Volgens het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is er in 2023 een merkbare verandering in het televisiekijkgedrag van Nederlanders. Uit de laatste gegevens blijkt dat de gemiddelde Nederlander dagelijks 132 minuten (2 uur en 12 minuten) televisie keek, een lichte daling ten opzichte van de 138 minuten (2 uur en 18 minuten) in 2022.
De kijktijd naar live televisie-uitzendingen in 2023 was gemiddeld 100 minuten per dag. Interessant is de stijging in uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag, die in 2023 steeg naar 24% van de totale kijktijd, oftewel 32 minuten per dag. Dit is een toename vergeleken met de 30 minuten in 2022.
In tegenstelling tot 2022, toen de invloed van de COVID-19 pandemie nog zichtbaar was in het kijkgedrag, toont 2023 geen significante pandemische effecten meer. Nederlanders vinden steeds vaker hun weg naar uitgesteld kijken, een trend die doorzet.
Het vernieuwde kijkonderzoek, gestart op 28 augustus 2023, bracht ook verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid en een uitgebreider panel. De geavanceerde meettechniek maakt het nu mogelijk om nieuwe vormen van reclame, zoals addressable advertising, te analyseren en zal uiteindelijk ook inzicht bieden in online kijkgedrag op alle apparaten en het kijkgedrag buitenshuis.
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht in 2023 was gemiddeld 187 minuten per dag. Dit omvatte naast live en uitgesteld kijken, ook tijd besteed aan overige video on demand-diensten via het televisiescherm.
In het marktaandeel van televisiezenders in 2023, behaalde de NPO gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,4% over de hele dag. De zenders van RTL Nederland en Talpa Network volgden met respectievelijk 25,1% en 17,1%. In de avonduren waren de marktaandelen nog hoger, met de NPO aan kop met 36,2%.
Deze gegevens benadrukken een evolutie in het kijkgedrag van Nederlanders, waarbij traditionele live-televisie steeds meer concurrentie krijgt van uitgesteld kijken en online streamingdiensten.
Geef als eerste een reactie