[BLOG] Dat het bandje van de neef van de hoofd muziek bij NPO Radio 2, Di-Rect, zes (!) keer in de Top 2000 staat is natuurlijk een lachertje, maar voor de rest is het best een lekker lijstje geworden he? Er gaan weer een hoop Nederlanders van genieten de komende week. Maar: dan moeten de deejays die de nummers laten horen natuurlijk niet uit de bocht vliegen. Zullen we ze deze keer een handje helpen met wat richtlijnen? Want daar ontbreekt het vaak aan bij zulke evenementen: aan werkelijk álles wordt gedacht, ze krijgen wel mediatraining maar geef je de presentatoren ook een handboek met regels waar ze zich on-air aan moeten houden? En nee, daar wordt het geen eenheidsworst van, want: in de beperking toont zich de ware kunstenaar!
Ik realiseer me ook dat ik hier eigenlijk het werk zit te doen van Peter de Vries, zenderbaas bij NPO Radio 2. Maar ik snap ook wel weer dat hij het zich niet kan veroorloven zoiets op te stellen en rond te mailen aan de deejays: dan bemoeit hij zich met de inhoud van de programma’s en daar schijnen de omroepen nog steeds over te gaan. Bovendien houden deejays niet van opgelegde regeltjes en gaan ze zich er juist niet aan houden, of de hele mail lekken aan een journalist onder de noemer ‘kijk eens wat wij allemaal niet meer mogen!’. Daarom doen we het gewoon even hier, zodat het voor de Top 2000 luisteraar nóg leuker wordt, je als presentator nog beter uit de verf komt en belangrijker nog: géén irritatiefactor wordt. Gaan we, met 15 tips voor de Top 2000 deejays:
Laat die intro’s met rust
Ik hoorde Rick van Velthuysen ooit nog een beller in de uitzending halen tijdens het intro van Hotel California van Eagles. Ook een intro hoort bij iemand’s favoriete nummer, doe dit dus niet.
Laat die outro’s met rust
Het einde van een nummer is net zo belangrijk, zeker als het een ‘staand slot’ betreft. Hou dus gewoon je mond als het nummer nog niet afgelopen is, je hoeft niet naar een ‘hoogtepunt’ te praten, dat doet de muziek al voor de luisteraar, zeker bij een duidelijk einde.
Kort nummers niet in
Haal je het niet qua tijd? Sla je draaiboek dan dicht, het gaat om de muziek. Dan zeg je maar niks en kijkt je producer maar beteuterd dat je dat ene leuke feitje niet gebruikt hebt. En haal al helemaal niks af van een nummer, dan had je maar beter moeten timen.
Klik die Wikipedia pagina weg
Dat Eternal Flame van Bangles naakt ingezongen is door de zangeres weten we nu wel. Ook dat de drums van In The Air Tonight in de keuken opgenomen zijn. Vertel iets origineels, maak het van nu. Hoe gaat het nu met Phil Collins?
Vertel iets persoonlijks
Nog sterker is het om iets te vertellen waar jij een sterke emotie bij hebt. ‘Right Here Waiting’ van Richard Marx: ik zie mezelf nog stuiterend van de zenuwen schuifelen met een meisje tijdens de klassenavond op school. Herkenbaar voor leeftijdsgenoten en je geeft subtiel iets prijs over jezelf.
Hou op met ellenlange lijsten met appjes en mailtjes voor te lezen
Ja het is leuk om even te refereren aan de herinnering bij een nummer van Piet uit Elst, maar daarvoor hoef je niet de hele mail voor te lezen.
Je doet geen drive-in show, dus roep niet ‘waar zijn die handjes’
Zo’n Top 2000 café nodigt natuurlijk uit de mensen daar te gaan vermaken. Maar er luisteren véél meer mensen dan dat er daar zijn of zitten te kijken. Concentreer je daar op, maak het zo leuk mogelijk voor de luisteraar. Dat is niet ‘oeh oeh’ roepen in het midden van Funky Town van Lipps Inc.
Zadel je opvolger niet op met een extra plaat zodat hij of zij niks meer kan zeggen
Tenzij je Erik de Zwart bent en de baas bij Veronica, die trekt zich daar niks van aan. Jij bent collegiaal en weet dat alle nummers gedraaid moeten worden en de spreektijd beperkt is.
Praat in de tegenwoordige tijd
Ook al draai je oude muziek, haal het naar nu door bijvoorbeeld te zeggen ‘het is een hit in 1985, het jaar dat we in Nederland massaal de Rubiks kubus ontdekken’, niet ‘het was een hit in 1985, toen keken we naar Dallas’. Proef je het verschil?
Zeg vooral na een nummer de artiest en titel
Hoe bekend een nummer (voor jou) ook is: er is altijd iemand die het voor de eerste keer hoort, het helemaal te gek vindt en wil weten hoe de band/artiest heet en het nummer. Kondig af i.p.v. aan.
Laat de muziek met rust
Een koekoeksklok tijdens het ‘witje’ in Beds Are Burning van Midnight Oil: iedere lokale omroepdiscjockey doet het. Jij weet dat het om de muziek draait en laat dit dus met rust. Hoe leuk jij en je producer het ook vinden, het is iemands favoriete nummer die hem keihard heeft staan en daar ga jij niet mee zitten klooien.
Doe verder niet kinderachtig
Van Inkel met een rode fles wijn in zijn handen en een ‘drinkbeweging’ tijdens Red Red Wine van UB40, ik hoef dat niet te zien. Of Giel Beelen met bokshandschoenen aan en een plastic luchtgitaar tijdens Eye of the Tiger.. Kijkers zijn niet achterlijk, doe iets origineels of doe niks.
Ga staan
Neem een actieve houding aan tijdens een hitlijst. Je hoeft niet als een bezetene met ieder nummer mee te dansen, maar wat achter die mengtafel zitten te zitten straalt weinig plezier uit.
Leg die telefoon weg
Het ziet er heel ongeïnteresseerd uit als jij tijdens een nummer maar wat op je telefoon zit te scrollen.
Laat je kinderen thuis
Hoe leuk het ook is ze zo te vermaken terwijl ze vrij zijn, jij bent aan het werk en hebt je opperste concentratie nodig om er het maximale uit te halen voor de luisteraar. Daar heb je geen kleine kinderen bij nodig die constant om je aandacht vragen of die je in de gaten moet houden.
Qua publieksvriendelijkheid valt er aan de Top 2000 natuurlijk ook nog wat te verbeteren: welke oen heeft bedacht dat die lijst ‘s nachts om 24u begint? Ja om 3FM te ‘beschermen’ met hun Serious Request, maar wat heeft de luisteraar daar voor boodschap aan? Laat dat toch om 12u op in dit geval zondagmiddag beginnen en op oudejaarsavond om 18u eindigen. Veel logischer en meegedacht met de belevingswereld van je luisteraar. En dan zit ook niet iedereen door de bovenste 20 van de lijst heen te praten, tussen 22 en 24u op oudejaarsavond. Op deze manier heb je 6 uur extra de tijd in de week van de lijst en kun je van alle classics ook de volledige versie draaien. En zo kun je ook voorkomen dat deejays de zaak gaan afraffelen, pak je in de luistercijfers ook nog een weekenddag mee en duurt de lijst 8 dagen in plaats van 7.
Eigenlijk zouden de blokken ook drie uur moeten duren in plaats van twee, discjockeys gaan veel te veel in die korte uren zitten te proppen en minder de muziek het werk laten doen, dan maar gewoon een paar deejays minder. Ik ben vast nog wat irritatiepuntjes uit voorgaande jaren vergeten. Heb jij nog een goedbedoelde, opbouwende tip voor de discjockeys (en producers!) die de laatste week van het jaar heel veel NPO Radio 2 luisteraars moeten gaan bedienen? Zet hem dan bij de comments. Het is ook jouw lijst en station, nu we ze geholpen hebben met het uitzoeken van de muziek die ze gaan draaien is dit natuurlijk de kers op de taart!
Fijne feestdagen,
Patrick Kicken
PS: Op Facebook en bij de commentaren hieronder wordt veel geklaagd over allerlei Nederlandse artiesten als Suzan & Freek met (te) veel noteringen in ‘de lijst der lijsten’. Er is mij wel eens verteld dat dit in opdracht is van Jurre Bosman, dikke deur bij NPO radio. Hij wil maar wat graag laten zien dat NPO Radio 2 de Nederlandse muziekindustrie flink ondersteunt, want dat valt zo lekker in Den Haag. Vandaar ook die Koninklijke 500 met Koningsdag. Zeker met Wilders in aantocht kan die rood-wit-blauwe vlag niet hard genoeg wapperen bij NPO radio! 😉 Zal me niks verbazen als Jay Bossman op klompen naar het Top 2000 café komt, met een blonde pruik op. Hoi Geert! Wat wil je drinken van me?
Ook leuk, effe terug naar het jaar dat het allemaal begint met de Top 2000, eind 1999. PK bij TROS/3FM:
Het zal me jeuken die Top 2000 met al die wokies die ultra commerciële radio maken op een publieke zender, echt.
Veronica maakt er helemaal een potje van vanaf 2024, Frank v/d Lende naar de middag en Martijn Muijs, tijdelijk naar de ochtend. Nog steeds geen visie, nog steeds helemaal niets. Het 3FM scenario o.l.v. een oud gediende aan het roer en wat ja-knikkers die hij ook nog kent uit die tijd.
Klopt, die Robbert-Jan is al volop bezig daar ondanks dat hij pas vanaf 1 januari zou starten. Is dik bevriend met Hoitjes van der Lende en Skateboard Sander. Muijs op drive-time is al zo vaak uitgeprobeerd, misschien dat het nu wel werkt maar eigenlijk wissel je de ene slome duikelaar in voor de andere. Je hebt ’s ochtends een energieke jock nodig.
Maar die Martijn Muijs heeft wel een betere stem dan die Frank van der lende maar blijkbaar hebben ze freelance Frankie nu vaste dienst genomen bij Veronica
Jannes Drop is met zijn weekendshow bijvoorbeeld een stuk leuker dan de ingedutte Martijn Muijs of de slome slispiraat, met alle respect zoals Gerard Joling zou zeggen.
Maar de mensen vinden de top 2000 leuk!
Mensen zoals jij die populist zijn moeten ook niet naar de top 2000 luisteren.
Kijk liever naar een programma dat bij jouw past! Zoals naar die rechtse jongens van vandaag inside.
Doet er niet toe, het gaat er om dat ze commerciële radio bedrijven op een publieke zender. Luisteraars of niet, dat wil nog niet zeggen dat dit zomaar kan.
vanwaar zou het commerciële radio zijn? heb geen sponsors gezien of overige commerciële activiteiten
Marcel heeft wel een punt, dat hitlijsten een enorme luistertijdverlenger en dus marktaandeelverhoger zijn is evident. Zie ook het hele promotieapparaat rondom de Top 2000 en Serious Request, bij de NPO. NPO Radio 2 is al een half commerciële publieke marktverstoorder maar in december helemaal.
Nu kan de Top 2000 nog verkocht worden als kadootje aan de luisteraars maar het verhaal ‘wij zijn heel betrokken bij het goede doel’ van 3FM wringt, als je weet dat het hele circus optuigen een paar miljoen kost. Doneer dat dan meteen aan Stichting ALS.
“NPO Radio 2 is al een half commerciële”; kun je deze uitleggen PK?
Nou Stefan, heb je even? Een NPO station zou natuurlijk nooit zo gefocust moeten zijn op luistercijfers. Er wordt alles aan gedaan om NPO Radio 2 marktleider te laten zijn en blijven. De Top 2000, deejays als Gijs Staverman, Rob Stenders en Ruud de Wild komen bij een commercieel station vandaan en doen op een publieke zender precies hetzelfde. De rotaties van de muziek worden redelijk commercieel geprogrammeerd, ze draaien de classics die de commerciëlen ook draaien, waarvan ze weten dat ze goed getest zijn.
Ik zeg het nog maar een keer: we hebben in Nederland geen publieke radio. Alleen hele en halve commerciële radio. Luister maar eens naar het Amerikaanse NPR (National Public Radio), dan hoor je hoe het zou moeten.
Dus dat.
Intro’s en outro’s vol lullen dat kan Geit Staverman en Ruud de Wild het beste. Dat is de rede waarom ik nooit meer naar Radio2 luister
De microfoon openzetten tijdens de laatste minuut van een nummer is minachting van je luisteraar
Eens met 12.00u Eerste Kerstdag beginnen.
Ik snap ook je punt van 18.00u Oudjaarsdag eindigen maar ik denk dat een heleboel mensen dat niet willen.
Waar ik me al jaren aan stoor is dat het om 0.00u op 1 januari zo abrupt is afgelopen. 5 over 12 klaar en dat was het dan. Terwijl veel mensen dan nog aan het feesten zijn. 2 jaar geleden begon op het tv kanaal een marathon van TV Monument met Han Peekel. Best leuk zo’n aflevering maar, niet met Oud & Nieuw als je nog helemaal in de flow van de TOP 2000 zit. Vorig jaar was al beter met Toppop. (gaan ze vast herhalen dit jaar want herhalingen is het thema zo lijkt het dit jaar bij de NPO)
Laat nou na 0.00u gewoon de uitzending verder gaan vanaf het café met een soort Bonanza. Maak er na de nummer 1 Queen een feestje van op radio en tv tot 18.00u s’ochtends. Laat de luisteraar verzoeken indienen in een soort TOP 2000 Bonanza (mag niet zo heten uiteraard) 6.00u er uit en slapen iedereen en dan op Nieuwjaarsdag van 12.00 tot 24.00u vanuit weer gewoon de studio van Radio 2 nog effe afkicken met de Net Niet TOP 2000. Hierna een jaar lang niet meer over hebben tot de volgende editie.
Klopt, die nacht zou natuurlijk de Top 2000 afterparty moeten zijn, vraag je favoriete classic aan, live op TV met alle deejays bijelkaar. Maar die hebben die week al 10 uur moeten werken dus zullen wel bekaf zijn 😉
Dat bekaf zijn zal wel meevallen en die hebben toch nog wel zin in een feestje? Het hoeft niet eens met alle dj’s, doe het gewoon met Morad en daarna met Wout & Frank. Die waren de afgelopen jaren daar al voor het tv gedeelte. Of vanaf volgend jaar met Rob Stenders, Caroline, Fred e.a. in de TOP 2000 afterparty JIJ vraagt wij draaien Bonanza!!
Zeker geen slecht idee
Wout en Frank doen toch al een uitgebreide afterparty? Tenminste op tv. Ze staan synchroon los te gaan op de veelal klassieke feesthits in het cafe. Niets spectaculairs, maar het werkt.
Dan nog even over Serious Request, dit leeft helemaal niet meer de afgelopen jaren en dat zal zo blijven als het bij 3FM blijft. Of stop er mee of verplaats ook dit naar Radio 2. Heb je gelijk wat op de plek van die extra 500. Nieuwe naam Het Glazen Huis. Kies elk jaar een andere plaats uit en zet daar het TOP 2000 Café ergens neer op een plein. Vanuit daar eerst Het Glazen huis (voorheen dus Serious Request) en ook vanuit daar De TOP 2000. Kan iedereen een er heen komen. Groot podium er naast met optredens. Alle uitzendingen van beide evens op Radio 2 en NPO1. Inclusief de openingen en de finales. De live stream van de radio op de extra tv zenders en in de nacht op NPO3.
sr doet het dit jaar juist heel goed. maar eh veel plezier met die ouwe zooi van 2
Ik hoor anders helemaal niemand over Serious Request.
SR23 is vooral wat populairder omdat ze, heel slim, artiesten en hardstyle deejays uitnodigen om te komen optreden op het grote podium, wat veel publiek trekt. Dat er dan toevallig ook nog een vissenkom met een paar radiodeejays erin staat die ze amper of niet kennen nemen de bezoekers op de koop toe.
Wat ze in België ook doen……
oke boomer
Aan de redactie van Spreekbuis, kan iemand iets doen aan deze gek?
We zijn allemaal een beetje gek van binnen
Wat hoor jij dan wel Michel? En Serious Request doet het nu goed, niet zozeer vanwege een hardstyle-avond, maar vooral door de keuze van het goede doel. Niet een die veraf ligt in een getroffen buitenland, maar dichtbij voor mensen in Nederland met ALS. Dat spreekt wel aan. Ik vind dat ze het goed doen met z’n drietjes, maar af en toe moet ik wegschakelen na teveel gesnater met steeds dezelfde teksten. De schoolvakantie is begonnen en ’t plein in Nijmegen zal nog twee dagen veel bekijks hebben met een mooi eindbedrag.
En natuurlijk loopt de Top 2000 door tot oudejaarsavond middernacht. Zucht.
Ik hoor heel veel Frits en er is buiten die mensen op de plein en een handje vol luisteraars dat nog naar 3FM luistert niemand bezig met Serious Request. Sterker nog, ik durf hier zelfs te zeggen dat meer dan de helft van Nederland niet eens weet dat het nog bestaat. Deze zender en deze dj kunnen zo’n evenement niet meer dragen zoals als dat 10 jaar geleden nog wel het geval was. Beter stoppen of verhuizen naar Radio 2.
Inmiddels is er wel 3,5 miljoen! opgehaald vind ik wel knap voor een met nog maar 2 procent marktaandeel ik ben nog steeds een 3FM luisteraar
Is wel meer dan voorgaande jaren. Dat is mooi voor het goede doel. Maar wat wilde zeggen, het had 5x zoveel kunnen zijn voor het goede doel als het Radio 2 had gestaan. Hopelijk gaan ze eindelijk het licht zien voor editie 2024 maar ik ben bang van niet.
Geef die Michel een baan bij NPO 🤣
Erg goede ideeën!
En de tips van Patrick zijn te vanzelfsprekend en hadden nooit hier benoemd hoeven te worden.
Dan let jij maar eens op hoe vaak dit nog mis gaat de komende week 😉
De meeste punten van het lijstje van Kicken worden ook grotendeels door deejays nageleefd, maar ieder vogeltje is zoals ie gebekt is en de populariteit en het succes van de Top 2000 valt en staat niet bij de presentatie. Of je door een intro heen mag praten wordt verschillend gedachte en ik vind ’t juist goed. Bij uitro’s gebeurt ’t zelden en zullen zeker alleen lange versies in hun geheel draaien, gebeurt al jaren na extra uren erbij.
Ook over praten in de verleden tijd of in de onvoltooid tegenwoordige zijn de meningen verdeeld. In het heden praten, komt Amerikaans over (en dat is wat Kicken wil) en is vaak wat gekunsteld. In de geschreven pers is ’t een doodzonde.
Je moet wel titel en artiest consequent noemen, aldus Kicken, want er zijn er die dat niet weten, maar dat onterecht gedevalueerde versleten begrip ‘Wikipedia-weetjes’ zijn tegenwoordig door de kenners verboden. Grote onzin en wat de een allang weet is voor de ander nieuw, maar dan nog, bij de TOP 2000 zijn ze daar spaarzaam mee en zetten ze in op de muziek en lezen ze geen lange mails voor, maar korte (app) reacties die al bij de stemming waren opgegeven, dus zeer geselecteerd.
Und so weiter. Kicken trapt een deur in die al open staat, of maakt andere keuzes. Laat de deejays vooral vanuit hun eigen intuïtie presenteren en niet vanuit een boekje, of volgens alle richtlijnen van Kicken. Dan ben je als luisteraar nog verder van huis. Het is muziek met gezelligheid thuis, niet meer en niet minder.
En wat moeten hier veel zure en ongelukkige mensen reageren, die niks, maar dan ook niks meer leuk vinden aan radio. Ik heb met ze te doen. Een heel, heel klein beetje.
Weinig toe te voegen aan de tips van PK. Wel een drastische tip die toch niet gaat gebeuren; stop met dat café, gewoon weer vanuit de studio (vergeefse hoop, ik weet het)
Nee dat is teveel gevraagd voor de egootjes.
Eens, de top 2000 van voor dat café en met dj’s als bert haandrikman, bert kranenbarg en hans schiffers. Daar draaide het tenminste om de muziek. Nu is het een personality show geworden. Wie schreeuwt er harder en wie doet er idioter. En die hakkelende stotteraar de wild, die moet ASAP van die zender. Vreselijk.
Wie heeft het gekste hoedje en doet de handstand? Cafebezoekers laaaaaat je hoooooreeeeeen!!
Dat café doet wat kneuterig aan, maar dat is wat mensen willen, kerstvakantie en kneuterigheid. Zo is Nederland en goddank zijn we nog niet helemaal overgeleverd aan de gelikte Amerikaanse (radio) cultuur. Oliebolletje bij Purple rain, huzarenslaatje bij Child in time en knakworstjes voor de kinderen op prikkertjes. En dan om 10 voor 12 … de champagne staat klaar. Daar worden mensen gelukkig van, gelukkig.
De Top 2000 begon ooit, vanaf de eerste editie in 1999, om 12.00 op eerste kerstdag, dat hebben ze later met 12 uur naar voren gehaald omdat er op een gegeven moment méér langere nummers erin kwamen te staan. Vanaf dat moment start de lijst om middernacht, eerste kerstdag.
Het is ook zo dat er de laatste 10-15 jaar steeds meer platen uit de 90s tot en met nu in de lijst komen waardoor er veel platen (die in de eerste jaren nog wel in de Top 2000 stonden) uit de 50s, 60s, 70s en 80s verdwijnen en nauwelijks nog worden gedraaid. Ik vind het overigens niet echt nodig om al vanaf 1 december vier weken met die lijst bezig te zijn, zoals het nu wèl gebeurt….Eerst de stemweek, gelijk er achteraan die 500 extra, vervolgen de week erop (deze week dus) continu ‘overdreven’ die Top 2000 te blijven promoten met ‘nummers die je bent vergeten in te vullen tijdens de stemweek’……Is allemaal niet nodig. Doe gewoon eind november of de eerste week van december de stemweek, laat het daarna twee weken, tot aan de laatste week van het jaar, rusten.
Dat van 12 uur ’s middags beginnen in 1999 klopt niet. De eerste editie begon tweede Kerstdag om 0.00 uur. Pas in 2009 is dat 12 uur vervroegd, en daarna nog een paar keer. Kijk maar op Wikipedia.
Haal de DJ’s eruit die niet in dienst van de muziek staan (Gijs, Ruud..) maar vinden dat het om hen draait (en bar weinig verstand van muziek hebben)
Een goede DJ laat nummers helemaal horen en vertellen iets interessants (wat je nog niet weet). Geen oeverloos gelul over randzaken. Daar zit de luisteraar niet op te wachten.
En Patrick als je wil weten hoe zo’n hitparade echt moet klinken, luister dan eens in oktober naar de SWR1 hitparade. Elk jaar een waar muziekfeestje!
Al weer een tijd geleden dat ik iets schreef over verschillende soorten DJ’s/Presentatoren. Gaat ie nog een keer:
Tja, wat zijn die DJ’s toch verschillend hè? Toch is dat logisch als je kijkt naar de programma’s die ze normaal maken. Dat zijn heel afwijkende programma’s en dat heeft ook andere presentatie nodig. Zo heb je al het verschil tussen DJ’s en presentatoren. Ik ga hier geen namen noemen, maar je pikt ze er zo uit.
Je hebt b.v. de DJ die gewend is lijstjes te presenteren. Hoppa, feiten en getallen op een rijtje, strak muziekje eronder en precies aan het einde van het programma de hele lijst afgewerkt. Eigen mening telt niet en wordt ook niet geuit. Lijkt makkelijk, is het niet, vak apart.
Dan is er de presentator. Muziek is eigenlijk een middel om naar het volgende onderwerp te gaan en wordt vaak door iemand anders uitgezocht. Teksten worden uitgeschreven en vragen worden gewikt en gewogen. Maatschappelijk zeer betrokken en meestal een groot ego, wat de luisteraar af en toe best mag merken. Met een goed productieteam lijkt het makkelijk, is het niet, vak apart.
Wat te denken van de onopvallende maar toch aanwezige DJ. Stelt zich helemaal in dienst van het gezellige programma. De meeste informatie gaat over de tijd, het weer, het verkeer en het kapsel van de producer. En dan weer twee of drie plaatjes aansluitend. Z’n humeur is niet te peilen, altijd constant in de uitzending. Nooit een 10 of een 4. Lijkt makkelijk, is het niet, vak apart.
Verder is er nog de popprofessor. Weet bijna alles uit z’n hoofd over b-kantjes uit 1961 en wil de luisteraar daar deelgenoot van maken. Kiest uiteraard zelf z’n muziek uit en vindt dat natuurlijk allemaal prachtig, anders draait ie het niet, behalve om te laten horen dat het arrangement van groep A gejat is door groep B, maar eigenlijk slecht gejat. En daar laat ie dan een fragment van horen. Lijkt makkelijk, is het niet, vak apart.
En dan heb je nog de TV DJ. De DJ die bij TV is begonnen en omdat ie zo bekend was ook voor de radio mocht werken. Dan blijkt dat je toch veel zelf moet doen en je uiterlijk niet meetelt. En er wordt ook een stuk minder gerepeteerd en de microfoon mag in beeld. Andersom komt ook voor (Radio DJ naar TV) en daar geldt eigenlijk de zelfde redenatie: lijkt makkelijk, is het niet, vak apart.
Natuurlijk zijn er ook mengvormen en zijn er DJ’s die meerdere genres beheersen. Dat is de buitencategorie. Komt weinig voor, juist, omdat het makkelijk lijkt, etc.
Bij de Top 2000 is er dan nog een bijkomende moeilijkheidsgraad: het is live met publiek. De gemiddelde DJ/presentator is gewend zijn werk te doen in de muffe lucht van de studio achter een door z’n voorganger vol gespuwde plopbol. Tegenover hem zit al jarenlang de zelfde producer, die weer wordt bijgestaan door een aankomend leerling van de school voor journalistiek. Nu ziet hij (ja mevrouw Bussemaker, het zijn nog steeds grotendeels mannen) opeens DE luisteraar voor zich, uitgedost met verkeerde truien, grote brillen en hossend op een ballad. Dat is toch even schrikken, zeker als je altijd gewend bent geweest om om de drie zinnen “dames en heren” te zeggen. En waar laat je je armen dan en wat doe je met je hoofd? Snel de koptelefoon op en doen op de computer of je een liedje opzoekt. Niet nodig natuurlijk, want het staat allemaal al op volgorde en de meeste overgangen zijn al keurig door de producer klaar gezet. Dan doe je zo’n andere DJ maar na, je weet wel van die danszalen. Beetje vliegtuigje spelen met je armen, met je hoofd op de maat bewegen en met je handen opzwepende gebaren maken en wat play-backen. Die jongens zijn er toch heel rijk mee geworden en ze zien nog eens wat van de wereld, dus het zal wel goed zijn. O ja, lijkt makkelijk, is het niet, vak apart.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Wel nee, iedereen doet z’n uiterste best en pakt binnen de grenzen z’n eigen vrijheidje. De een draait de platen twee aan twee, de ander om en om, de een leest al die vrolijke of ontroerende luisteraarverhaaltjes voor en de ander laat merken dat ie netjes achteruit kan tellen tot één. En meestal willen ze even horen dat het publiek er is. Leuk toch? ’t Lijkt zo makkelijk, is het niet, vak
Goede column!
Menno, volgens mij heb jij bij DE radio gewerkt.
Zo’n schrijfsel zie ik nog niet uit de computer van Patrick komen. Maar ja, was ook niet echt een radio dier………
Ik ben het ook met Menno eens en de voorschriften van Kicken maken van de diejays wel een eenheidsworst. Het gaat zeker ook om de afwisseling van stijlen en persoonlijkheden. Precies waar ’t Kicken het in z’n columns al aan ontbreekt.
Ja mooie column Menno.
En…
Eindelijk snap ik het verschil tussen dj en radio presentator
Goed stuk Menno. Ieder op zijn eigen manier en het is echt een vak.
Ik begrijp werkelijk niet waarom jij, met je opgeruimde karakter, positieve inbreng en collegialiteit niet op de radio bent. Of misschien ben jij wel gewoon té goed, en zou dat niet leuk zijn voor andere radiomakers. Waar jij zo het beste mee voor hebt en alles gunt.
Oh dat kan ik je wel uitleggen hoor, ik heb het te veel en te vaak gedaan, vind niet zo veel meer aan live muziekradio. Talkradio bestaat bijna niet in Nederland dus leg ik me toe op het maken van podcasts. Radiomaken kun je alleen goed doen als je er voor 100% gemotiveerd voor bent, anders heb je niks te zoeken achter die microfoon.
Wat mij vooral stoort is de beperkte selectie om uit te kiezen. Zelf nummers toevoegen kan, maar is bij voorbaat kansloos.
Of te wel luister hem non stop 😂
precies. en dat kan heel goed. spotify doet wonderen
Zo mee eens met deze column. Dat de Top 2000 een succes is geworden ligt niet aan alle extra’s waarmee het evenement steeds meer is opgetuigd, zoals een Top 2000 Café of de mix aan het begin van de lijst. Ook in deze categorie: Waarom moet een DJ (Stenders een paar jaar geleden), geluid uit het publiek uit Top 2000 café mengen met de plaat die wordt afgespeeld?
Omdat Stenders zich anders verveelt. Heeft eigenlijk een pleurishekel aan hitlijsten. Hij kapte destijds Borsato met Ali B af omdat hij het geen muziek vond, dat soort werk. Je moet wat als je al jaren hetzelfde doet.
Goed of fout… Hij had natuurlijk wel een punt. 😉
Niet helemaal waar Patrick. Stenders heeft de gewoonte om te veel te praten en hij kwam in tijdnood. Dat hij juist die plaat uitkoos om af te kappen was geen toeval, maar hij heeft zich wel enorm verkeken op de verontwaardiging van het publiek en later de media. Hier zat Stenders echt fout; mensen hebben gestemd op die muziek en je kunt het niet maken dat door je eigen schuld slechts een minuut van een nummer gedraaid wordt.
Weinig aan toe te voegen. Eén ding. Stop eens met die remix van de Tommy tune. Gewoon weer de tommy tune laten horen zoals die gemaakt is door het Metropole Orkest. Een melodie met een kop en een staart. De remix voegt naar mijn mening niks toe!
@Jeffrey Waar doen Wout & Frank die uitgebreide afterparty op televisie dan? Ze zijn de afgelopen 2 jaar tussen de programma’s door op NPO1 te zien inderdaad maar verder is er niets hoor.
Na het aftelmoment zijn ze nog zeker een half uur op tv terwijl de laatste gasten in het cafe nog een dansje wagen. Het is allemaal verder best wel simpel. Ik kijk liever naar buitenlandse zenders, die bieden de hele avond top entertainment.
Het is geen half uur maar, dan nog dat is veel te kort. Terwijl mensen dan juist willen feesten. Dus ga gewoon in de nacht door op radio en tv. Laat het niet zo abrupt eindigen. Wat ik hierboven schets van tot 6.00u de afterparty en op 1 januari de net niet TOP 2000 wat ze al eerder deden in het verleden toch leuk. Het is nu niet zo dat ze iets beter hebben op Radio 2 en op NPO1, NPO3 en NPO1 Extra. De programmering van de NPO deze Kerst werkelijk schandalig met al die herhalingen. En dat met een budget van meer dan 300 miljoen voor al NPO1.
Ze doen tussen 12 en 1 een feestmix in t top2000 cafe en doen net of ze draaien haha. Na 13 uur is het nonstop zonder beeld
Had t vorig jaar op Twitter gezet
https://x.com/StefanTetelepta/status/1609328918456057857?s=20
Ja dat bedoelde ik ook. Ik vond het NPO onwaardig, dat hele aftelmoment en die afterparty met Wout en Frank. Blijkt het ook nog van een USB-Stick te komen.
In Duitsland staan ze dan live voor de Brandenburger Tor een joekel van een show te geven tot diep in de nacht. Dat moet onze NPO toch ook kunnen.
Haha wat maakt t uit of die mix van een USB stikkie komt, iedereen is aan t dansen drinken kijkt vuurwerk of is aan t zoenen
Dat zou ook super leuk zijn als afterparty
Het zal je wellicht verbazen Patrick, maar ik ben het voor het eerst volledig eens met je column.
OMG Henk ik voel zoveel liefde. Laten we deze kerstdagen gebruiken om nader tot elkaar te komen. Kom je gourmetten? 😉
Ken je die reclame? dat Framk Lammers een stukkie vlees jat?
Geintje.
Ik ben het ook eens met je Patrick. Het draait om de muziek bij de top2000. De dj is obdergeschikt. Wat mij betreft.
Ik kan mij Leo Blokhuis herinneren die tussen de nummers door het publiek in ging om te dansen, een soort headbanging…. Dat hoeft niet dj.s
Het mag wel.
O en hierbij, fijne feestdagen radiovrienden 🌲
Het is duidelijk dat Patrick en Freek echte radioliefhebbers zijn. Hulde, mannen. Het kerstfeest kan beginnen.
Deze discussie kunnen we dan nu wel sluiten. Patrick hoopte heel erg dat het Henk/Daniël zou zijn. Heeft iedereen ervan overtuigd dat hij het is en krijgt nu zowaar een positieve comment van ‘Freek’. Case closed. Hij is het definitief niet!
En weer verder met de orde van de dag!
Ik heb maar een punt wat je vooral kan zien. De NPO zet een DJ-meubel met vier schermen voor de DJ neer. Toch nemen diverse presentatoren nog een losse laptop mee en gaan hier teksten vanaf zitten lezen. Dat ziet er nog rommeliger en vooral niet heel energiek uit. Doe dat lekker uit het hoofd of van een spiekbriefje en laat die malle acts achterwege.
Ooit al eens opgevallen dat de Top 2000 bol staat van 3FM-rock nummers ?
Deze nummers hoorde je ook veel op het commerciele Veronica wat begon onder -niet geheel toevallig- leiding van ene Florent Luyckx en later natuurlijk Stenders.
Mijn probleem met de Top 2000 is juist de muziek, of nummers die al helemaal zijn afgekauwd, of nummers die ik niet ken, zoals die recente rocktracks en in de lijst zijn gekomen door jongeren en die ik ook verschrikkelijk vind. Toch luister ik wel, zonder veel tegenzin, voor de sfeer. Je houdt van radio of niet. En ik ga zeker niet continu de deejays evalueren en laat ’t over me heenkomen, of soms langs me heen glijden. Being there.
Op Facebook onder deze blog mensen die klagen dat de lijst ’s nachts doorgaat in plaats van alleen overdag en dan twee weken lang. En dat de soundprocessing veel muziek vernaggelt. Iemand het daar mee eens?
Dat je snachts uit je bed moet omdat dan je favourite ABBA nr wordt gedraaid hoort bij de top2000 Patrick. Niks aan veranderen.
Eens Madelief! Hij hoort ook s’nachts gewoon door te gaan.
NPO Radio 2 en 5 zijn al jaren niet aan te horen door de overdreven sound processing. Luister eens naar Radio M Utrecht, zo kan het ook.
Man, wat heb je veel gelijk hier. Voor mij al 2 jaar reden om niet meer te luisteren en te kijken naar die te commerciële Top2000. Er zijn immers alternatieven. DJ’s die zichzelf graag horen en denken dat ze het mannetje zijn als ze de Top2000 mogen presenteren.
Die té nieuwe nummers, die classics verdringen, ook een reden voor mij om af te haken. Stemmen doe ik wel, op die classics als tegengas.
Tel het aantal ‘klompjes’ eens in de lijst als je wil Remo, ik ben er nu te lui voor
komen er pas zomer 2024 veranderingen radio veronica??? vandaar dat martijn pas na de zomer vervangen wordt… of heeft het niks daarmee te maken
Joh wie maakt zich nou nog druk om Radio Veronica. Nog minder luisteraars dan 3FM!
komen er pas na de zomer 2024 veranderingen radio veronica??? vandaar dat martijn pas na de zomer vervangen wordt… of heeft het niks daarmee te maken
weet jij dj’s die naar veronica komen??
patrick?
Edwin ik snap dat je nerveus wordt van al die veranderingen bij Veronica, maar die duikelen dadelijk gewoon onder de 1 procent marktaandeel komende week. Maak je toch lekker druk om iets anders.
En dan zijn ze wat bestreft marktaandeel even groot als SLAM!
100% eens met Kicken. R2 is zo commercieel als de pest. Altijd dezelfde artiesten die topsong worden. Elke dag dezelfde artiesten. Ik zeg altijd ssdd. Same Shit Different Day. Allemaal geplugd en betaald. Je hoort bijv Cyrus of Swift niet gedurende 12 weken elke dag 2x nee daar doen ze rustig een half jaar over. Ben allang geen R2 luisteraar meer. Ze vinden zichzelf zooow goed… Nou, echt niet. Staverman schreeuwt álles aan elkaar. Ruud denkt dat ie grappig is maar ik dat totaal niet. Bovendien is muziek tussen 16 en 18 het slechtst van de dag! Dat zijn de grootste rotte appels… En dacht iedereen echt dat Danny Vera op 1 stond? Tuulk niet. Dat is puur om het nos rtl sbs journaal te halen. En natuurlijk de voorpagina van de telegraaf en het ad. Allemaal publiciteitsstunten.
Gewoon de Snob2000 luisteren mensen, die houden zich tenminste aan deze tips. no bullshit great music
De top 2000 is ook nog een “gejat” idee door Kees Toerin en z’n “hulpje” Ron Stoeltie. Het oorspronkelijke idee is van Willem van Kooten en uitgewerkt door Lex Harding in 1968.
Dan bestaat de Top 2000 dit jaar 55 jaar, heugelijk feit en mag wel aan Wikipedia worden toegevoegd, maar wel met de naam van de jongen waar Van Kooten het dan weer had. En die had het weer van z’n buurjongen en die weer van de zoon van de groenteboer en die van z’n oudere zus Greta Schuurmans. Zij moet de oerbron zijn geweest en loopt een verder spoor dood. Hulde!
Kees ToerinG.
Toering.
Volgens Lex Harding is de Top 100 Allertijden in 1968 ontstaan doordat een luisteraar een aantal Scholieren Top 10’s bij elkaar optelde tot een Top 100. Van Kooten noemde het vervolgens Top 100 Allertijden.
Grotendeels eens met de column, maar eindigen om 18:00 uur op oudejaarsavond is natuurlijk heiligschennis !! De Bohemian Rhapsody dient gewoon enkele minuten voor middernacht ingestart te worden en om middennacht te eindigen.
This is the way, I have spoken 8)
Verder zou ik als punt 16 toevoegen om meer met de DJ team te rouleren, als in zet eens de DJ’s in andere tijdblokken neer ipv 2 jaar nu dezelfde DJ’s op dezelfde plekken. Weer dat walsje, weer die ongeïnteresseerdheid en weer “de albumversie”, ik zie er nu al tegenop. Geef bepaalde DJ’s eens een jaartje rust en geef andere Radio 2 DJ’s de kans om “de lijst der lijsten” eens te presenteren en zo intoduceer je een DJ aan een nieuw publiek die alleen s’ochtens of s’middags naar Radio 2 luisteren en tegen de Radio 2 DJ’s wil ik zeggen: wees collegiaal naar je collega’s. Gun Jan-Willem eens een kerstontbijt en Wout een kerstdiner op (enigszins) “normale” tijden.
En dan nog punt 17: Geen duo presentaties meer. Destijds met Ruud de Wild dat hij elke dag een andere BN’er naast zich had en nu met Jan-Willem en Jeroen, nee het is het gewoon niet. Jeroen kan makkelijk in z’n ééntje een blok van twee uur voor zijn rekening kunnen nemen.
Zoals het nu gaat, komt “de sleur” erin en dat is nou net wat ook Serious Request de nek omdraaide, steeds maar weer terugvallen op hetgeen wat “werkt” (dus wat moet er dan veranderen?) totdat mensen er van afkeerde en ik zou het zonde vinden als dit ook met de Top2000 gaat gebeuren . . .
“Gun Jan-Willem eens een kerstontbijt en Wout een kerstdiner op (enigszins) “normale” tijden.” Haha …
Serieus Request is niet de nek omgedraaid omdat er een sleur in kwam. Sterker nog het beleefde zijn hoogtepunt en werd abrupt afgekapt door toe doen van Jurre Bosman. Die vond het een goed idee om alle populaire dj’s te verhuizen naar Radio 2 terwijl op het zelfde moment Coen & Sander weggingen en Beelen zijn zin te geven niet meer de ochtend te doen en niet het huis in te gaan. Toen vertrokken de luisteraars mee met deze dj’s naar de andere zenders.
Naast de veranderingen bij 3FM en in het concept van Serious Request moesten ineens andere dj’s het evenement gaan dragen. We hebben gezien hoe dat vanaf 2015 is gegaan en nu weer gebeurt. Deze dj’s vielen niet zo op tussen Gerard Ekdom, Giel Beelen, Coen & Sander, Rob Stenders, Eric Corton, Paul Rabbering etc. maar konden (sommigen zijn inmiddels weg bij 3FM) en kunnen zo’n evenement niet dragen. Leuk voor erbij als 3e dj maar niet als drager van het hele evenement.
Met 3FM wordt het nooit meer wat. Als je iets voor jongeren wilt maken als NPO moet anno 2023 niet meer lopen kloten op de radio en op NPO3. Dan had er allang iets anders voor jongeren moeten zijn. Wat ik hier al meer malen omschreef. Je kan een klein pop/rock zendertje in de ether houden met veel muziek, weinig geklets en weinig dj’s zoals Studio Brussel in België. En Serious Request moet gewoon onder een andere naam naar Radio 2 (en NPO1) en de stemweek en de TOP 2000 in. Noemt het Het Glazen Huis of De Warme week (zoals in België)
Het is maar de mening van één mens, maar de afgelopen jaren heb ik genoten van de manier waarop deze actie opnieuw is uitgevonden:
– De eerste edities: echt spontane radio en tv waarbij de normale mens met zijn 5 euro de hele week kon shinen
– De latere edities: er was een duidelijk format ontstaan, festivalsfeer, nog volop ruimte voor grote sponsoren in ruil voor gratis reclame (15x coca cola of macdonalds roepen). Ook wel geroutineerd.
– De laatste edities voor de teloorgang: het format werd sleets, en er werd vanuit successen uit het verleden nog steeds heel groots uitgepakt, terwijl het succes van het evenement ook in kleinschalige en toegankelijke zit.
– De lifeline: een echte ontbering na het feestjes bouwen in het huis en 3FM kwam door het hele land. Daardoor ontstonden veel minifeestjes. Een groot experiment natuurlijk om dat goed op radio en tv te krijgen. Daar hadden ze beter over na kunnen denken, maar wel innovatief
– Corona-editie Vliegveld Twente: Leuk dat ze in duo’s waren, goed dat ze in beweging moesten blijven. In zo’n grote loods wisten ze best een intieme sfeer neer te zetten. Natuurlijk miste het publiek wel.
– Amersfoort (corona): De opzet en het doel waren goed, ook hier weer een component dat de DJ’s actief in beweging moesten blijven. Maar als je mikt op een evenement met publiek blijft een kaal plein een kaal plein.
– Amersfoort (zonder corona): Een prima editie waarbij mensen de actie echt weer even opnieuw moesten ontdekken. Ik herkende er de sfeer van de pioniersjaren in. Geen grote massa’s en dus meer uit niets iets maken. Dat was harder werken voor de DJ’s.
– Nijmegen: een prachtige combinatie van de lessen die de afgelopen jaren zijn opgedaan. Deels het oude recept (studentenstad, marktplein), deels ook het nieuwe recept (minder gericht op het huis, meer gericht op de artiesten die langskomen) en een intiemere setting waardoor het al snel druk en gezellig is.
Wat mij in Nijmegen vooral opvalt is dat je het dagelijkse er 3FM er duidelijk kan horen. Ze laten zich niet verleiden om tijdelijk iets te zijn wat ze niet zijn. De DJ’s staan in dienst van de actie en de muziek. Hoe mooi de oude edities met Giel etc. ook waren, dit is eigenlijk wel veel oprechter.
Mijn mening is niet een mening van maar 1 jaar iemand en dat is te zien aan de kijk en luistercijfers Serious Request en aan 3FM als geheel. Dat is niet mijn mening maar gewoon een feit.
Dat jij het toevallig zoals het afgelopen gaat wel leuk vind en een luisteraar van 3FM bent doet niet ter zake. Het is gewoon te weinig! Het evenement Serious Request kost meer dan dat het oplevert. 3FM (en NPO3) zijn er voor jongeren en die kijken en luisteren er niet naar. Dan verzaak je als NPO in je taak en moet er wat veranderen.
Hierboven draag ik wat oplossingen aan. Het hoeft niet zo maar er kan wel op voort worden gebrainstormd. Dat het zo niet langer kan met 3FM (en NPO3 in huidige vorm) en Serious Request is gewoon een feit. Met de aankomende bezuinigingen op de NPO is dit niet langer houdbaar. Hoe vervelend dat ook is voor jou als persoonlijk is.
Daarom ook mijn disclaimer in de eerste regel. De NPO heeft twee acties in december die succesvol zijn. Top2000 is nu populairder, SR lijkt de weg naar boven weer te vinden. Waar ik bij Serious Request het vermogen om de actie opnieuw uit te vinden zie, zie ik dat bij de Top2000 niet. Dat wordt wel meer, maar niet beter.
Jouw voorstellen zouden eraan bij kunnen dragen om ook de top2000 te vernieuwen. Maar het is ook een risico omdat je twee bekendere acties in gaat ruilen voor iets onbekends.
Ik ben blij met een zender als 3fm vanwege de diversiteit. Maar ik begrijp je reactie wel vanwege het lage marktaandeel na zoveel jaren zoeken. Toch zie ik de zender niet snel verdwijnen. Het is ondanks die 2% een pijler van de NPO.
Heel veel punten ben ik t oneens, het cafe opzwepen komt ook over op de radio zonder beeld, Stefan was er meester in
Hoor nooit dat een plaat niet in. een uur past
De talks zijn getimed als De Wild er overheen komt slaat ie de volgende talk over
De berichten van luisteraars zijn alleen maar soundbites
Marco Borsato wordt niet meer door elke DJ aan of afgekondigt wat eigen keus is
Maar het zou wel logischer zijn om de nummer 1 op Oudjaarsdag om 2000 uur of desnoods 2200 uur te draaien
Nee….Queen is de klok net voor 24.00uur. Niks aan veranderen.
Traditie StefanT
De kwaliteit van de platen uit de top 2000 is de laatste jaren gezakt tot een dieptepunt, er zitten vreselijke bras platen in omhoog gestemd door fanclubjes. De klassiekers verdwijnen en maken plaats voor bagger. Zet daar een clubje dj’s bij die zich zelf populairder vinden dan de artiesten die ze draaien en je hebt een circus attractie. De tijd dat Frits Spits, Bert Haandrikman, Rob Tenders en andere presenteerden was de allerbeste tijd. Ik was een diehard top 2000 fan maar begin af te haken helaas.
In de eerste top2000 edities zaten liedjes als Pappie loop toch niet zo snel van Herman van Keeken en Willempie van Andre van Duin; willen we echt terug naar die lijst?
Vrijwel alle zwarte muziek is aan ’t verdwijnen, zegt ook wat.
Dat is zeker jammer voor de TOP 2000 Frits. Dat vind ik ook. Gelukkig is er daarvoor weer die andere lijst op Radio 5.
Dan een tip voor alle radio-reaguurders. Laat op Oudejaarsavond eens die teluhvisie uit (wat was Youp scherp, gaap) en ga wat anders doen, als je in gezelschap bent een spelletje, of bijvoorbeeld met je vrouw ouwe fotoboeken inkijken, of gewoon babbelen met een hapje en drankje. En dan de Top 2000 op de achtergrond. Maar ik vrees dat dat niet gaat lukken voor al die verslaafden aan die vreselijke terreurbuis. Does nothing real matters to You? Bonggg …!!!
Oudejaarsconferences laat ik sowieso principieel links liggen, met nadruk op links…
Dankjewel voor je tippies Kickie! Die ga ik zeker meegeven aan onze eigen sterren hier! En ik ga erop controleren, ik neem hier alles op!
Wat denk je, moeten we tippies groot uitprinten en ophangen in de studio?
😂😂😂👌 merrie krismus 🎄🎄
Hoeft niet gap, blijf jij nou gewoon doen waar je goed ik bent: ja knikken, complimentjes geven en zo je carrière bij de NPO tot aan je pensioen veiligstellen
Weinig gelezen over de kwaliteit van de lijst maar hierboven toch nog iets (van Radioliefhebber):
“De kwaliteit van de platen uit de top 2000 is de laatste jaren gezakt tot een dieptepunt, er zitten vreselijke bras platen in omhoog gestemd door fanclubjes.”
Dat vind ik dus het grote probleem van de Top 2000, dat fanclubs zo’n enorme invloed op de lijst hebben, doordat de stemmen over zoveel nummers worden uitgesmeerd. Iedere scheet van Eminem die aan de keuzelijst wordt toegevoegd, wordt moeiteloos de lijst in gestemd. Op BoRap stemt zo’n 14% van de stemmers (kun je nog niet alles van zeggen), maar op de nummer 100 minder dan 4% en bij notering 750 zakt het door de 1% grens. Dat wil zeggen dat 99% van de stemmers zijn/haar mening niet heeft kunnen geven. De jingle luidt “de beste 2000 liedjes ooit gemaakt” (wat trouwens per definitie onzin is, want ‘beste’ bestaat niet in de muziek) maar laat bij NPO Radio 2 in ieder geval eens een discussie op gang komen over de kwaliteit en het democratisch gehalte van de lijst. Want het is met 4 noteringen van Bankzitters, vorig jaar De Hûnekop ft. Oele Plop en dit jaar Oôs Joôs een spambox geworden.
Goed verwoord wat mijn boodschap is 👍🏻
Goede tips Patrick! Ik denk dat net name Gijs Staverman tijdens de kerstlunch dit maar eens goed met lezen. Die maakt er altijd de grote Gijs-show van: alle intros volpraten en zelf in het publiek populair staan doen. Zucht … Daarnaast is mijn tip om de zogenaamde ‘speciale opening’ van Bart Arens minder op te blazen. Beelden van Bart vanaf het dak van Beeld en Geluid of in de Ziggodome….en dat met een mix die iedere thuis dj in elkaar kan zetten. Zo schromelijk overdreven.
Ja van een muis een olifant maken daar zijn ze goed in bij NPO Radio 2 😉
Maar ook vooral doen alsof iets wat 10 jaar geleden niemand kon nu nog steeds heel speciaal is
Wordt ook tijd voor een auto spelling correctie op deze site trouwens:)
Zou heel fijn zijn.
@Jeffrey Sorry ik had je eerste zin verkeerd gelezen.
Maak de top 2000 weer intiem en ingetogen, vanuit een radio Stadio en schaf het top2000 cafe af
Radio is magie en verbeelding, maar het t2000 cafe is alles behalve ingetogen. Het voelt voor mij meer als een Skihut. Waarom zoveel exposure? En dat in een week waarin juist bescheidenheid, bezinning, ingetogenheid en reflectie,naar mijn inziens de boventoon moeten voeren. Laat het ook weer gaan over de muziek en over de verhalen rondom die muziek met af en toe een verhaal van een luisteraar.
In mijn herinnering was de top 2000 toen het net begon inhoudelijk veel sterker dan de afgelopen 10 jaar. De lijst( inmiddels)evenement, heeft zichzelf opgeblazen. Tijd om terug te gaan naar zijn roots
00:13 De opening door Bart Arens was indrukwekkend en kon alleen maar omdat hij ook echt muziek kan maken. Maar toen daarna, de opening door Jeroen van Inkel. Wat ging daar mis, of beter, wat ging daar goed? Weinig. Hij had ’t steeds over het 25e jubileumjaar, maar dat is 24, het is zoals uit ten treure gemolken de 25e editie. En dan deels voor de vuist weg en een deel voorgelezen. Dat laatste werkte niet. Het zullen de zenuwen zijn. Niet erg, nog een week te gaan en laat uitgeschreven teksten links liggen. Dat is mijn tip.
De kop is eraf en die van Van Inkel ook.
En van je hela, hela, hela ho la la …
Ook dat nog.
Bart Arens for president.
Dat was echt mooi.
Patrick, niet meer op de toer dat t echt de laatste keer is nu, zoals een paar jaar geleden?
Zo krijgen we Kickens Top 2000 bingokaart wel vol: pratende DJ’s tot de zanger / zangeres begint te zingen, reclame dwars door Alice Cooper heen en daarna plaat wegdraaien (te weinig tijd Ruude de Wild?), DJ (in dit geval Jeroen van Inkel) tussen elke plaat aan het woord.
Er zijn een heleboel reacties weg van 26 en 27 Dec.