaat het om woon-werkverkeer en reizen (71%), huishoudelijke taken uitvoeren (71%), ontspannen (43%), en sporten (34%).

Op zaterdag en zondag is er een opvallende toename in podcastconsumptie tussen 11 uur ’s ochtends en 12 uur ’s middags, met kleinere stijgingen in de avonduren. Dit wijst op een verandering in het luistergedrag waarbij mensen in het weekend meer geneigd zijn om laat in de ochtend podcasts te beluisteren en de avonden te benutten voor entertainment.

Met deze gegevens in de hand kunnen makers van podcasts hun publicatietijden optimaliseren en hun content strategisch plannen om de betrokkenheid van het publiek te maximaliseren. Het lijkt erop dat de podcast een vaste waarde heeft verworven in de routine van de hedendaagse luisteraar, zowel tijdens de hectiek van de werkweek als in de ontspannen sfeer van het weekend.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*