Op Spreekbuis en via andere media heb ik regelmatig kritische noten gekraakt over Viaplay. Dit is mij niet in dank afgenomen. Waarschijnlijk heeft de Nederlandse hoofdverantwoordelijke van de sportdivisie Marco Zwaneveld aan de darters Michael van Gerwen en Danny Noppert een foto meegegeven met het verzoek om tijdens het ingooien de pijlen goed op mij hoofd te richten. En dan vooral heel vaak in de roos – of hoe heet dat gek ding eigenlijk bull eye – te gooien.
Duidelijk in ieder geval is dat de kritiek de gevoelige snaar raakte. Plots verschenen de Nederlandse persberichten niet meer in mijn mailbox. Niet dat je daar veel aan mis overigens. Viaplay en media is niet echt een gelukkig huwelijk. Sterker, het was tot vorige week een schijnhuwelijk die de streamingdienst liever kwijt dan rijk was. Maar daar lijkt nu verandering in te komen.
Viaplay heeft namelijk een nieuwe CEO in Nederland. Roger Lodewick moet Viaplay in ons land weer op de rails krijgen. En dat is nodig. Viaplay is een ontspoorde trein waarvan de wielen nog op volle toeren draaien. En dat laatste is een pluspunt. Hieruit blijkt de potentie die Viaplay heeft. De streamingdienst heeft in de afgelopen twee jaar echt werkelijk alles gedaan om abonnees tegen zich te keren. En ondanks alle inspanning is dit niet gelukt. Of het nu van leveren van kwakkelende verbindingen, slechte beeldkwaliteit of niet nakomen van beloftes gaat, echt alles is uit de spreekwoordelijke trukendoos getrokken om de abonnees richting de nooduitgang te dirigeren.
Roger Lodewick stapt dan ook in een trein die weliswaar eerst weer op de rails moet worden gezet maar die met enige aanpassingen wel weer als intercity door het Nederlandse medialandschap kan gaan rijden. Eigenlijk voel ik mijzelf een treintjesliefhebber zoals Erik de Zwart als ik dit zo neertikt. Maar de strekking is duidelijk. Roger Lodewick is de nieuwe conducteur op de trein die de naam Viaplay draagt. En die moet alle zwartrijders uit zijn trein weren. En die zwartrijders zijn in dit geval al die voormalige abonnees die vanwege minder goed geleverde diensten en prijsverhogingen Viaplay de rug hebben toegekeerd en van ‘criminelen’ nu illegale IPTV-abonnementen kopen. En de tweede taak is om de passagiers die nu nog in de Viaplay trein zitten niet bij het eerstvolgende station ontevreden te laten uitstappen. Misschien wel door gratis koffie (lees abonnementen) te serveren.
En ik moet toegeven. Lodewick heeft mijn hart nu al een beetje gestolen. Waar de sociale media-afdeling van Viaplay in de afgelopen twee jaar de uiterste best heeft gedaan om alle kritiek te negeren, riep de nieuwe CEO via het eigen X (voorheen Twitter) account op als abonnee met hem de dialoog aan te gaan. Dialoog was voorheen exclusief weggelegd voor ‘fanmedia’. Media waarvan leidinggevenden van Viaplay vooraf al wisten dat elke zucht die men tegen deze media deed tot een positieve publicatie leidde. Lodewick gaat nu echter uit van eigen kracht. Stelt zich kwetsbaar op. En dit verdient een eerlijke kans. Niet alleen van u maar ook van mij.
Of deze ommezwaai niet te laat komt dat moet in de toekomst blijken. In het verleden heeft vrijwel iedereen die ook maar iets met het beleid van Viaplay te maken heeft gehad alles aan gedaan om abonnees en (kritische)media als een klein kind in de hoek te zetten. Los van aandelenkoers, uitzendrechten en mogelijk overname door partijen als Canal+ moet het de eerste taak van Lodewick zijn om kritisch de eigen Nederlandse organisatie tegen het licht te houden. En daar alle hoofden die ook maar enigszins scheef staan weer de juiste richting te laten hervinden. Of dit in alle gevallen mogelijk is, dat is twijfelachtig.
Als criticaster van het eerste uur klinkt het wellicht gek om te zeggen: ik heb alle vertrouwen in de nieuwe CEO van Viaplay Nederland. De vraag is alleen of de Zweedse ‘arrogantie’ tot nu toe al niet te veel kapot heeft gemaakt?
Ben benieuwd op TotaalTV… Is niet alleen de Zweedse Arrogantie, maar ook de hele media circus erom heen.
Goed of fout… laat iedereen in z’n waarde of kijk gewoon niet. Of schrijf er niks over als je nog niet eens gekeken hebt enz.
De oplossing is simpel, lever kwaliteit zowel qua beeld als commentatoren en de klant komt terug.
ik heb visplay de rug toegekeerd en zal niet meer terug keren.
alleen het slaap vereekkende geouwehoer van de verslag gevers bij de f1 is een bron vsn irritatie.
en dan ook nog de arrogsnte antwoorden die je krijgt bij fe reviews bah bah.
ook laat de techniek zwaar te wensen over.
Viaplay is een trein waarin niemand instapt. Sterker iedereen stap uit. En ik geef ze geen ongelijk. Te arrogant en te duur dus vaarwel.
Goed werk hoor Jarco. Hebben we kennelijk mooi aan jou persoonlijk te danken dat Viaplay het over een andere boeg gaat gooien. Hebben alle abonnees die hun lidmaatschap hebben opgezegd waarschijnlijk niets mee te maken gehad. Over arrogantie gesproken.
Het heet trouwens ‘bull’s eye’ maar dat had je zelf ook wel op kunnen zoeken als journalist.
Het ontbreekt hier sowieso aan redactie maar Kriek heeft met de vele schrijffouten niet eens de moeite genomen om z’n wijdlopige stukje terug te lezen. Af.
Eens. Eindredactie Spreekbuis??
Ik heb het geprobeerd, het eerste jaar. Met alle problemen waar Viaplay al snel om bekend stond. Afgewimpeld. Gebagatelliseerd. Genegeerd. Lodewick moet van zeer goede huize komen om mij als klant weer terug te winnen.
De Nederlandse arrogantie van Kriek kent geen grenzen: inderdaad vol taal- en stijlfouten en een heel hoog gehalte ‘ik weet het beter’.
Gewoon f1 tv met engels comentaar. Dat ze maar gauw terug oprotten naar scandinavie.