“We hebben ons werk goed gedaan als kijkers niets opvalt”

Conno van Wijk (Gooi & Vecht Studio) over audiobewerking voor tv: “Er komt meer rotzooi én meer kwaliteit.”

Dat sfeer belangrijk is bij de Gooi & Vecht Studio kan de bezoeker op het Hilversumse Wisseloordterrein onmogelijk ontgaan. Een en al huiselijkheid is het hier, geen strak-zakelijke verlichting, wel Perzische tapijten op de vloer en de decoratie uit de vorige eeuw aan de wanden. “Het decor is gezellig en knus. Het moet als thuis voelen. Je zit hier immers het grootste deel van je leven”, legt directeur Conno van Wijk uit. De huidige omvang van zijn studio vindt hij ook ‘precies goed’. “Wordt het groter, dan raak je de intimiteit kwijt, de goede sdeer onder de collega’s.” Blijkbaar bevalt dat ook de anderen uitstekend, want onder het personeel is maar heel weinig verloop. “Ik hecht ook erg aan vast personeel. De mensen hier zijn heel getalenteerd en gemotiveerd, daar ben ik harstikke trots op.”

Die collega’s zijn stuk voor stuk oud-stagiairs die zijn gebleven. Zo is de in Den Haag geboren Van Wijk zelf trouwens ook begonnen, als stagiair in de studio van Aad Link en Robert Jan Stips in Voorburg. Later werd de Oscar Romerolaan in Kerkelanden zijn werkplek. “In het begin zat ik daar in mijn eentje met één audiobewerkingssetje, als onderhuurder van het inmiddels niet meer bestaande Ultimate Video.”

Heel flexibel

Nog steeds is audiobewerking de hoofdmoot bij Gooi & Vecht Studio. Maar in 2008 kwam daar eerst editing bij en vervolgens ook kleurcorrectie. “Wij zijn het eindstation”, vat Van Wijk het samen. “Wij zorgen voor het toefje op de taart, de slagroom.” Aan het eind van het productieproces kan tijdnood een rol spelen, maar Van Wijk heeft daarmee geen moeite. “Onze kracht is juist dat we heel flexibel zijn in onze planning en dat we meedenken. We zijn lean en mean en no-nonsense.” Soms is het wel een beetje ondankbaar werk.

“Maar weinigen zien op tv of we het goed hebben gedaan. Het komt erop neer dat wij ons werk goed hebben gedaan als kijkers niets opvalt.” Maar slechts één zin verder maakt Van Wijk duidelijk dat hij ‘het vak’ nog steeds fantastisch vindt: “De combinatie van techniek en creativiteit is magisch.” De studio werkt voor de publieke omroep, commerciële omroepen en producenten. Zo doen ze voor een Londense producent ‘localisation’; het vernederlandsen van buitenlandse reclamespots. Voor speelgoedreus Hasbro bijvoorbeeld en Lipton Icetea. Van Wijk en de zijnen zorgen dan voor de voiceovers. “En bij gezongen commercials doen we zelf de vertaling. Andere teksten lopen via een vertaalbureau.”

De techniek heeft Van Wijk de afgelopen kwart eeuw razendsnel zien veranderen. Waar vroeger videotapes moesten worden gehaald en gebracht, wordt tegenwoordig ‘file based’ gewerkt. Dankzij internet en glasvezel verloopt alles razendsnel en hoeft niemand meer per se de deur uit. “De helft van onze klanten heb ik nog nooit gezien.” Tegelijk ziet hij een andere ontwikkeling: “Kaalslag in kwaliteit. Bij vloggers bijvoorbeeld. Mensen kijken daarnaar om de inhoud. Hoe het klinkt en hoe het eruit ziet, is minder belangrijk. Als je dat ziet, zou je kunnen denken dat onze discipline misschien gaat uitsterven. Maar je ziet ook een andere beweging: méér kwaliteit. Bij Netflix bijvoorbeeld.”

Al met al, zegt hij, wordt het contrast groter: “Er komt meer rotzooi én meer kwaliteit.” Kwalitatief wil Van Wijk zijn steentje nog lang blijven bijdragen. “Ik ben toch een beetje een nerd. Mij gaat het om de inhoud van het werk. Ik heb het ongelofelijk naar mijn zin hier. Ook als ik in de loterij een miljoen zou winnen, zou ik niet stoppen. Ik wil nog heel lang doorgaan. Dit werk is zó leuk!”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*