STER ziet omzetpotentie in Youtube

STER heeft te maken met een dalende advertentiemarkt op het gebied van radio en tv. Momenteel wordt er nog nauwelijks wat verdiend aan andere omzetkanalen, zoals Youtube, maar STER-directeur geeft in een NRC-interview aan dat daar nog veel te winnen is.

Volmer: “Kijk naar ons digitaal potentieel. Naar de bezoekersaantallen van NPO-sites, hoe vaak video’s worden aangeklikt. We kunnen 40 miljoen euro aan digitale omzet draaien. We doen maar 5 miljoen. Dan denk ik: wáárom geen veertig?” Volmer wil beginnen met „het laaghangend fruit”: YouTube. Met de video’s die de NPO daar nu op heeft staan, kan volgens een raming van onderzoeksbureau EY jaarlijks 2 miljoen extra aan reclame worden verdiend. Nu exploiteert Ster nog geen reclame op YouTube, omdat de aanwezigheid van de NPO daar geen ‘hoofdactiviteit’ is. YouTube werd in Hilversum lang als bedreiging gezien, niet als extra kanaal.

Frank Volmer geeft in het interview wel aan zich zorgen te maken over stabiele opbrengsten van het kanaal van derden. ‘Als YouTube iets aan het algoritme verandert, kan je omzet in één klap wegvallen’, aldus Volmer.

Op het vlak van wetgeving moet er volgens hem nog wel duidelijkheid worden geschapen. Volmer verwacht dat dit op korte termijn gaat lukken. Volmer: “Het zou me teleurstellen als we dit jaar niet reclame op YouTube gaan exploiteren.”

Op gebied van illegale Youtube-uploads van NPO is er overigens nog veel te winnen. Uit eerder onderzoek door Spreekbuis.nl bleek dat publieke omroepen nauwelijks wat doen tegen illegale content en in sommige gevallen dit zelfs omarmen.

Lees hier het hele NRC-artikel

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*