Onderzoek: ‘Uitzendrechten sport te gefragmenteerd’

Uit de Global Sports Media Survey 2023 van Altman Solon blijkt dat sportfans moeite hebben met het vinden en betalen van gewenste sportcontent op televisie. De enquête onder meer dan 2.500 sportfans uit acht grote wereldmarkten toont aan dat 59% problemen ondervindt bij het vinden of betalen voor sportcontent, terwijl 56% meer sportcontent zou kijken als dit beschikbaar was.

Streamingdiensten zijn grote spelers geworden op het gebied van sportuitzendingen, met rechten voor Premier League en Champions League voetbal, ATP en WTA tennis door Prime Video, en 300 live La Liga-wedstrijden per seizoen door Viaplay. DAZN streamt Formule 1, diverse Europese voetbalcompetities, boksen en MMA-evenementen.

Het onderzoek wijst uit dat de huidige structuur van uitzendrechten in de media-industrie het moeilijk maakt voor fans om de gewenste content te ontdekken en te benaderen. Een aanzienlijk deel van de fans vindt het te duur om alle gewenste content te bekijken, weet niet op welke kanalen of platforms ze moeten zijn voor bepaalde sportuitzendingen.

Meer dan 150 sportmedia-specialisten benadrukken de behoefte aan contentaggregatie, verbeterde contentpromotie en flexibele prijzen om sportcontent wereldwijd toegankelijker te maken.

De enquête onthult ook een verandering in sportbeleving, waarbij fans beslissingen maken op basis van prestaties en persoonlijkheden van atleten, zowel op het veld als via sociale media.

Belangrijke bevindingen zijn ook dat fans van alle leeftijden andere digitale media gebruiken tijdens het kijken naar sport, en dat jongere fans aanzienlijk meer tijd online besteden, wat de noodzaak benadrukt voor sportmedia om multi-platform contentervaringen te bieden.

2 Comments

  1. Doe dan alle sport op één zender met een abbonementsprijs van 100 euro per maand. Hoeven de sportfreaks niet meer te zoeken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*