Dinsdagavond is de live uitzending van Lucky 13 niet doorgegaan vanwege ’technische problemen’. De kijkers moesten het doen met een herhaling van het gesponsorde Marktplaats-programma. Het is natuurlijk altijd riskant wanneer je iets nieuws in de markt zet, maar er lijkt hier sprake van een overhaaste beslissing. Er zijn er maar liefst zes updates geweest de laatste twee weken, een teken dat de app niet goed is getest. De beoordelingen in de app stores en reacties op Twitter liegen er niet om. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken en die heeft Talpa verpest.
Lucky 13 werd met veel bombarie aangekondigd als het nieuwe programma in de vooravond op SBS6. Met een magere start op maandag met 174.000 kijkers en zo’n 13.000 deelnemers in de app, kom je op een deelname van nog geen 8% van de kijkers. Dat is erg laag voor een dergelijk programma. Ik had er vertrouwen in dat het aantal deelnemers wel door kon groeien met een week of vier.
Wat betreft het aantal televisiekijkers had ik dat vertrouwen niet. De echte vraag is waarom dit programma ook op televisie uitgezonden moet worden? Natuurlijk kun je het op televisie opleuken door een stapeltje BN’ers achter een desk te plaatsen en mee te laten spelen, maar dat is alleen leuk voor een bedlegerige bejaarde digibeten die een kijkcijferkastje hebben.
Lucky 13 is, net als het orgineel HQ, gemaakt voor het internet. Stop met de televisieuitzendingen en ga alleen online verder. De vraag is alleen of Talpa dan uit de kosten komt, de sponsor daarvoor te porren is en of Talpa het format door kan verkopen aan andere landen. Dat laatste is sowieso een groot vraagteken, het programma is immers gebaseerd op een bestaande app en de techniek van Lucky 13 wordt ingekocht bij het Britse Monterosa en is dus geen eigendom van Talpa.”
Geef als eerste een reactie